اصحابسیره نبوی

آیا تاکنون از خدا چیزی خواسته ای؟

ترجمه: رسول رسولی کیا

پیامبر صلی الله علیه و سلم به دیدار مردی از مردم مدینه رفت که بیمار شده بود، بدنش ضعیف شده و آن قدر لاغر شده بود که همه فکر می کردند واپسین های روزهای زندگی اش را می گذراند!

شرایط بیمار باعث شد که پیامبر صلی الله علیه و سلم از او بپرسد: آیا تاکنون دعای خاصی کرده ای؟!

پاسخ داد: بله، همواره گفته ام: خداوندا! از تو می خواهم هر مجازاتی که در آخرت برایم درنظر گرفته ای را در دنیا مشاهده کرده و بچشم!

پیامبر صلی الله علیه و سلم به او گفت: سبحان الله؛ تاب آن را نداری؛ چرا در دعایت نمی گفتی: خداوندا! در دنیا و آخرت به ما نیکی عنایت کن و ما را از آتش دوزخ محفوظ بدار!

پس آن گونه که پیامبر صلی الله علیه و سلم راهنمائی اش فرمود دعا کرد و خداوند او را بهبودی بخشید!

ایده اصلی این است که قَدَر الهی تابع منطقی که انسان از آن برخوردار است ، مردم، گاهی در دعا کردن راه اشتباه را می پیمایند و شرایطی را برای خدا قرار می دهند که با رحمت او منافات دارد و تا زمانی که به خود آیند و از این ندانمکاری برگردند، خداوند سبحان آنچه از او درخواست کرده اند را به آنان می بخشد!

این صحابی، از بس که اشتیاق دارد از عذاب آخرت، رهایی یابد که دعا می کرد همه درد و رنج ها را در دنیا بکشد که پیامبر صلی الله علیه و سلم او را به شیوه درست، راهنمایی کرد که عبارت است از دعا برای رهایی در دنیا و آخرت!

گاهی پسر کوچکی بیمار می شود و می شنوی که مادرش دعا می کند: ای کاش من بیمار بودم نه تو! این دعا از طرف مادر بدون شک حامل عشق به پسرش می باشد، ولی حاوی ندانمکاری است؛ چرا باید مادر دعا کند که بیماری به او سرایت کند؛ در حالی که او می تواند از خداوند سبحان بخواهد فرزندش را شفا داده و بهبود ببخشد؟!

کسی نمی داند چه موقع به دعای او پاسخ داده می شود، بنابر این او باید در دعاهایش، آداب مربوطه را رعایت نموده و جز خیر، از خداوند طلب ننماید!

دختر، بشقاب را می شکند، مادر عصبانی می شود و او را دعا می کند و می گوید: خدا قلب تو را بشکند! چه خواهد کرد اگر دعایش پذیرفته شود! آیا شکستن قلب با شکستن بشقاب برابر است؟!

بچه ها در خانه دعوا می کنند و شما اغلب دعای مادر یا پدر را می شنوی که: خدا از شما عصبانی شود! اگر این دعا پذیرفته شود چه خواهند کرد؟ آیا فرودآمدن خشم خدا بخاطر یک لحظه دعوای کودکانه منطقی و معقول است؟!

انسان باید برای دعایی که می کند کلمات مناسب انتخاب کند و جز خیر و نیکی از خدا نطلبد؛ چرا که خداوند سبحان از انجام هیچ کاری ناتوان نیست!

در روایت آمده آنگاه که حضرت یوسف علیه السلام در زندان بود با خدایش راز و نیاز کرد که پروردگارا! دوران زندانم به طول کشید! خداوند به او وحی کرد که ای یوسف! تو، خود زندان درخواست کردی و آن را برایت مقدر نمودیم و اگر چنانچه سلامتی را از ما خواسته بودی آن را به تنت می کردیم!

حضرت یوسف علیه السلام آنقدر پاکدامن بود که وقتی دید او باید از میان زنا و زندان یکی را انتخاب کند گفت: پروردگارا! زندان نزد من از آنچه این بانوان از من می خواهند دوست داشتنی تر است!

نویسنده: ادهم شرقاوی

از طريق
رسول رسولی کیا
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

رسول رسولی کیا

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا