اصول

آیا مردم مسلمان ایران بابت محروم شدن از حج سال ۹۵گناهکارند؟!

 

سوزی میحراب: تکلیف شرعی حج امسال(سال ۹۵) مردم مسلمان ایران چیست آیا کسانی که به سبب اختلافات سیاسی کشور ایران وعربستان سعودی نتوانسته اند به سفر حج بروند، گناهکار و مقصر محسوب می شوند و آیا باید از طریق قاچاق یا کشور دیگری راهی عربستان شوند؟

مصطفی محمودیان: خیر. مردم کشور ما ایران که امسال نوبت حج شان فرا رسیده بود ولی بدلایل – ظاهرا سیاسی- از انجام این فریضه بازمانده اند گناهی مرتکب نشده اند، چون

اولا نرفتن حُجاج مسلمان به زیارت خانه خدا به اختیار خودشان نبوده و نقشی در این میان نداشته اند

ثانیا: از نظر فقه امام شافعی(رض) وجوب حج فوریت ندارد بلکه به صورت تراخی است، به این معنا که اگر حج برکسی واجب شد، لازم نیست- اگرچه بهتر است- در اولین فرصت این فریضه را انجام دهد؛ بلکه می تواند در فرصت های بعدی اقدام کند، البته مشروط به اینکه در صورت تاخیر، نیت ادای آن را در آینده داشته باشد.

ضمنا آن شخص که با توضیحات فوق از انجام فریضه حج بازمانده است مکلف نیست از طریق قاچاق و یا یکی از کشورهای دیگر و با تحمل هزینه های اضافی اقدام به سفر حج کند.

(مغنی المحتاج،ج۲،ص ۴۶۰ وأسنى المطالب فی شرح روض الطالب،ج۱،ص۴۴۴

والله اعلم

مصطفی محمودیان- مهاباد

 

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا