خانواده

اختلافات والدین؛ چاقوی ذبح فرزندان

اختلافات همسران از جمله شدیدترین اموری است که از لحاظ روحی بر فرزندان تأثیر می گذارد؛ چون بخاطر نداشتن آرامش و امنیت در میان آنها، ترس استرس بر وجودشان مستولی می شود. کودکان به محیط خانوادگی آرامی، نیاز دارند؛ تا در آرامش و امنیت باشند،‌ اما کشمکش ها و اختلافات، همچون تند بادی ویرانگر است که احساسات کودک را جریحه دار می کند، و در دل او ترس و اضطراب ایجاد می کند، ولی تبسم، نرمخویی، محبت و رعایت کردن حال وی،‌ از حقوق کودک است، و از واجبات پدر و مادران است.
عوارض زیادی از لحاظ روحی و جسمی در زندگی کودکان وجود دارد، آنکه در فضای خانوادگی تند و خشن و وضع تیره ای قرار گرفته و زندگی می کند، او را در بحران هایی قرار می دهد و او را ناتوان می کند که بر وجود خود کنترل داشته باشد و در نتیجه منجر به ضربه خوردن درس هایش می شود بطور خاص و بطور عام بکل زندگی اش ضربه می زند، فرزندان اولین کسانی هستند که آثار منفی مشکلات والدین را باید درو کنند.

و شگفت آور این است که ما گاهی گمان می کنیم اگر مشکلات را از دید فرزندان پنهان داریم، دیگر آنها نمی فهمند و ضرری متوجه آنها نخواهد شد درحالیکه باید بدانیم اختلاف بی سروصدایی که والدین تلاش می کنند آنرا از فرزندانشان مخفی نگه دارند، از اختلاف پر سر و صدا، تأثیر شدیدتری دارد.

برخی دیدگاه های علمی جدید گفته اند که یکی از اسباب و علل “آسم” در دوران کودکی به اختلاف مخفی بین همسران مربوط می شود، اختلافی که کودک آنرا می فهمد و حس می کند هرچند از او مخفی نمایند.

و از جهتی دیگر، کودکی که در کنار والدین پرورش می یابد و گمان می کند آنها کاملا متفق و همرأی هستند و یا اینچنین نزد او خود را نشان می دهند گوشه بزرگی از تربیت او ناقص و ناتمام می ماند که آشنایی با مشکلات و شیوه برطرف نمودن وحل آن است، و برای رودرویی با زندگی با همه عناصر آن، به آن نیاز دارد.

کودک لازم است بداند که در زندگی خشمی وجود دارد و نیاز به بیرون ریختن آن دارد و یا نیاز به سخن گفتن از آن است و در آنجا احساسات ناآرامی وجود دارد و نیاز به سخن راندن از آن است، و باید بشیوه ایی باشد که از حد مناسب و شایسته نگذرد.

منع نمودن و پنهان نمودن همه اختلافات از کودکان، با سرشت طبیعی انسان در تضاد است، بلکه طبیعت و سرشت آدمی طوری است که روزانه شاهد درگیری های زندگی است که از نمایش اختلافات خالی نیست.

کاری سخت است- اگر نگوییم غیر ممکن است- منع نمودن و دور نمودن آن از دید کودک، بنابراین راه حل، ایجاد اسلوب و روشی است برای تفاهم، آنچه که فقط اندکی از اثرات منفی  اختلافات را بر فرزندان کاهش می دهد و آنها را آموزش می دهد که فن اداره نمودن اختلافات را در زندگی خود، بشکلی کلی، یاد بگیرند.

توصیه هایی به همه زوج ها

1-هیچ کس در اینکه نخستین نیاز کودک در زندگی اش، وجود پدر و مادری است که بی نهایت همدیگر را دوست داشته باشند، شک ندارد؛ زیرا آن دو بنیان زندگی وی هستند، و کودک دوست دارد که دنیای ویژه اش، منسجم باشد و پارگی و پراکندگی به آن راه نیابد و راه حلی برای این کار وجود دارد جز اینکه شما و همسرتان تنها چیزی که برای اتفاق و به نتیجه رسیدن، مستمسک و دستاویز خود قرار دهید،- اگر هیچ نقطه اشتراک و اتفاقی نباشد، مصلحت و آینده¬ی این کودک معصوم باشد.

2- در روابط انسانی میان بشر، هیچ رابطه ای نیست که بطور کلی و یا در میان زوجین بطور خاص، تصمیمات نهایی و قطعی ایی اتخاذ شود که در آن از جمله”من آنرا بطور قطعی ترک خواهم نمود” یا ” اگر برای درخواستش جوابی نداشته باشد پس طلاق را خواستار شود” بکار رفته باشد، .. منتهی شدن کارها به لبه پرتگاه و بن بست، وسیله است برای مذاکره و فشار بر کشورها یا برای تعامل و همزیستی میان افراد در امور اقتصادی و غیره، ولی این نمی تواند اساس و بنیانی برای زوج ها باشد، زندگی آنها بر اساس تفاهم و گفتگو در همه کارها، قرار دارد.

3- از مشاجره و اختلاف به شیوه ای همیشگی نزد فرزندانت خودداری کن و به این روش پایبند باش ؛نباید اختلافات زوجین نزد کودکان بحالتی همیشگی تبدیل شود، چون کودکان اختلافات را گاهی ببینند و گاهی نبینند، ایرادی ندارد، ولی باید حالات صمیمیت و محبت در میان همسران، فراوان مشاهده شود.

4- یکی از زوج ها نباید نسبت به سبک و روش تربیتی فرزندش، از دیگری در حضور آنها، ایراد بگیرد و باید آن نقد را به وقت و زمان دیگری بدون حضور فرزندان، موکول نماید.

5-روحیه¬ی گذشت و تسامح میان زوجین، در اوقات سختی و تنگنا و نادیده گرفتن اشتباهات همدیگر و دنبال نکردن خطاها و اشتباهات و عدم محاسبه و محاکمه بر هر حرکت و حرفی، از رمزهای حل اختلافات زوج ها می تواند بحساب بیآید.
6- رعایت کردن احساسات و روحیات طرف دیگر و درک وی، چون یکی از اسباب بی میلی و کم رغبتی که میان زوج ها فاصله ایجاد می کند دریغ و کوتاهی از تشکر و تمجید از همدیگر است، یعنی هرکدام از آنها نسبت به نقاط مثبت دیگری کم توجه باشد.

7- نمونه و اسوه هایی باشید که به شما اقتداء شود، کودکان مسایل زیادی را از والدین خویش یاد می گیرند، ممکن است آنها یاد بگیرند که تعدد آراء، امری صحیح و درست است، و اختلاف در رأی، صاحبش را “خوب” یا “بد” جلوه نمی دهد. پس لازم است که اختلاف همان اختلاف باشد و زوج ها بر سر آن مجادله و بحث کنند تا آنها از رأی و نظر خود دفاع کنند، و نتیجه¬ی آن راه مشکل و اختلاف باشد، و نباید هم منجر به فحش و ناسزا شود، و نباید هیچکدام از طرفین بخواهد به دیگری اهانت کند، یا از کلمات رکیک و فوش و یا کتک کاری استقاده نماید، و یا خطاها و اشتباهات گذشته به همدیگر یادآور شوند.

8- عادت کنید که از اختلافات به نتیجه ای برسید که طرفین راضی شوند، و این کار را دقیقا در حضور کودکان انجام دهید. و این دارای اهمیت فراوانی است؛ چون این چنین کودکان، اسلوب و روش حل مشکلات را یاد می گیرند، زیرا با روش عملی آن آشنا شده و مشاهده نموده اند.

9- خودداری از کشاندن کودکان در اختلافات، یکی از والدین – بخصوص مادر- دوست دارد که کودکانش را به جانبداری از یکی از آنها وا دارد؛ این برخورد بسیار خطرناکی است و آثار روحی بسیار ناگواری بر کودکان می گذارد، و آنها را در حالت سختی قرار می دهد؛ چون باید یکی از آنها را انتخاب کند – پدر یا مادر؟- و این انتخاب سختی است که بر روح و روان وی فشار می آورد.

10- اگر شما کنترل اعصابتان را از دست داده اید و صدای خود را بلند کردید، بدایند که در آینده کودکانتان دقیقا بهمان شکل رفتار خواهند نمود، پس تلاش کنید در حد امکان بر رفتار و گفتار خودتان تسلط داشته باشید، و نسبت به الفاظی که بکار می برید، و روش و سبکی که با آن صحبت می کنید، هوشیار باشید، تا از شایستگی و آداب و اخلاق سزاوار و روا، خارج نشوید.

11- اگر دارای کودکانی خردسال(هفت تا هشت سال) هستید، نباید در حضور آنها به اختلافات بپردازید؛ چون کودکان در این سن برای خویش یک بن بست روحی و روانی ایجاد می کنند، و نمی توانند بفهمند که یک نفر با شخصی دیگر ممکن مجادله و بحث داشته باشد بی آنکه از او تنفر داشته باشد !
منبع: اسلام ویب

نمایش بیشتر

عبدالله رشی مقدم

@ نویسنده و مترجم @ ساکن : آذربایجان غربی - مهاباد @ شغل : امام جماعت و خطیب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا