اصول

آیا «بستن نقاب» برای زنان واجب است یا سنت؟

 

نویسنده:هه ردی انور

ترجمه :  علی ملازاده- سردشت روستای مامکاوه

 بدون تردید رعایت پوشش وحجاب برای زنان مسلمان لازم،  و زن مسلمان باید حجاب داشته باشد. وخود را بپوشاند. وعدم رعایت حجاب  بیانگر عدم پذیرش ،فرمان خدواند بزرگ می باشد، آن خدای که بهترین قانون وشریعت را برای بندگانش فرستاده است وتنها اوست که، مصلحت  بندگانش  را می داند .

اما آن چه قابل ذکر است آن است که، آیا پوشش و حجاب زن شامل صورت وهر دو دستش تا مچ میشود یا خیر؟

پوشش وحجاب اسلامی ازدیر زمان بوده ،اززمان حضرت ابراهیم (علی نبینا وعلیه الصلاه والسلام)حجاب مورد توجه بوده ،و در دوران پیامبر (علیه الصلاه والسلام ) آیاتی در این مورد نازل شده است. و درکتابهای عهد قدیم وجدید نیزبه به پوشش وحجاب اشاره شده است.

از جمله در (الاصحاح) ۲۴ در سفر التکوین آمده است که ( رفقه) چشمانش را باز کرده،واسحاق را دیده از شتر پیاده شده وبه برده اش گفته : این مرد کیست، که در این بیابان دارد به طرف من می آید، آن برده گفت :ایشان سید ومولای من است، رفقه هم با رو سری خود را پو شاید.

باز هم در (الاصحاح) سوم در سفر اشعیا آمده است که خداوند ، دختران یهودی را کیفر می دهد که خویشتن را به خاطرزرق وبرق دنیوی  لخت وعریان کرده بودند .

همچنین کلیسا، در سده اول ، قانونی را برای زنان تصویب نمود که بر اساس آن ، زنان حق اختلاط با مردان را ندارند.

شاید کسانی گویند – حتی کسی که خود را مسلمان، و نمازهایش را با جماعت می خواند-این پوشش وحجاب مال عربها بوده که آورده اند ،یا یک دستور اسلامی ،تندروهاست، نه هرگز چنین نیست،آنها این را فراموش کرده اند که درآیینهای گذشته نیز حجاب  و نسبت به این مسئله پایبند بودند ،همان گونه که در بالا به آن اشاره کردیم

دراسلام حجاب در سال پنچم هجری واجب گردید چگونگی وکیفیت حجاب در قرآن وسنت پیامبر (ص) بیان شده است که مورد اتفاق دانشمندان اسلامی نیز می باشد.

چرا باید فقط زنان محجبه باشند پس مردان چی؟

اگر به هر حیوانی بنگرید خواهید دید که دنبال جنس خودش می گردد ،این جنس نر است که دنبال جنس ماده می گردد

برای مثال

مثلا : کبوتر ، مرغ ، الاغ ، گنجشک وگوسفند وتمام حیوانات دیگر ، معمولا حیوان نر است که حمله ور می شود نه حیوان ماده ، با وجود این که حیوان ماده هم مثل حیوان نر آرزوی جنسی دارد.

این پسران هستند که به خواستگاری دختران می روند وچیزی است کاملا  طبیعی .

مردها آرایش نمی کنند، و  اگر آرایش هم بکنند نمی توانند زنها را به سوی خود جلب نمایند، اما زنها خیلی نرم خو وخوش برخورد وآرام  هستند که می توانند مردها را شیفته خود نمایند.

مفهوم وفلسفه حجاب این است که ، آهای مردم  ،این منم  که به پوشش اسلامی پایبندم تا قربانی وعروسک ، دست مردان نشوم.

 در شهر مدینه نزدیک بود مسلمانان بر سربر داشتن حجاب  ، اعلام جهادی کنند ، زمانی که یک نفر یهودی در بازار به یک زن محجبه بی احترامی کرد، ولی بعدا قضیه با صلح وسازش تمام شد

اینک ماهم نظر عالمان ومفسرانی را می پسندیم که در مورد آیه ی ۳۱ سوره نور نظر داده اند که نقاب برای زنان سنت است نه واجب ..

همانگونه که خداوند در سوره نور آیه ۳۱ می فرماید:

(وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَهِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ)ﻭ ﺑﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﮕﻮ ﭼﺸﻤﻬﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ (ﺍﺯ ﻧﮕﺎﻩ ﻫﻮﺱ ﺁﻟﻮﺩ) ﻓﺮﻭ ﮔﻴﺮﻧﺪ، ﻭ ﺩﺍﻣﺎﻥ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﺯﻳﻨﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺁﻥ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻛﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﺍﺳﺖ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻧﻨﻤﺎﻳﻨﺪ، ﻭ (ﺍﻃﺮﺍﻑ) ﺭﻭﺳﺮﻳﻬﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺳﻴﻨﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﻓﻜﻨﻨﺪ (ﺗﺎ ﮔﺮﺩﻥ ﻭ ﺳﻴﻨﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪﻩ ﺷﻮﺩ) ﻭ ﺯﻳﻨﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻧﺴﺎﺯﻧﺪ ﻣﮕﺮ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻮﻫﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ﻳﺎ ﭘﺪﺭﺍﻧﺸﺎﻥ ﻳﺎ ﭘﺪﺭ ﺷﻮﻫﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ﻳﺎ ﭘﺴﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ﻳﺎ ﭘﺴﺮﺍﻥ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ﻳﺎ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻧﺸﺎﻥ ﻳﺎ ﭘﺴﺮﺍﻥ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻧﺸﺎﻥ، ﻳﺎ ﭘﺴﺮﺍﻥ ﺧﻮﺍﻫﺮﺍﻧﺸﺎﻥ، ﻳﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﻫﻢ ﻛﻴﺸﺸﺎﻥ ﻳﺎ ﺑﺮﺩﮔﺎﻧﺸﺎﻥ (ﻛﻨﻴﺰﺍﻧﺸﺎﻥ) ﻳﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺳﻔﻴﻪ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻳﻠﻰ ﺑﻪ ﺯﻥ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻳﺎ ﻛﻮﺩﻛﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺭ ﺟﻨﺴﻰ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺁﮔﺎﻩ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ، ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻨﮕﺎم ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻦ ﭘﺎﻳﻬﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﻧﺰﻧﻨﺪ ﺗﺎ ﺯﻳﻨﺖ ﭘﻨﻬﺎﻧﻴﺸﺎﻥ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺷﻮﺩ. (ﻭ ﺻﺪﺍﻯ ﺧﻠﺨﺎﻝ ﻛﻪ ﺑﺮ ﭘﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﻪ ﮔﻮﺵ ﺭﺳﺪ) ﻭ ﻫﻤﮕﻰ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﻳﺪ ﺍﻯ ﻣﺆ ﻣﻨﺎﻥ ﺗﺎ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭ ﺷﻮﻳﺪ.(۳۱)

شیخ البانی درکتاب (جلباب المرأه فی الکتاب و السنه) می فرمایند:

ان  اسماء بنت ابی بکر دخلت علی النبی صلی الله علیه وآله وسلم وعلیه ثیاب رقاق ،فاعرج عنها وقال النبی یا اسماء ان المرأه اذا بلغت المحیج لم یصلح ان یری منها الا هذا وهذا واشاره الی وجهه وکفیه

   یعنی:اسماء دختر ابوبکر رضی الله عنه در حالی که لباس نازکی پوشیده بود به خانه پیامبراسلام (ص)آمد ، پیامبر از او روی بر گرداند وفرمود: ای اسماء اگر زن به سن بلوغ رسید وخون قاعد گی را دید، برایش جایز نیست، غیراز صورت ودو دستش تا مچ ، جای دیگری از بدنش ظاهر شود.

نظرات علماء ومفسران در مورد آیه (ولا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها)

سید قطب رحمه الله می فرماید:

فاما ما ظهر من الزینه فی الوجه و الیدین؛فیجوز کشفه لان کشف الوجه والیدین مباح

یعنی ظاهر شدن دست وصورت مباح می باشد. به دلیل حدیث فوق که خطاب به اسماء فرمود

جیب: یعنی سینه وپستان

خمار: یعنی  رو پوشی که سر وگردن را بپوشاند.

استاد احمد کاکه محمود در تفسیر (رامان) که در کوردستان عراق  به اتفاق عالمان دینی ، این تفسیر رتبه اول را کسب نموده، ودرسال (۲۰۱۲) جایزه افتخاری به او عطا شده است می فرماید:

حبشی ها روزعید در مسجد با نیزه بازی و شادی می کردند ، وپیامبر(ص) همراه با عائشه صدیقه( رضی الله عنها ) آنان  را نظاره می کرد. منبع (تفسیر رامان صفحه ۵۵۹ چاپ اول)    

آنچه مد نظر ماست این است که اگر(جلباب):شامل همه ی بدن می شود پس آیه ی ۳۱ سوره نور وحدیث پیامبر ( ص) چه می شود ؟

امام بغوی در تفسیرش جلد ۳ صفحه ۵۴ در باره (  جلباب)  می فرماید: جلباب عبارت از چادری است که زنان بر سر لباس وپوشاک می اندازند وخود را با آن می پوشانند..

امام ابن کثیر هم می فرماید:جلباب همان چادری است که بر سر لباس می اندازند.

پس آنچه مفسران در مورد جلباب گفته اند پارچه ای است که از بالا تا پائین را شامل می شود، ورنگ مشخصی هم تعیین نشده است .

وهمچنین مشخص نشده که آن پارچه یک تکه باشد یا دو تکه، که یک تکه از سر تا ناف وتکه دیگراز ناف تا پاها را بپوشاند.

خداوند در سوره احزاب آیه ۵۹ می فرماید:

یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَٰلِکَ أَدْنَىٰ أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا

 ﺍﻯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ! ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﻭ ﺩﺧﺘﺮﺍﻧﺖ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻣﺆ ﻣﻨﺎﻥ ﺑﮕﻮ ﺟﻠﺒﺎﺑﻬﺎ (ﺭﻭﺳﺮﻯ ﻫﺎﻯ ﺑﻠﻨﺪ) ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﻳﺶ ﻓﺮﻭ ﺍﻓﻜﻨﻨﺪ، ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﻨﻜﻪ (ﺍﺯ ﻛﻨﻴﺰﺍﻥ ﻭ ﺁﻟﻮﺩﮔﺎﻥ) ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﺯﺍﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﮕﻴﺮﻧﺪ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ (ﺍﮔﺮ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ ﺧﻄﺎ ﻭ ﻛﻮﺗﺎﻫﻰ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﺮ ﺯﺩﻩ) ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻏﻔﻮﺭ ﻭ ﺭﺣﻴﻢ ﺍﺳﺖ..(۵۹)

ابن عباس می فرماید : جلباب  همان لباسی است که از سر تا پای بدن را بپوشاند

پس بنا براجماع ،علماء اسلامی نفاب سنت است نه واجب.

وامام نووی از قاضی عیاض روایت نموده که به اجماع علماء پوشاندن صورت برای زنان سنت است نه واجب.

مفسرانی همچون ابن کثیر ، رازی ، قرطبی ، طبری، الوسی ، زمحشری وسید قطب در تفسیر آیه ی ۳۱سوره نور(الا ما ظهر منها) می فرمایند: که واجب نیست زنان دست  و صورتشان را بپوشانند ،  وگفته اند: تمام بدن زن عورت می باشد به استثنای دست و صورت وچشم.

وبرای این گفته خویش به دلایل زیر اشاره کرده اند

۱- آیه ی ۳۱ سوره نور که به آن اشاره شد . همانگونه که مفسران تفسیر کرده اند .

۲- حدیث پیامبراسلام (ص) که در بالا در مورد اسماء دختر ابوبکر رضی الله عنه ذکر گردید ، که پیامبر اشاره به دست وصورت و نمود.

۳- حبشیها در روز عید در مسجد با نیزه شادی وتفریح می کردند ، وپیامبر (ص) همراه با عائیشه صدیقه (رضی الله عنها ) مبارزه  آنان را نگاه می کرند.

امام طبری هم در تفسیرش نظر همه ی مفسران را آورده  ورای اکثریت آنها براینست که ،هرشخصی در نماز باید عورت خود را بپوشاند ، وزن هم تنها برایش جایز است که دست وصورت وچشمانش ظاهر باشد ،  چون پیامبر این چنین دستور داده است.

والسلام  علیکم و رحمه الله

 منابع:

۱- تفسیر طبری

۲- تفسیر سید قطب

۳- میرگ و گلزار بهار زندگی نامه ی پیغمبر

۴- پوشش زن مسلمان چاپ هفتم

۵- تفسیر رامان چاپ اول

۶- فرهنگ المورد عربی به فارسی

۷- سایت  اسلام پیک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا