اصول

آیا حج بر زن شیرده و حامله واجب است؟

سوال

حکم حج برای زنی که زایمان کرده یا زن شیرده و حامله یازنی که کسی را پیدا نمی کند از فرزندش سرپرستی کند و بخاطر او  در رنج و ناراحتی بیفتد چیست؟

 جواب!

سپاس و ستایش مخصوص الله باری تعالی و درود و رحمت خداوند بر فرستاده اش حضرت محمد صلی الله علیه وسلم  و اصحاب و خاندانش.

 حج بر زنی واجب است که  آزاده و بالغ باشد علاوه بر اینکه توانایی انجام مناسک حج را داشته باشد. البته باید شخص محرمی نیز همراه او باشد.

 ولی اگر این زن عازم حج  در عادت ماهانه بود و یا  زایمان کرده بود و یا  حامله بود و یا در حال گذراندن عده بود  در این صورت ها حج بر او واجب نیست زیرا اساسی ترین شرط وجوب حج که عبارت است از توانایی و استطاعت محقق نشده است؛  البته در عده فوت شوهرش نیز جایز نیست از منزل خارج شود تا زمانی که عده اش تمام می شود ؛ همچنین حج بر آن زن حامله ای که حملش سنگین شده باشد( در روزهای واپسین باشد ) و با حرکت و پیاده روی دچار ناراحتی  و زحمت شود و زن شیردهی که بخاطر شیردادن به نوزادش نتواند مناسک حج را بجا آورد یا زنی که سرپرست خانواده باشد وکسی پیدا نشود که احتیاجات نوزادش از قبیل شیر دادن و پرستاری از او را برعهده بگیرد واجب نیست ؛ چرا که در این موارد دو شرط از شرایط صحت حج که عبارت است از سلامتی جسمی و توانایی تحقق پیدا ننموده است.

البته باید زن عازم حج در موارد فوق الذکر شخصی را داشته باشد که در غیاب او از فرزندلنش نگهداری نموده و همچنین این زن باید بتواند به نحو احسن هزینه سرپرست فرزندانش را نیز تامین نماید.

ناگفته نماند اگر زن در حال عادت ماهانه یا زایمان به حج رفت احکام خاصی دارد که در کتب فقهی آمده است.والله اعلم

ترجمه : فایق رسولی سالاره

نمایش بیشتر

فایق رسولی سالاره

استان آذربایجان غربی - سردشت طلبه و دانشجو مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا