اصول

ازدواج با دختران چشم رنگی!!

” گویا پیامبر اسلام، جوانان را از ازدواج با دختران چشم رنگی باز داشته است!! “

سوال:
آیا پیامبر اکرم (صلی الله علیه و سلم) فرمودەاند از ازدواج با دختران چشم رنگی (زاق) دوری کنید؟ درصورت صحت این نوع روایات چگونه میتوان آن را تٲویل نمود؟
جواب:
️با توجه به قواعدی که محدثین جهت شناسایی درجەی احادیث وضع نمودەاند، هیچ روایت صحیحی از پیامبر صلی الله علیه وسلم در این مورد در کتابهای معتبرحدیث وارد نشده است؛ تنها روایتی که در این مورد وجود دارد،
روایتی از کتاب “شرح مسند أبی حنیفه” از ملا علی قاری است که در آن چنین آمده است:
️«جاء زید بن ثابت إلی النبی صلی الله علیه و سلم فقال: هل تزوجت یا زید، قال لا، قال تزوج تستعف مع عفتک و لا تزوجن خمساً، قال ما هن؟ قال: لا تزوجن شهبره و لا نهبره و لا لهبره و لا هبدره و لا لفوتاً؛ فقال زید: یا رسول الله لا أعرف شیئاً مما قلت، قال: بلی تعرفها،
أما الشهبره فالزرقاء البدینه، و أما النهبره فالطویله المهزوله، و أما الهبره فالعجوز المدبره، و أما الهبدره فالقصیره الذمیمه، فتکون کالمربعه، و أما اللفوت فذات الولد من غیرک».
یعنی : « زید بن ثابت نزد رسول خدا صلی الله علیه و سلم آمد، ایشان فرمود: ای زید ازدواج کرده ای؟ گفت خیر، فرمود: ازدواج کن تا پاکدامنی ات بیشتر از قبل تثبیت شود، ولی با پنج دسته از زنان ازدواج مکن، زید گفت: آنها کدام اند؟ فرمود: با شهبره و نهبره و لهبره و هبدره و لفوت ازدواج مکن.
زید عرض کرد : یا رسول اللە راستی نفهمیدم چه فرمودید و معنای هیچ یک از این لغات را نمیدانم، رسول خدا فرمود پس بدان : شهبره، زن کبود چشم فربه است، و نهبره، زن لاغر اندام دراز است (که مشرف به هلاک باشد)، و لهبره پیر زن گوژپشت است، و هبدره زن بسیار کوتاه قامت و زشت روی است، و لفوت زنی است که از شوهر دیگری فرزند داشته باشد (و مدام توجه و فکرش نزد آن بچه است و به شوهرش نمی رسد…
سپس شارح – یعنی ملا علی قاری حنفی – گفته : این حدیث را دیلمی روایت کرده است که در کتاب “الجامع الکبیر”شیخ سیوطی رحمه الله ذکر شده است.
️البته در “مسند الفردوس” دیلمی این حدیث از “زید بن حارثه” نقل شده است، اما در کتاب “مسند أبی حنیفه” روایت حارثی (۲ / ۵۵۷) از زید بن ثابت رضی الله عنه آمده است.
پس بعد از بررسی و تحقیق زیاد، اقوال محدثین و متخصصین را در مورد صحت یا ضعف و درجه اعتبار آن نیافتیم، اما جدا از اینکه این حدیث تا چه حد صحت دارد، باید گفت : ازدواج با زن چشم آبی یا (زاق) ممنوع نیست، و نهی وارده در حدیث فوق دلالت بر حرمت ندارد و حداکثر مکروه بودن آن است و ارشاد است به انتخاب همسر بهتر تا دوام پیوند زناشویی بیشتر شود نه اینکه حرمت ازدواج با این گونه زنان را بیان کند، همانگونه که پیامبر صلی الله علیه وسلم در حدیث صحیحی امر می کنند که با زنان بچه زا – غیر عقیم – ازدواج شود، که اینهم دلیل بر ممنوعیت ازدواج با زنان عقیم و نازا نیست، بلکه هدف ارشاد مردان است که بیشتر با اینگونه زنان ازدواج کنند.
️نکته قابل ذکرِ دیگر آنست که: احادیثی در مورد ازدواج با زن چشم آبی آمده اند که می گوید :

« تزوجوا الزرق فإن فیهن یمنا » “سلسله الأحادیث الضعیفه” (شماره حدیث ۷۳۸).
و یا با این لفظ : «الزرقه فی العین یمن، وکان داود أزرق» “سلسله الأحادیث الضعیفه” (۲۱۷).

یعنی : «(ازدواج با) زن چشم آبی (مایه) سعادت و برکت است، و داود (علیه السلام) چشم آبی بود». که البته این دو حدیث هم جعلی هستند و امام ابن جوزی نیز در “الموضوعات” خود به موضوع بودن این روایت و امثال آن اشاره نموده است.
بنابراین مادام که این احادیث موضوع و دروغین هستند، استناد به آنها یا منتشر کردن آنها در بین مردم جایز نیست، مگر آنکه شخص ناقل جعلی بودن آنرا به مردم متذکر شود، و پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : «إِنَّ کَذِبًا عَلَیَّ لَیْسَ کَکَذِبٍ عَلَی أَحَدٍ، فَمَنْ کَذَبَ عَلَیَّ مُتَعَمِّدًا فَلْیَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ». یعنی : «دروغ نسبت دادن به من مانند دروغ نسبت دادن به هیچ کسی نیست. پس هر کسی به عمد به من دروغی نسبت دهد باید جهنم را بعنوان جایگاه برای خود آماده نماید».
امام مسلم نیشابوری این حدیث را در صحیح خود از مغیره بن شعبه روایت نموده، و چنانچە در بین اهل علم مشهور است این حدیث جزو احادیث متواتری است بیش از شصت صحابه آنرا روایت کرده است..
والسلام علی عبادالله الصالحین

پاسخ و تحقیق: عبدالواحد رحمت الله

نمایش بیشتر

عبدالواحد رحمت الله

نویسنده و شاعر و مترجم آذربایجان غربی - مهاباد خطیب و دعوتگر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا