اندیشهشبهات

آیا قرآن، مسئول خشونت ها و ترورهای امروزه جهان است یا …. ؟!

قرآن و مسئولیت آن از خشونت ها و ترورهای کنونی

نویسنده : حامد العطار

رئیس جمهور سابق فرانسه ، آقای نیکولای سارکوزی و سیصد شخصیت دیگر فرانسوی دادخواستی را که در روزنامه “لوباریزیان” فرانسه به چاپ رسیده بود را امضا نمودند ، دادخواستی که خواسته بود تعدادی از آیات قرآن حذف شود ؛ آن هم به گمان اینکه آیات یادشده پیروان مسلمانش را به خشونت تشویق نموده و در واقع تروریست را پرورش می دهند و بویژه آنان را بر کشتن کُفار تشویق و تحریک می نماید!

آن دادخواست در ضمن مقاله ای تحت عنوان « رُسوایی سامی گری نو» منتشر شد و آن مقاله از « پاک سازی نژادی ساکت» که طایفه یهود از جانب« اسلام گرایان تندرو» با آن مواجهند، سخن گفته بود!

نگاه موضوعی، ما را وادار می کند آن آیاتی که به گمان امضا کنندگان انسان های وحشی و تشنه به خونِ کفار را پرورش می دهد! با دقت مورد بررسی قرار دهیم و آن را با نصوص تورات که خداوند در آن از فرزندان یعقوب می خواهد چگونه با دیگران رفتار کنند را مقایسه نماییم! و سپس به آیات یادشده بر گردیم و دریابیم که آیا  واقعا آن آیات خون آلود! ترور و خشونت را ترویج می کنند یا اینکه سخنان این عده ! دروغی بیش نیست؟!

و این چیزی است که در سطرهای پیش رو به اطلاع شما خواهیم رساند .

تورات دستور می دهد کلیه مردان دشمن کشته شوند

تورات در (سفر تثنیه الاشتراع) در مقام سخن از (بیست راستی) و تحت عنوان ( قوانین مربوط به محاصره دشمن و اشغال شهرهای دور دست ) می گوید:زمانی که برای اشغال شهری پیش روی می کنید در درجه نخست آنان را به صلح فراخوانید ؛ اگر صلح را پذیرفتند و تسلیم امر شما شدند،همه ساکنان آن شهر برده شما خواهند شد ؛ ولی اگر از صلح سرباز زدند و با شما جنگیدند آنان را محاصره کنید ؛ اگر پروردگارتان آن شهر را با دستان شما ساقط نمود تمامی مردان آن شهر را با تیغه شمشیر از پا درآورید و زنان و کودکان و حیوانات اهلی و ….را هم به عنوان غنیمت به تصرف خود درآورید و از غنایم دشمن که پرودگار به شما بخشیده است لذت ببرید؛ و با کلیه شهرهایی که از شما دور هستند، این گونه رفتار کنید…

آری ؛ تورات به یهودیان دستور می دهد ؛ اگر شهرهایی را محاصره نمودند و ساکنانش تسلیم نشدند و در نهایت شهر سقوط کرد بر آن ها لازم است تمام مردان ساکن آن شهر را با شمشیر بکُشند و شریعت تورات برای مردانِ به اسارت گرفته شده ی دشمن مجازاتی جز گذراندن از تیغه شمشیر را نپذیرفته است و حتی آنان اگر بخواهند به دین یهود درآیند و یا اموالی را به عنوان جِزیه به آنان پرداخت نمایند باز باید کشته شوند؛ تازه تورات، کسی از مردان دشمن ؛ حتی انسان های پیر و کودکان خردسال را از این مجازات شدید مستثنا نکرده است!

آیات قرآنی در تقابل با این نصوص توراتی را نیم نگاهی بیندازیم

اگر به قرآن مراجعه نماییم و بخواهیم دستورهای قرآنی در زمینه تقابل نظامی میان مسلمانان و کفار را مطالعه نماییم به این آیه برخورد می کنیم که {فَإِذَا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّى إِذَا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا} [محمد: ۴] پس چون با کسانى که کفر ورزیده‏ اند برخورد کنید گردنها[یشان] را بزنید تا چون آنان را [در کشتار] از پاى درآوردید پس [اسیران را] استوار در بند کشید سپس یا [بر آنان] منت نهید [و آزادشان کنید] و یا فدیه [و عوض از ایشان بگیرید] تا در جنگ اسلحه بر زمین گذاشته شود.

می بینیم قرآن در آیه ی فوق از رزمندگان مسلمان خواسته است که در نبرد با کفار تنها به این بسنده کنند که دشمنان ناتوان و ضعیف شوند و پس از ناتوان شدن آنان کافیست آنان را اسیر کنند و هرگز نباید آنان را به قتل برسانند.

همچنین خداوند جل جلاله می گوید: {قَاتِلُوا الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَلَا یُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَلَا یَدِینُونَ دِینَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ حَتَّى یُعْطُوا الْجِزْیَهَ عَنْ یَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ} [التوبه: ۲۹] (ای اهل ایمان) با هر که از اهل کتاب (یهود و نصاری) که ایمان به خدا و روز قیامت نیاورده و آن‌چه را خدا و رسولش حرام کرده حرام نمی‏دانند و به دین حق (و آیین اسلام) نمی‏گروند قتال و کارزار کنید تا آن گاه که با دست خود با ذلت و تواضع جزیه دهند.

این آیه اشاره می کند به فرصتی طلایی برای رزمندگان کفار که عبارت است از پرداختن جِزیه از روی اقتدار به رزمندگان پیروز مسلمان که در صورت انجام آن می توانند از درگیرشدن با سپاه مسلمانان در امان بوده و همچنین مجبور نشوند آیین آنان را بپذیرند! جزیه مبلغی بسیار ناچیز است که توسط کافران مغلوب شده به سپاه مسلمانان پرداخت می شود و در مقابل مورد حمایت و پاسداری آنان قرار می گیرند.

تورات دستور می دهد: سرزمین موعود (وعده داده شده) از وجود تمام انسان های غیر یهودی پاکسازی شود

تورات در باره چگونگی تعامل با ساکنان اصلی آنچه سرزمین موعود نامیده می شود می گوید: در سرزمین هایی که پروردگا و معبودتان به شما هدیه نموده و به عنوان ارث به شما رسیده است ؛ هیچ جنبنده ای را زنده در آن رها نکنید ؛ بلکه همه شهرها و آبادی های آن از جمله شهرهای حثیان ، اموریان ، کنعانیان ، فرزیان ، حواییان و یبوسیان را همانگونه که پروردگار دستور داده است از دم نابود نمایید ؛ تا مبادا پلیدی هایشان را به شما منتقل نمایند و فریب آنان را بخورید و در عبادت پروردگارتان دچار اشتباه شوید.

[ نگاه کن به : الکتاب المقدس ـ التوراه سفر التثنیه: الأصحاح العشرین: ۱۰-۱۸ ص ۳۹۲،۳۹۳٫]

مطابق دستور تورات ، این شش گروه بدون اینکه قبلا گفتمان و یا مذاکراتی با آنان صورت گرفته باشد و یا از آنان جزیه ای پذیرفته شده باشد و یا تفاهم نامه ای با آنان منعقد شده باشد باید به طور کلی نابود شوند، با این ها زبانی جز زبان شمشیر کارساز نیست .

 مرگ و نابودی کامل تنها بهره ی این مردمان بی دفاع است ؛ آنان که گناهی هم ندارند جز اینکه در سرزمین موعود سکونت گزیده اند!

 سرزمین های نزدیک هم – که شارحان کتاب مقدس آن را به سرزمین موعود تفسیر می کنند – نباید هیچ جنبنده ی زنده ای در آن بماند یعنی باید به طور کامل ریشه کن شده ونابود شوند.

اروپایی ها این گونه رفتار کردند

با توجه به آموزه های دینی مسیحیت تعجب نمی کنیم از آنچه اروپایی های مسیحی وقتی وارد آمریکای شمالی شدند ، انجام دادند ؛ از جمله تار و مار نمودن هندی های سُرخ ، ساکنان اصلی آن ؛ همچنین نباید ازعملکرد انگلیسی ها و غیر آنان زمانی که رفتند به استرالیا و ساکنان حقیقی آن را نابود ساختند، تعجب نماییم!

با چشمان خود دیدیم که نژادپرستان یهودی و صهیونی چه کردند با ساکنان سرزمین فلسطین و فلسطینی ها؛ چندین کشتار عمومی وحشتناک راه انداختند، زنان ، کودکان، سالمندان و مردم بی دفاع فلسطین را خیلی وحشیانه و بی باکانه و بدون اینکه برای ارزش های انسانی ارزش قایل شوند به خاک و خون کشیدند ؛ شکم زنان باردار را دریده و جنین های درون آن را دور انداختند ، فرزند را جلوی چشم پدرش و پدر را در مقابل چشمان پسران و دخترانش به قتل رساندند و این اعمال وحشی گرانه باعث شد که ترس و رُعب دل و درون فلسطینی ها را فرا بگیرد و در نتیجه سرزمینشان را در حالی که وحشت زده بودند رها نموده و آن را برای این آدم کُش های تروریست جاگذارند!!

این جنایت پیشگان خون آشام ، این وحشی گری ها را به منظور اجرای شریعت تورات که از دیر باز آموخته اند مبنی بر اینکه هیچ جنبنده ای را – در سرزمین موعود- زنده نگذارید ، انجام داده اند! 

آری؛ این است آموزه های شریعت تورات نسبت به ملت هایی که خاکشان به تصرف پیروانش درآمده است:  همه ساکنان آن سرزمین را بکُشید ! هیچ جنبنده ای را زنده رها نکنید ! این گونه پروردگار و معبودتان دستور داده است به موسی و قوم و پیروانش که اگر ساکنان سرزمینی به زیر سلطه شما در آمدند و خواستند با شما نبرد کنند باید آنان را از تیغه شمشیر بگذرانید [ نگا: فقه الجهاد، القرضاوی (۱/۴۸۷ و صفحات بعدی)]

آیات قرآنی در تقابل با این نصوص توراتی

این کجا و آنچه در قرآن آمده است کجا{ و در راه خدا با آنان که به جنگ و دشمنی شما برخیزند جهاد کنید، لکن از حد تجاوز نکنید که خدا متجاوزان را دوست ندارد و هر کجا مشرکان را یافتید به قتل رسانید و آنان را از همان وطن که شما را آواره کردند برانید، و فتنه‌گری (آنان) سخت‌تر و فسادش بیشتر از جنگ و کشتار است، و در مسجدالحرام با آن‌ها جنگ مکنید مگر آن‌که پیشدستی کنند، در این صورت رواست که در حرم آن‌ها را به قتل برسانید، چنین است کیفر کافران)} [البقره: ۱۹۰-۱۹۱]

و این را مقایسه کن با آنچه در آیه شمشیر آمده است؟ { و اگر یکی از مشرکان به تو پناه آورد (که از دین آگاه شود) بدو پناه ده تا کلام خدا بشنود و پس از شنیدن سخن خدا او را به مأمن و منزلش برسان، زیرا که این مشرکان مردمی نادانند } [التوبه: ۶].

واین کجا و آنچه در آیه زیر آمده است کجا ؟{ و اگر دشمنان به صلح و مسالمت تمایل داشتند تو نیز مایل به صلح باش و کار خود به خدا واگذار که خدا شنوا و داناست  و اگر دشمنان به فکر فریب دادن تو باشند البته خدا تو را کفایت خواهد کرد، اوست که به نصرت خود و یاری مؤمنان تو را مؤید و منصور گردانید. } [الأنفال: ۶۱: ۶۲]

توم آندرسون و برنامه تحلیلی او

مهندس آمریکایی توم آندرسون متخصص در برنامه ریزی  ، دو سال پیش ، جهت بررسی اسناد گوناگون توسط پژوهشگران ، برنامه ای را طراحی نمود تحت عنوان أودین تکست OdinText  .

برنامه یاد شده به بررسی مفهوم نصوص ؛ آن هم با بررسی کلمات کلیدی که قبلا مشخص شده است می پردازد و مترادف آن کلمه و تعداد تکرار آن را نیز بر می شمارد.

آندرسون تصمیم گرفت که با استفاده از برنامه مذکور،عهد قدیم و عهد جدید و قرآن را مورد بررسی و واوکاوی قرار داده و کلمات کلیدی مربوط به احساسات مانند شادی ، انتظار ، خشم ، هیجان ، غصه ،ناگهانی ، ترس ، اضطراب ، اطمینان و ایمان را مورد واکاوی قرار دهد . لازم به ذکر است برنامه یادشده به تحلیل و بررسی ۸۸۶ هزار کلمه در سه کتاب مذکور پرداخت.

نتایج بدست آمده به شرح زیر بود

تکراردو واژه “قتل” همانا کشتن و”تدمیر” به معنای ویران نمودن  ۱٪ کلمات قرآنی را تشکیل می دهند در حالی که تعداد تکرار دو واژه فوق در کتاب عهد جدید ۲٫۸٪ و در عهد قدیم نیز ۵٫۳٪ می باشد.
واژه و مفهوم “أعداء” همانا دشمنان نیز درعهد قدیم  با نسبتی ۱٫۸٪ بیش از دو کتاب دیگر تکرار شده است ؛ که در قرآن ۱٫۸٪  بوده و در عهد جدید نیز ۰٫۵٪ می باشد.

واژگانی چون “عفو” همانا گذشت و”مغفره” به معنای چشم پوشی در قرآن خیلی بیشتر از دو کتاب دیگر آمده است ؛ به گونه ای که نسبت آن در قرآن ۳٪ بوده ولی در دو کتاب عهد جدید از ۲٫۹٪  و در عهد قدیم از ۰٫۷٪ تجاوز نمی کند.
آیا قرآن عامل ترویج خشونت های امروزی توسط عده ای از مسلمانان می باشد؟

نمی توان انکار نمود که حوادث خشونت باری توسط برخی از مسلمان نماها- المحسوبین على الإسلام- نسبت به غیر مسلمانان شکل گرفته است و تعدادی کشته هم به دنبال داشته است…

 اگر تحلیل منطقی این حوادث این است که این عده مسلمان با متاثر شدن از آموزه های قرآن دست به چنین جنایاتی زده اند! در این صورت خشونت توسط غیر مسلمانان را به کدام سرچشمه و کتاب باید مرتبط نمود؟! که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

-اشغال مدرسه ای که دانش آموزانش مسلمان بودند و کشتن همه آنان.
-رگبار گلوله و شلیک به سمت غذاخوری کوچک و کشتن کلیه مسلمانان بی دفاعی که در آنجا مشغول غذاخوردن بودند.
-شخص غیر مسلمانی به کلیسایی حمله ور می شود و ده ها تن از نماز گزاران حاضر در آنجا را به قتل می رساند.
-شخصی – غیر مسلمان- به کمپ نگهداری آوارگان یورش می برد و آن را منفجر می نماید.
-یکی از غیر مسلمانان بوسیله سم کُشنده نزدیک به یک هزار نفر از پیروان غفلت زده اش را از پای درآورد و کُشت.
خشونت های موجود در جهان در بین همه امت ها و ملیت های گوناگون وجود دارد ، پس چرا جنایت های غیر مسلمانان – مسیحیان و یهودیان – را به تربیت انجیلی و توراتی مرتبط ننماییم ولی جنایت تعدادی از مسلمانان دیوانه را به قرآن ارجاع دهیم؟!

نه به خشونت و نه به ضعف و سُستی

مجاهد دیرانیه ، پژوهشی را در باره آیات قرآنی مربوط به نبرد انجام داده و می نویسد : کسانی که اسلام را متهم می کنند به ترویج خشونت و ترور، در واقع  استدلال می کنند به آیات مربوط به نبرد در قرآن؛ من از این گونه اشخاص می پرسم : هر یک از آنان چه احساسی خواهند داشت اگر یکی از کتاب های مرجع و اصلی که در آکادمی قدیمی و نظامی بریطانی “ساندهیرْست” را ورق بزند و آموزه های زیر را مشاهده کند :

 “اگر دشمن کشورتان را تهدید نمود خودتان را برای مقابله و نبرد مهیا نکنید و از هر گونه فعالیت که ترس را به قلب دشمنانتان می افکند دوری و پرهیز نمایید”

” اگر در میدان کارزار با دشمنانتان مواجه شدید از شلیک گلوله به سرآنان بپرهیزید و پاهایشان را هدف قرار دهید”

” دشمنانتان را هر جا یافتید نکُشید و آنان را محاصره ننمایید و بر آنان سخت نگیرید ؛ بلکه آنان را رها کنید تا هر جا که خواستند آزادانه بروند “

” ای فرماندهان ؛ هرگز سربازهایتان را بر نبرد با دشمن و مقابله با آن تشویق نکنید”

” با کسانی از دشمنانتان بجنگید که با شما در حال نبرد هستند؛ ولی سعی کنید با مهربانی و آرامش با آنان رفتار نمایید و از ابراز خشونت و سخت گیری با آنان خودداری نمایید”

” اگر دشمنانتان متحد شده و همگی تصمیم گرفتند با شما نبرد کنید ؛ با آنان به مقابله برخیزید؛ ولی سعی کنید متفرق و پراکنده باشید ، با آنان نجنگید در حالی که متحد و هماهنگ هستید آنگونه که آنان متحد و هم بسته اند”.

شما را به خدا سوگند می دهم چه عکس العملی از خود نشان خواهید داد اگر این آموزه ها را در یکی از کتاب های آموزشی که توسط  افسران و فرماندهان نظامی دردانشکده هایی که به منظور تربیت جنگجو تاسیس شده است، تدریس شود؟! آیا این آموزش ها را بی معنی و خنده دار نمی دانید و ملتی که این گونه آموزش می بیند را ضایع و شکست خورده نمی پندارید؛ آن هم در جهانی که دولت هایی ستمگر و ابرقدرت آن را سکان داری می کنند؟!

آقای دیرانیه در تحقیقش – خطاب به منتقدان اسلام –  می افزاید: اگر کسی از شما بخواهد این اشتباهات شرم آور- و این مواد قانونی ننگین- را اصلاح کند چه خواهد کرد؟ لابد در آن تغییراتی ایجاد خواهید نمود که نظامیانی توانا و آماده را پرورش دهد ؛ در واقع مواد اصلی آن را این گونه بازنویسی خواهید نمود:

✅ ماده اصلی” اگر در میدان کارزار با دشمنانتان مواجه شدید از شلیک گلوله به سرآنان بپرهیزید و پاهایشان را هدف قرار دهید”

❎ ماده اصلاح شده ” پس چون با کسانى که کفر ورزیده‏ اند برخورد کنید گردن ها[یشان] را بزنید تا چون آنان را [در کشتار] از پاى درآوردید پس [اسیران را] استوار دربند کشید سپس یا [بر آنان] منت نهید [و آزادشان کنید] و یا فدیه [و عوض از ایشان بگیرید] تا در جنگ ، اسلحه بر زمین گذاشته شود این است [دستور خدا]”.

✅ ماده اصلی “” دشمنانتان را هر جا یافتید نکُشید و آنان را محاصره ننمایید و بر آنان سخت نگیرید ؛ بلکه آنان را رها کنید تا هر جا که خواستند آزادانه بروند “

❎ ماده اصلاح شده ” مشرکان را هر کجا یافتید بکشید و آنان را دستگیر کنید و به محاصره درآورید و در هر کمینگاهى به کمین آنان بنشینید “

✅ ماده قبلی “” ای فرماندهان ؛ هرگز سربازهایتان را بر نبرد با دشمن و مقابله با آن تشویق نکنید”

❎ ماده اصلاح شده : ” ای پیامبر؛ مومنان را بر نبرد و مقاومت در برابر دشمنان تشویق کن”

✅ ماده اصلی : ” با کسانی از دشمنانتان بجنگید که با شما در حال نبرد هستند ولی سعی کنید با مهربانی و آرامش با آنان رفتار نمایید و از ابراز خشونت و سخت گیری با آنان خودداری نمایید”

❎ ماده اصلاح شده : اى کسانى که ایمان آورده‏ اید با کافرانى که مجاور شما هستند کارزار کنید و آنان باید در شما خشونت بیابند.

✅ ماده اصلی : ” ” اگر دشمنانتان متحد شده و همگی تصمیم گرفتند با شما نبرد کنند ؛ با آنان به مقابله برخیزید ولی سعی کنید متفرق و پراکنده باشید ، با آنان نجنگید در حالی که متحد و هماهنگ هستید آنگونه که آنان متحد و هم بسته اند”.

❎ ماده اصلاح شده ” ….( هنگام نبرد ) با همه مشرکان بجنگید همان گونه که آن ها با همه شما می جنگند ، و بدانید که خدا با پرهیزگاران است. “.

آری ؛ اگر از هر مستشار نظامی خواسته شود که قوانینی را برای آموزش نظامی یک ارتش توانمند و قادر به دفاع از میهن و حمایت از آن در مقابل دشمنان تدوین نماید چاره ای نخواهد داشت جز اینکه آیات مربوط به نبرد در قرآن را – جایگزین قوانین سابق نموده و – بنویسد !!

منظور از کافرانی که قرآن دستور داده با آن ها باید جنگید

استاد دیرانیه در ادامه پژوهش ارزشمندش می نویسد : مشرکین و کافرین در آیات قرآنی هرگز برای به تصویر کشیدن و توصیف یک حالت دینی – اعتقادی نیست، بلکه توصیفی است کاملا نظامی و در یک چارچوب جنگی ؛ بنابراین منظور از کافران و مشرکان در آن آیات ، دشمنانی است که با مسلمانان در حال جنگ هستند نه کسانی که در دین و اعتقاد با آنان اختلاف دارند.

و این برداشتی است که – تکرار می کنم – از سبک و سیاق آیات بدست می آید ؛ چرا که اوصاف سه گانه دشمنان و مشرکان و کافران به صورت مترادف آمده اند و منظور قریش و هم پیمانان بادیه نشین آنان می باشد کسانی که با مسلمانان می جنگیدند و در نهایت باید یکی پیروز و دیگری شکست می خورد و خوار و زبون و نابود می شد!

عنوان عربی مقاله : هل القرآن مسؤول عن العنف والإرهاب؟

ترجمه : رسول رسولی کیا – دبیر عربی و دینی از مهاباد

نمایش بیشتر

رسول رسولی کیا

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا