تاریخ

آن سوی بزرگداشت میلاد رسول الله در کوردستان

 

روشن است که برگزاری مراسم ولادت با سعادت رسول اکرم(ص) در زمان یاران ایشان [صحابه] و تابعان صحابه پیامبر(ص) [التابعین] مرسوم نبوده است  بدون شک برگزاری این مراسمات را آگاهان دین از ابداعات [بدعه] می دانند وهمچنین پیامبر(صلی علیه وآل وسلم) وخلفای راشدین وصحابه و تابعین در قرون اولیه آن را انجام نداده اند درحالی که صحابه از آگاه ترین مردم بوده اند به سنت نبوی و کامل ترین حب  ودوستی را نیز برای پیامبرشان داشته اند و ازپیامبر نیزثابت شده است که فرموده است:(من أحدث فی أمرنا هذا ما لیس منه فهورد

 و همچنین درحدیث دیگری می فرماید : که «علیکم بسنتی وسنهالخفاءالراشدین المهدیین من بعدی تمسکوا بها وعضواعلیها بالنواجذ وایاکم ومحدثات الأمورفأن کل محدثه بدعه و کل بدعه ضلاله)).

دراین دوحدیث شدیدا مسلمانان از احداث بدعت ها وعمل به آن برحذرشده اند. خداوند درآیه زیر درباره تبعیت از سنت واقتدا به پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم و یاران وی اشاره نموده است.

……  وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ و آنچه را فرستاده [او] به شما داد، آن را بگیرید و از آنچه شما را باز داشت، بازایستید و از خدا پروا بدارید که خدا سخت‏ کیفر است.

به همین دلیل است که عده ای از علما برگزاری این گونه مراسم ها و بزرگداشت را کاری درست و پسندیده ندانسته اند.

هدف ما دراین مبحث بررسی تاریخچه برگزاری این مراسم ها نیست؛ چون این خود یک بحث پیچیده و جداست.

 لازم به ذکر است که قسمت اعظم از مسلمانان برگزاری مراسم ولادت را پسندیده و به حق می دانند و تعداد کمی نسبت به برگزاری آن در بین ملت ما اعتراض می نمایند.

در بیشتر شهرها و روستاهای کوردستان این یاد ، زنده نگه داشته می شود و مسلمانان با شوق و ذوق زیاد در این مراسم های مولودی خوانی مشارکت دارند.

ولی سوال این است که این مراسم های مولودی خوانی تا چه اندازه توانسته به سود اسلام و برای بالا بردن و ارتقاء دین اسلام وزنده نگه داشتن سیره و سنت پیامبر اکرم (ص) مفید باشد؟ این قسمت نیاز به بررسی بیشتری دارد??

همانند روزهای جمعه که مساجد ما لبریز از مردم می شود و جایی خالی در آن پیدا نمی شود اما بسیاری ازهمین افراد در رفتار روزمره خود و در معاملات و بازرگانی هایشان و رفتار با اطرافیان پیرو شیوه زندگی و رفتارهای زیبا و پسندیده  پیامبر اکرم(ص) نیستند و نسبت به هم دیگر ظلم و ستم می ورزند و هیچ ترحمی نسبت به یکدیگر ندارند! عده ای از همین نمازجمعه گزارها در معاملات و بازرگانی کردن شان  بی وجدان اند وحرام خوار!

همچنین می بینیم که بسیاری از این مسلمانان عزیز ثروت خود را صرف مولودخوانی و دعوت مردم برای صرف غذا می کنند اما دریغا که هیچ آگاهی از سیره و شیوه زندگی پیامبراسلام(ص) ندارند و اهمیتی نیز برایشان ندارد که اطلاعی از آن داشته باشند!

 حتی کسانی که مولود خوانی به شغل و پیشه اشان مبدل شده به جز چند شعر و مداحی و سروده هایی برای پیامبر اکرم (ص) که بصورت مکرر اجرا می کنند چیز دیگری نمی دانند !

همچنین این مدیحه پیشگان تنها در مورد چند معجزه و رویداد هم زمان با تولد پیامبر اکرم(ص) سخن می گویند و بس و چیز دیگری در مورد آن حضرت نمی دانند و بازگو نمی کنند .

با احترامی که نسبت به این افراد دارم و این صحبت ها به معنایی این نیست که مراسم هایی به مناسبت ربیع  برگزار نشود و مردم را از مولود خوانی باز داریم ؛ نخیر؛ بلکه نظر بنده این است که با اهمیت وآگاهی بیشتر این مراسم ها برگزار شود ؛ ولی در این مراسمات تغییر و تحول تازه تری صورت گیرد.

 و کاری کنیم این مراسم ها باعث زنده نگه داشتن سیره و شیوه زندگی پیامبرعزیزمان در بین مردم شود.

 لازم است تا رفتار روزمره خود در خانواده و بین اطرافیان ودر معاملات و بازرگانی ها و همچنین با دوستان و دشمنانمان به شیوه ای باشد که پیامبر اکرم (ص) در زندگی پر از افتخارش بوده و همچنین آنگونه رفتار کنیم که دراحادیث پرخیر و برکتش برای ما بر جا گذاشته اند.

از طرفی لازم نیست که احساس ارادت خود را نسبت به پیامبر اکرم(ص) تنها با پخش کردن شیرینی و مولودخوانی برای ایشان نشان دهیم و به نمایش بگذاریم ؛ مسلمانانی که خداوند نسبت به ایشان لطف داشته و دارایی و ثروت به آن ها  بخشیده است می توانند چند نسخه از کتاب زندگی نامه پیامبراکرم(ص) را تهیه کرده و بصورت هدیه در بین دانش آموزان و اهل مطالعه توزیع نمایند.

و به جای خواندن زندگی نامه پر از تحریف حضرت عیسی و رومان های بی پایه و اساس دیگر به مطالعه زندگی نامه پرخیر و برکت پیامبراکرم (ص) و یاران و بزرگ مردان صدر اسلام بپردازند و بدان ها گوش فرا دهند.

آنگاه فرزندانمان از این گونه مراسم ها سود برده و آموزش درست و راه صحیح زندگی را در پیش می گیرند و همچنین این کار به عنوان صدقه جاریه برای صاحب پول و هزینه محسوب می شود؛ چون این مسلمان دارای مکنت مالی با این ابتکارش علوم شرعی و موثری را در بین مسلمانان پخش نموده و خدمت بزرگی به پیامبر اکرم(ص) نموده است.

بسیار مایه تاسف و شرمساری است که در خانه هایمان یک جلد از زندگی نامه پیامبر اکرم (ص) نباشد؛ در حالی که ایشان رهبر و نشان دهنده راه درست زندگی در دنیا و قیامت هستند!

رفتارها و کردارهای ایشان باید برایمان سرمشق زندگی باشد؛ اگرما مسلمانان فرزندان و نوادگانمان را با سیره و شیوه زندگی پیامبراکرم(ص) آشنا کنیم  ، با این کار ما مناسب ترین پاسخ را به دشمنان اسلام و آن کسانی که بی حرمتی به پیامبرعزیزمان حضرت محمد می کنند ، داده ایم.

ازخداوند می خواهیم که ما وسایرمسلمانان را برای درک دین خود و ثبات بر آن موفق گرداند و با التزام به سنت و حذر از بدعت در دین ! به همگان منت گذارد. او بخشنده و گرامی است.

وصلی الله وسلم علی نبیا محمد وعلی آله وصحبه وسلم

نویسنده:ماموستا یاسین

ترجمه : سوزی میحراب

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا