دعوت اسلامیسیره نبوی

آن سوی چوپانی و بازرگانی پیامبر(صلی‌الله علیه وسلم)

کار چوپانی پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه وآله وسلم) و شرکت کردن در کار تجارت و بازرگانی

پیغمبر(صلی‌الله علیه و آله وسلم) از همان ابتدا نمی‌خواستند تمام وظایف و زحمت هایش برعهده عمویش ابوطالب باشد و این رویه با روحیه او چندان سازگار نبود ..

همانطور که می‌دانید کسی‌که بدون پدر و مادر باشد و خواهر و برادری هم نداشته باشند، چگونه در منزل عمویش و در برابر فقر و نداری آن زمان، باید زندگی اش را بسر ببرد؟ چون ابوطالب فقیر بود و برای همین پیامبر(صلی‌الله علیه وسلم) راضی نبود خورد و خوراک و پوشاک او به عهده عمویش باشد؛ چون نمی‌خواستند با زحمت و عرق پیشانی دیگران زندگی کنند، برای همین در کودکی به دنبال کار رفت تا نان و خوراک خودش را با زحمت خودش به دست آورد و  به این منظور به چوپانی روی آورد، همانطور که کار تمام پیامبران دیگر نیز چوپانی بوده است.

ابوهریره(رضی الله عنه) می فرماید که پیامبراکرم(صلی‌الله علیه وسلم) فرمودند:
«ما بعث الله نبیا الا رعی الغنم» یعنی هیچ پیامبری نبوده که چوپانی نکرده باشد.

اصحاب بزرگوار از رسول الله صلی الله علیه و سلم سوأل کردند؛ شما هم یا رسول الله چوپانی کرده‌اید؟ فرمود: بله من هم در برابر مزد کمی برای مردم مکه چوپانی کرده ام. (۱)

در روایتی آمده که(عبدی پسرحزنی) می گوید: صاحبان شتر و صاحبان گوسفندان نزد پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه وسلم) با هم در حال مشاجره بودند و همه به خودشان می بالیدند، تا اینکه پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه وسلم) فرمودند: «بعث موسی و هو راعی غنم و بعث داود و هو راعی و بعثت أنا و أنا ارعی غنما لأهلی بالأجیاد» یعنی همانطور که می‌دانید زمانی که موسی علیه السلام پیامبر شد، قبلاً چوپان گوسفندان بود و داود علیه السلام نیز قبل از اینکه پیامبر بشود چوپان گوسفندان بوده است؛ من هم قبل از مبعوث شدن به پیامبری چوپان گوسفندان خویشاوندانم بوده ام.

پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه وسلم) با وجود اینکه اشرف انسان‌ها و پیامبران بود، ولی بنا بر روایت معتبری هنگامی‌که نزد عموی بزرگواراش ابوطالب بود و با او زندگی می کرد، به درخواست خودش به چوپانی گله‌های شتر و گوسفند می‌پرداخت؛ پیامبر با این کار می‌خواست به همه انسان‌ها بیاموزد که کار کردن عار نیست؛ بلکه هنر اگر چوپانی هم باشد؛ آری؛ باید کار کرد و به جامعه اسلامی سود رساند و خدمتی به خود و اطرافیان کرد و در واقع بیکاری و سربار دیگران بودن عار و ذلت است.

نه تنها پیامبر اکرم، بلکه بسیاری از پیامبران شغلشان چوپانی و چرانیدن گوسفندان بوده است و یکی از کارهای مورد علاقه آن پیامبران همام گوسفند چرانی بوده است ؛ آن گونه که تاریخ برای ما روایت می کند بسیاری از آنها در دوران قبل از رسالتشان شبانی می‌کرده اند؛ چنانچه در شرح حال انبیاء و حضرت موسی و حضرت شعیب علیهم السلام آمده است و نمونه هایی از آن حتی در قرآن و روایات بدان اشاره شده است.

امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: «خداوند هیچ گاه پیامبری را مبعوث نکرد، مگر اینکه او را مدتی به چرانیدن گوسفندان وا می‌داشت تا بدینوسیله راه تربیت مردم را به او بیاموزد.»

تجارت و بازرگانی

وقتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم بزرگ شدند، نخستین کاری که انجام دادند این بود که وارد مکه شدند و به کار تجارت و بازرگانی روی آوردند. در زمان فتح مکه وقتی پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه وسلم) وارد مکه شدند، چشمشان به دوست قدیمی اش سائب پسر(ابی سائب) افتاد، خاطرات زمانی را که باهم شریک معامله  بودند و شریکانی خوب و مطمئن برای هم بودند را به یادآوردی کردند و به ابو سائب گفتند: «مرحبا بأخی و شریکی، لا یداری و لا یماری، یا سائب قد کنت تعمل اعمالا فی الجاهلیه لا تتقبل منک و هی الیوم تتقبل منک»

درود به  برادر و شریکم که هیچ وقت چیزی از من مخفی نمی‌کرد و سائب نیز به خود می‌بالید برای چنین دوست و شریکی که داشته و از رفتار و گفتار زیبای پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه وسلم) تعریف می‌کرد.

همانطور که سائب هم وقتی به پیامبر اکرم رسیدند، با خوشحالی تمام خطاب به ایشان گفتند:شما بهترین و صادق ترین شریک کاری من در قدیم بوده اید و به خود می بالم که چنین دوست و شریکی داشته ام؛ چون تو هیچ چیزی از من مخفی نمی‌کردید و هیچ وقت هم با من درگیر نمی شدید.

سبحان الله وقتی اخلاق زیبا و رفتار زیبای پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه وسلم) را می بینیم، باید ما ایمانداران نیز طبق رفتار و اخلاق ایشان در زندگی و کارهای دنیا رفتار کنیم و همیشه الگوی خوبی‌ها و زیبایی‌ها و صداقت ها باشیم.(۲)

مترجم:

پیامبر ما به بازرگانی روی آورد تا به ما مسلمانان این پیام حیاتبخش را برساند که انسان باید بر پای خود بایستد و از هرچیزی که عزت و مناعت طبع او را زیرپا بگذارد دوری کند .

علاوه بر اینکه به ما اعلام نمود که بازرگانی یکی از عرصه هایی است که تاجران می توانند با صداقت و درستکاری چهره ای درخشان از دین شان را به سمع و نظر دیگران برسانند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(۱) أخرجه : البخاری ( ۲۲۶۲ )، و ابن ماجه ( ۲۱۴۹) .
(۲) أخرجه: أحمد (۳ / ۴۲ )(۱۱۹۱۸) وقال محققه: حدیث صحیح ، و البخاری فی ( الأدب المفرد)( ۵۷۷) و النسائی (الکبرى) (۱۱۳۲۴)، و البیهقی فی (الدلائل )( ۲/۱۳۴)، و صححه الشیخ الألبانی فی ( صحیح الأدب المفرد )( ۴۴۹) و فی (السلسله الصحیحه )( ۳۱۶۷).
(۳) أخرجه: أحمد ( ۳/۴۲۵)(۱۵۵۰۵) وقال محققه:اسناده ضعیف، و ابن ابی شیبه ( ۱۴/۵۰۵ ) ، و النسائی فی(عمل الیوم و الیله)( ۳۱۲)، والطبرانی فی ( المعجم الکبیر )(۶۶۱۸) والحاکم (۲/۶۱) وصححه و وافقه الذهبـی ، وقال الهیثمی فی (مجمع الزوائد) ( ۳۳۷): رواه أحمد والطبرانی فی الکبیر و رجاله رجال الصحیح.
(۴) أخرجه : ابن ماجه ( ۲۲۸۷) ، وأبو داود (۴۸۳۶) ، والبیهقی (۳/۷۸)، والطبرانی فی ( المعجم الکبیر ) ( ۶۶۲۰) ، و صححه الشیخ الألبانی فی ( صحیح ابن ماجه ( ۱۸۵۳).

نویسنده: محمد ملا فایق
ترجمه: سمیه آرمند

از طريق
سمیه آرمند
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

سمیه آرمند

استان آذربایجان غربی - مهاباد مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا