حدیثشبهاتعلمی

آیا با اسلحه ” نماز ” می توان به نبرد کرونا رفت ؟

انعکاس رهنمودهای رسول اکرم جهت مقابله با کرونا در مجله آمریکایی

ترجمه: سوزی میحراب

گزارش فعالان رسانه های اجتماعی از انتشار رهنمودهای پیامبر اکرم صلی اللە علیە وسلم جهت مقابله با بیماری های واگیردار در هفته نامه “نیوزویک” آمریکا

بر اساس گزارشی که تحت عنوان “آیا نماز به تنهایی می تواند بیماری های واگیردار را متوقف سازد؟ در این مجله آمده است که:

پیامبر اسلام نیز در این باره نظر دیگری دارد و توصیه دولت ها ، پزشکان و اپیدمیولوژیست ها برای متوقف کردن شیوع اپیدیمی جهانی ویروس کرونا که به کووید19 شناخته شده ، همان توصیه هایی است که پیامبر اکرم بدان سفارش نموده است.

نویسنده ای بنام کونسیدین به نقل از دو ایمونولوژیست معروف دنیا بەنام های دکتر آنتونی فوسی و دکتر سانجی گپتای هندی می گوید:

“بهداشت خوب و قرنطینه ، یا عزلت نشینی به امید جلوگیری از شیوع بیماری های عفونی ، مؤثرترین ابزار برای مهار ویروس کرونا می باشد.”

وی می پرسد: “آیا می دانید چه کسی در زمان اپیدمی‘ رعایت بهداشت و قرنطینه را پیشنهاد کرده است؟” هفته نامه “نیوزکیک”در جواب می گوید: آن شخص محمد پیامبر اسلام است که 1400سال قبل بدان اشاره کرده و ایشان اگر چه در زمینه بیماری های مرگبار خبره نبوده ولی توصیه های بسیار خوبی برای جلوگیری و مقابله با پیشرفت بیماری های واگیرداری همچون کورونا ویروس داشته است.

این گزارش می افزاید: پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمودند: اگر شنیدید که طاعون در سرزمینی انتشار یافته وارد آنجا نشوید و اگر چنانچه در مکانی گسترش یافت که شما آنجا هستید ، این مکان را به منظور فرار از بیماری ترک نکنید.

همچنین آن حضرت می افزاید: افراد مبتلا به بیماری های عفونی باید از افراد سالم دور بمانند.

در گزارش مذکور آمده که:
پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم با انرژی تمام مردم را به رعایت بهداشت شخصی که آنها را از عفونت و سرایت مریضی در امان نگه می دارد ترغیب نموده است.

به این احادیث بنگرید که می فرمایند:

“النظافة من الایمان “
رعایت بهداشت بخشی از ایمان است …

“اغسل يديك بعد استيقاظك من النوم فلا تعلم أين تحركت يداك خلال نومك”
دست های خود را بعد از بیدار شدن از خواب بشویید ، چون شما نمی دانید دستانتان در حین خواب به کجا خورده است …

“بركة الطعام تكمن في غسل اليدين قبل و بعدالأکل”
برکت غذا در شستن دست ها قبل و بعد از خوردن غذا است ..

نویسنده می پرسد: آیا می دانید موضع و سفارش پیامبر به شخص بیمار چیست و آن پیامبر چه توصیه های به بیماران دارد ؟

درپاسخ می گوید ایشان مردم را ترغيب كرده كه هميشه به دنبال معالجه پزشكي و دارو باشند ، آن حضرت در یکی از احادیثش می فرماید: هيچ بيماري وجود ندارد مگر اينكه خدا براي آن دارویي نازل کرده ، جز يك بيماري كه آن هم پيري و کهولت است.

همچنین خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام می دانست چطور با بکارگیری اسباب بین ایمان و عقل تعادل برقرار سازد و با این ایده کسانی را به چالش طلبیده که گفته اند ” نماز دسته جماعت برای در امان ماندن از ویروس کرونا بجای رعایت دستورالعمل های قرنطینه بهترین راهکار به شمار می آید.

گزارش مزبور به حدیثی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم در واکنش به فرد اعرابی ، که شتر خود را بدون آنکه آن را ببندد رها کرده بود و از او در این باره سؤال کرد ، اعرابی جواب داد: “من به خدا توکل کرده ام ” ، اما پیامبر از او خواست که شتر خود را ببندد و سپس به خدا توکل نماید ، استناد کرده و می گوید: این حدیث اشاره دارد به اینکه اخذ اسباب لازم و ضروری است.

این نویسنده ، مطلب خود را اینگونه به پایان می برد که: پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم ضمن اینکه مردم را به پیروی از راهنماییهای دینی ترغیب می نمود ، از آنان می خواست که جهت ثبات و تضمین امنیت و رفاه جامعه اقدامات پیشگیرانه را نیز مدنظر قرار دهند

منبع:عربی21

ترجمه : سوزی میحراب ( الف)
99/1/2

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا