گفتگو

آشنایی با علامه محمد راتب النابلسی

زندگی نامه ی علامه الشیخ محمد راتب نابلسی 

محل ولادت و زندگی:

در شهر دمشق و در خانواده ای فقیر از لحاظ مالی ،اما  ثروتمند از لحاظ علمی به دنیا آمد ، پدرش از علمای بزرگ دمشق بود ، که اکثرا در مساجد دمشق مشغول به تدر یس علوم متداول بودند، او – بعد از خود – کتابخانه ای بزرگ به جا گذاشتند که نسخه هایی خطی بسیاری در آن موجود است.

در سنین کودکی وارد مدرسه ی ابتدائی و سپس به دوره مقدماتی وراهنمائی ودبیرستان شد ند ، بعد از اتمام دوره ی دبیرستان درموسسه ی تربیت معلم  ثبت نام  کرد و در سال ۱۹۵۶ فارغ التحصیل شد ، پس از آن به دانشکده ی هنر(گروه زبان وعلوم عربی) به دانشگاه دمشق رفت ، دوره را به اتمام رساند وفارغ التحصیل شد و در پایان مدرک لیسانس هنر در ادبیات زبان وعلوم عرب را گرفت ، سپس برای ادامه ی تحصیل و به منظور گرفتن مدرک کارشناسی ارشد به دانشگاه بزرگ دمشق  پیوست و در سال۱۹۶۶ با افتخاراتی بسیار مدرک دیپلم در این رشته را کسب نمود، سپس با حضور در دانشگاه لیون (واحد لبنان) برای اتمام دروس کارشناسی ارشد زبان و علوم عربی ،جایی که وزارت فرهنگ و ارشاد ملی در جمهوری عربی سوریه با نامه ای کتبی از ایشان درخواست  و دعوت به عمل آمده بود و پایان نامه ی ایشان را که در مورد حقوق و تربیت کودکان در اسلام بود چاپ و نشرکردند، مراجعه نمودند و موفق به اخذ دکترای خود را در سال ۱۹۹۹ شدند.

آغاز کار و تحصیلات علمی  و مراتب شغلی و کنفرانس ها و سمینارهایی که در آن شرکت کرده اند:

ایشان دوره ی تحصیلی  خود را در سال ۱۹۶۹م شروع و در سال ۱۹۹۹م به پایان رساندند و در زمینه های آموزش رسمی علوم متوسطه در دانشگاه ها ی دمشق  به عنوان مدرس مشغول تدریس شدند.

در دانشگاه های حقوق والهیات در دانشگاه الازهر شعبه ی (فتح الاسلامی ) مجتمع ابونور در بخش معجزات علمی قرآن وسنت وعقیده در دمشق مشغول به تدریس شدند.

همچنان ایشان استاد آموزش تربیت واهمتمام به خانواده در دانشگاه طرابلس بودند که در آن مدت توانستند چندین کتاب مخصوص و مربوط دانشگاه ها  ودانشجویان نزدیک به فارغ التحصیلی تالیف و تدریس نمایند، یکی از بارزترین ومهم ترین این کتاب ها کتاب (من ادب الحیاه)است که نزدیک به ده سال در دانشگاه های دمشق تدریس می شود.

ایشان در همان عنفوان جوانی ودر طلب علم دینی وشرعی برآمدند، لذا در محضر جمع زیادی از علمای دمشق کسب فیض نموده وعلم های بسیاری از جمله : تفسیر،حدیث، فقه ،سیره ،فرائض و… را آموختند و در نهایت به مقام فارغ التحصیلی واجازه نامه ی اسلامی در روایت حدیث در دانشکده ی هنر در حضور استاد گرانقدر و شریف الشیخ صبحی الصالح استاد علوم قرآنی ،علوم حدیث ،فقه اللغه  در دانشگاه دمشق نایل آمدند.

در سال ۱۹۷۴ به عنوان خطیب درمسجد جامع پدربزرگش الشیخ عبدالغنی النابلسی انتخاب شدند ، لذا در این دوره نیز در مسجد خودش  به غیراز خطابه وسخنرانی در بسیاری ازمساجد دیگر دمشق  مشغول  تدریس علوم و دایرکردن کلاس های قرآنی ودرس های دینی شدند.

مدتی در مسجد سعدبن معاذ در دمشق حلقه های درسی وسخنرانی با موضوعات عقیده ،تفسیر ،دروس عربی و  اصول الدعوه مشغول شدند.

پس از آن مشغول به  تاسیس  یک موسسه ی حفظ  قرآن در مسجد جامع نابلسی شدند وهمزمان با آن در پی انتشار و چاپ مجله ی (نهج الاسلام)بودند که توانستند مجوزچاپ این مجله را از وزارت اوقاف در جمهوری سوریه بگیرند ، ایشان در اکثر بخش های مجله خطابه ،حج ، راهنمایی وارشاد ،نسخه های خطی ،آموزش واعظان  مطلب داشتند.

ایشان برای سه سال به عنوان نماینده ی وزارت اوقاف در جلسات کمیته ی عالی وکنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و عضورسمی مامور ارسال حجاج به خانه ی خدا بودند.

بعد از آن به عنوان خطیب مسجد بنی امیه کبیر برگزیده شدند ، که در آنجا نیزمدت زیادی مشغول به تدریس و دایرنمودن و برگزاری حلقات درسی شدند .

در سال ۲۰۰۶ یک مدرسه ی  بزرگ علوم دینی در دمشق به نام پدربزرگشان عبدالغنی النابلسی تاسیس نمودند.

در سال ۱۹۹۳ در سوریه در کنفرانس آیسکو  المنظمه الاسلامیه للتربیه والعلوم والثقافه که در شهر رباط  برگزارشد شرکت کردند.

در سال ۱۹۹۵ در کنفرانس اسلامی که در تهران برگزار شده بود و در کنفرانس های اسلامی که در مالی و کنگو برگزار شد نیز شرکت کردند.

در سال ۱۹۹۸ در کنفرانس مربوط به خانواده که در ابوظبی تشکیل شده بود شرکت کردند،در سال ۱۹۹۹ در کنفرانس فقه اسلامی که در ایالات متحده ی امریکا و در شهر دیترویت برگزار شد شرکت نمودند.

در سال ۱۹۹۸/۱۹۹۹در کنفرانس جوانان شرکت کردند،در سال های ۱۹۹۹/۲۰۰۵/۲۰۰۶ در کنفرانس شورای عالی امور اسلامی که در قاهره انجام شد شرکت کردند.

در سال ۱۹۹۹ در سمینار تالاب اقتصاد اسلامی که در دمشق برگزار شد شرکت کردند ، در سال ۲۰۰۰ در کنفرانس جهانی ششم برای معجزات علمی در قرآن وسنت که در بیروت برگزار شد شرکت نمودند.در سال ۲۰۰۰ در سمینار وقف و تجارب بلاد شام که در دمشق برگزار شد شرکت نمودند ، در سال ۲۰۰۲ در کنفرانس وزارت اوقاف در عالم اسلامی که در مالی ودر کنفرانس تعلیم اجتماعی که در دمشق برگزار شد شرکت کردند.

در سال ۲۰۰۵ مقاله ای تحت عنوان نقش نهادهای تعلیمی ومذهبی در تعلیم اجتماعی ارائه دادند ، در سال های ۲۰۰۷/۲۰۰۸/۲۰۰۹ در جلسات ومراسم شورای هاشمی که در عمان و اردن برگزار شد و در مرا سم جایزه ی قرآن کریم که در دبی انجام گرفت شرکت کردند .

قبول کردن و پاسخ دادن  به  دعوت  لیبی  در سال های ۲۰۰۸/۲۰۰۹ جهت ارائه ی سخنرانی در جلسات عمومی در مساجد طرابلس در سال ۲۰۰۷ در کنفرانس جمعیت و توسعه که در جزیره ی بالی در کشور اندونزی برگزار شد شرکت نمودند ، در سال ۲۰۰۸ در کنفرانس جمعیت و توسعه که در قاهره برگزار شد و در چهارمین انجمن بین المللی اسلامی الجزایر شرکت کردند.

پاسخ دادن  به دعوت هیئت اعجاز علمی عالمی در سال ۲۰۰۹ در الجزایر ، پاسخ دادن  به دعوت  حکومت آلمان  در سال ۲۰۰۸ به عنوان شخصیتی دینی و برجسته و دیدار با رهبران سیاسی و مذهبی و ارائه ی سخنرانی در مجلس آن کشور ، پاسخ دادن به دعوت رسمی کشور چین در سال ۲۰۰۸ برای دیداری به پکن و شانگهای و شهرهای دیگر و باخبر شدن و اطلاع از شرایط و احوال مسلمانان در آن کشور.

پاسخ دادن به دعوت وزیارت عربستان سعودی دو مرتبه ، اردن سه مرتبه ،جمهوری یمن دو مرتبه ، سودان دو مرتبه  وکشور غنا.

پاسخ دادن  به دعوت  رسمی ایالات متحده ی آمریکا در سالهای ۱۹۹۸/۱۹۹۹ جهت ارائه ی سخنرانی و محاضرات دینی در شهر های ( فرانکلن ، دیربون ، أناربر ، فلنت ، اندیانا ، میامی ، واشنطن ، نیوجرسی ، ستاکتون ، سانت کلارا ، لوس أنجلوس )

پاسخ دادن به دعوت کشوراسترالیا در سال ۲۰۰۱ برای ارائه ی سخنرانی و جلسات دینی در شهر سدنی، و در سال۲۰۰۴ در مالبورن و در سال ۲۰۰۶ در شهرهای سدنی ، کامبرا ، مالبورن و در سال۲۰۱۲ درخواست کشور استرالیا را برای نظارت بر دانشکده ی شریعت در شهر( کامبرا ) را پذیرفتند .

پاسخ دادن به دعوت جامعه ی مسلمانان کشورهای  فرانسه ، آلمان ، و کشور ترکیه در سالهای ۲۰۰۸/۲۰۰۹

پاسخ دادن به دعوت جامعه ی مسلمانان در کشورهای سویسرا و سوئد در سال ۲۰۰۹

پاسخ دادن به دعوت جامعه ی مسلمانان برزیل جهت ارائه ی سخنرانی در شهر (سان باولو)وشهر(مونتریال)در کشور کانادا.

پاسخ دادن به دعوت جامعه ی مسلمانان عرب جهت ارائه ی سخنرانی و جلسات دینی و اجتماعی در اردن ، دبی ، ابو ظبی ، شارقه ، العین ، راس الخیمه ، بحرین ، کویت ، و ارائه ی سخنرانی در دانشگاه اصلاح اسلامی در لبنان و جمعیت (المکارم الخیریه) در طرابلس.

پاسخ دادن به دعوت  مفتی لبنان ، مفتی صیدا ،مفتی البقاع ، ومفتی طرابلس جهت حضوروارائه ی سخنرانی در چندین شهرستان لبنان .

پاسخ دادن به دعوت  رسمی کشور سوریه  برای ارائه سخنرانی با موضوعاتی متفاوت در بسیاری از مراکز فرهنگی و برگزاری کلاسهای عقیدتی  برای امامان و واعظان و خطیبان غیر عرب و خارجی برای سه سال در دانشکده ی الهیات و مجتمع ابونور در دمشق .

مشارکت در سمینارهای بسیار زیاد و برگزاری کلاسهای سخنرانی در بسیاری از کشورهای جهان ، اکثر درسها و سخنرانیها سمینارها و گفتگو و دیدارهایشان در صدا وسیمای دمشق پخش می شود ، در کانال قدس روزانه حدود چهار ساعت برنامه های ایشان پخش می گردد.

پخش برنامه های ایشان  در کانالهای ماهواره ای صدا وسیمای  لبنانی وبیروت ، طرابلس ، صیدا ،الازهر ، کانالهای رادیوئی عربی نوارغزه ، رادیواردن ، ابوظبی ، رادیو قطر ، رادیو کویت ، رادیوریاض ، رادیو قرآن کریم در قاهره ، رادیو الشرق در پاریس ،رادیو انا درواشنطن ، رادیو دیترویت عربی.

آدرس و خدمات ایشان در سایتهای انترنتی:

استاد  دارای سه دایره المعارف علوم دینی به زبان های عربی ، انگلیسی ، فرانسه ، هستند که همیشه و در طول شب و روز مستدام در خدمت جامعه ی مسلمانان می باشند.

آدرس سایت: http://www.nabulsi.com

دو سایت دیگر برای غیر مسلمانان که در آنها شرح و توضیح اصول اولیه دین مبین اسلام و اصول کلی ایمان به خداوند و سیره و زندگانی پیامبراسلام (ص)و اهمیت خانواده و تربیت و کودکان با دو زبان عربی و انگلیسی راه اندازی نموده است ، که  احتمالا دو زبان دیگر (اسپانی ، فرانسه ) نیز به آن افزوده شود.

آدرس سایت: http://www.muhammad-pbuh.com

به طور متوسط در سال ۲۰۱۱ روزانه برای مراجعه و دانلود فایلهای موجود در سایت حدود ۵۵۳۸۰۰ فایل دانلود شده است.

 

پخش شدن برنامه هایش از کانال های ماهواره ای:

اکثر سخنرانی  و کلاس ها و سمینارهایشان  در بیش ازبیست  کانال ماهواره ای عربی اسلامی  پخش می شوند ، برنامه های (الاسلام والحیاه ، الفقه الحضاری ، الایمان هو الخلق ) و پخش برجسته ترین و زیباترین برنامه های (افلا یبصرون ، الا سما ءالحسنی )که نزدیک به دویست قسمت بود در کانال الرساله ، پخش برنامه ی  تفسیر سوره ی الاعراف ، سوره الانفال در کانال ماهواره ای اقرء ، پخش برنامه ی (سنریهم آیا تنا) در کانال ماهواره ای الفجر

تالیفات

ایشان دارای تالیفات زیادی هستند که مهمترین آنها کتاب ( نظرات فی الاسلام )سه جلد ،که به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده است، کتاب (تاملات فی الاسلام )سه جلد که به زبان انگلیسی ترجمه شده است ، کتاب( کلمات مضیئه ولقاءات مثمره مع الشعراوی) دوجلد ، کتاب (الاسراء والمعراج ) دوجلد ، کتاب (الهجره ) دوجلد ،( کتاب الله اکبر) دو جلد ، کتاب( موسوعه الاسماء الحسنی ) سه جلد که بیست مرتبه چاپ و به زبان انگلیسی ترجمه  شده است ، کتاب (موسوعه الاعجاز العلمی فی القرآن والسنه) کتاب ( آیات الله فی الافاق) و کتاب (آیات الله فی الانسان ) در دو جلد که حدود بیست مرتبه چاپ و به زبانهای مختلف ترجمه شده اند و در سال ۲۰۰۹ بیشترین فروش را در سوریه داشتند

چاپ و نشر مجله ی (الاقتصاد) در سال ۲۰۱۰ که در حدود ۱۵۰ انتشارات و چاپ خانه و کتابخانه منتشر و به زبان انگلیسی ترجمه شد، کتاب (ومضات فی الاسلام ) دوجلد ،کتاب (مقومات التکلیف)دوجلد ، کتاب (الرد علی الپاپا) دو جلد ، کتاب( نداء الله للموءمنین ) سه جلد وهمکاری در تالیف و چاپ کتاب(رسائل نور )

 مقالاتشان در روزنامه ها و مجلات:

ایشان دارای مقالاتی  اسلامی متعدد و متفاوت در اکثر شماره های مجله ی  (نهج الاسلام ) (منبرالداعیات ) که در بیروت چاپ می شود و مجله ی ( المیرا )که در لندن چاپ می شود و روزنامه ی ( کوپنهاگن پست ) در دانمارک و در تعداد زیادی از مجلات دیگر که در دمشق چاپ می شوند  می باشند ، همچنین دارای مقالات و حوار و مناظرات و گفتگوهایی هستند که در روزنامه های عربی  و بین المللی و روزنامه (المسلمون ) که درلندن چاپ می شود پخش می شوند .

ایشان دارای مقالاتی زیاد ی در روزنامه ی ( الاعتدال )  که جمعیت مسلمانان سوریه در آمریکا آن را چاپ می کنند و دارای مقالات زیادی در روزنامه ی (الدیار) که جامعه ی عرب در استرالیا درشهر ( سیدنی )چاپ می نمایند می باشد . 

 انجمن ها وموءسسات تاسیس شده به دست و حضور ایشان:

ایشان  یکی از اعضای موءسس انجمن (مبارزه با مواد مخدر ومواد مضر) و رئیس (انجمن حقوق کودکان) در کشور سوریه می باشد

آدرس های اینترنتی و تماس با دکتر نابلسی : انترنیت : www.nabulsi.com ایمیل Alnabulsi@scs-net.org : تلفن : ۰۰۹۶۳۹۴۴۲۱۱۹۲۷  فاکس : ۰۰۹۶۳۱۱۳۷۴۰۴۴۲

 

ترجمه : محمد محمودی

نمایش بیشتر

محمد محمودی

نویسنده و مترجم آذربایجان غربی- سردشت فعال دینی

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا