اصول

آیا می دانید پشه ی ماده ….

 

آیا می دانید در سوره بقره آیه ی 26 دررابطه با مثلی که در باره پشه ی نیش دارکه خواب را از چشمان بسیاری حرام می کند وبا لفظ مونث (بعوضه)آورده شده است چه رازی در کار است ؟

إِنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيي‏ أَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها فَأَمَّا الَّذينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا الَّذينَ کَفَرُوا فَيَقُولُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً يُضِلُّ بِهِ کَثيراً وَ يَهْدي بِهِ کَثيراً وَ ما يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقينَ

خداوند از این که ( به موجودات ظاهرا کوچکی مانند ) پشه ، و حتی کمتر از آن ، مثال بزند شرم نمی کند. ( در این میان ) آنان که ایمان آورده اند ، می دانند که آن ، حقیقتی است از طرف پروردگارشان و اما آنها که راه کفر را پیموده اند ، ( این موضوع را بهانه کرده ) می گویند: «منظور خداوند از این مثل چه بوده است؟!» ( آری ، ) خدا جمع زیادی را با آن گمراه ، و گروه بسیاری را هدایت می کند ولی تنها فاسقان را با آن گمراه می سازد!

صرف نظر از آرای مفسران ،در این باره ، علم جانور شناسی ثابت کرده است که تنها پشه ی ماده است که نیش می زند ! وآن هم بعد از آنکه با مقداری مایع بی حس کننده ، آن را بی حس می کند وسپس نیش خود را فرو می برد تا فرد احساس درد نکند!

قرآن کریم پانزده قرن پیش باآوردن کلمه (بعوضه) به صورت مونث به این واقعیت اشاره فرموده است.

ارسال : حسن سید عزیزی

 

نمایش بیشتر

حسن سیدعزیزی

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : امام جماعت ، خطیب ، دبیر و سردفتر ازدواج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا