خانواده

از چه سنی برای کودکان مان موبایل بگیریم؟

مادران بدانند ؛ از چه سنی برای کودکان موبایل بگیریم؟

پیشرفت علم همیشه هم خوب و سازنده نیست؛ یعنی همه مسایل دنیا دو صورت دارند: منفی و مثبت؛ فناوری هم اینگونه است.

انیشتین جمله جالبی در این مورد دارد که می گوید: «من از روزی می ترسم که تکنولوژی از تعامل انسانی پیشی بگیرد؛ چنین روزی، جهان نسلی از احمق ها خواهد داشت.» این جمله بار مفهومی بالایی دارد. همه از تکنولوژی در جهت بهبود امور استفاده می کنیم اما اگر قرار باشد همه زندگی ما را فرا بگیرد، فاتحه انسانیت و مهربانی را باید خواند.

از چه سنی برای کودکان موبایل بگیریم؟

موبایل یکی از محصولات فناوری است که مزایای بیشماری دارد. به ویژه در این عصر که موبایل تقریبا همه کار می کند و علاوه بر تلفن، دوربین، کامپیوتر، حسابدار و … نیز هست . اما همین موبایل دوست داشتنی که نفس بسیاری از ما به آن وابسته است برای کودکان مضر و مخرب است. متاسفانه خیلی از والدین در مورد اینکه فرزندان کوچک آنها گوشی موبایل دارد، با افتخار صحبت می کنند.

کودک ۵ یا ۶ ساله ای که گوشی هوشمند به دست می گرد آیا واقعا از محدودیت ها و روش های استفاده آن آگاهی لازم را دارد؟ آیا پدر و مادر او احساس نمی کنند نباید این وسیله از این سن کم در اختیار او قرار بگیرد؟

البته برخی از والدین برای استفاده از موبایل برای فرزندان خود محدودیت تعیین می کنند و مثلا فقط دو ساعت موبایل در اختیار او قرار می دهند.

اما برخی از والدین از اینکه تا قبل از سن ۱۲ – ۱۷ سالگی برای فرزند خود موبایل تهیه کنند، اکراه دارند. برخی از خانواده ها از اینکه موبایل در اختیار فرزند خود قرار دهند می ترسند زیرا هراس دارند مبادا باعث انحراف او بشود.

واقعیت هم این است که والدین نباید به فرزندان دبستانی یا دوره راهنمایی خود موبایل بدهند زیرا با این کار این آزادی را به آنها می دهند که وارد شبکه های اجتماعی آنلاین شوند؛ یا متاسفانه با دوستان نامناسب ارتباط های مخفیانه داشته باشند. وقتی یک گوشی هوشمند در اختیار یک نوجوان باشد، او به طور دایم به اینترنت دسترسی دارد و اینترنت نیز با همه خوبی ها، سایت هایی دارد که برای فرزندان ما به هیچ وجه مناسب نیستند.

بهترین سن برای خرید گوشی برای فرزندان، دوره دبیرستان است. دختر و پسر در این سن دیگر کودک نیستند و می توانند تا حدی خوب را از بد تشخیص دهند.

خطرات تلفن همراه برای کودکان

۱ -خطرات جسمی

الف- خطرات اشعه تلفن همراه: اگرچه هنوز دانشمندان نتوانسته اند به طور قطعی، به شواهد کافی برای ممنوعیت استفاده از تلفن همراه به خصوص برای کودکان برسند، اما بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که تشعشعات ناشی از تلفن همراه و آنتن ها و دکل هایی که به این منظور در سطح شهرها وجود دارند، می توانند منجربهبروزمشکلاتی مانند تومورمغزی، آسیب های ژنتیکی، سرطان خون، سردرد، اضطراب، افسردگی و اختلالات خواب شود.

کودکان بیشتر در معرض آسیب های ناشی از تلفن همراه قرار دارند، زیرا قطر جمجمه آنها نازک تر از بزرگسالان می باشد. اگر کودکان و نوزادان خود را دوست دارید وبرای سلامتی آنها اهمیت قایل هستید، هرگزاجازه ندهید کهتلفن همراه را به سمت دهان خود ببرند.

۲ -خطرات روحی و روانی

الف- وابستگی شدید (اعتیاد) به تلفن همراه: بسیاری از کودکانی که والدین آنها نظارت دقیقی بر استفاده آنها از تلفن همراه ندارند، دچار وابستگی شدید به تلفن همراه و دچار اعتیاد به آن می شوند. آنها بیشتر وقت خود را صرف استفاده از موبایل می کنند و به جای بازی با دوستان و هم سن و سال های خود و تحرک و فعالیت هایبدنی، گوشه ای می نشینند و وقت خود را صرف بازی های تلفن همراه و گوش دادن به موسیقی می کنند. بی تحرکی و چاقی از بزرگ ترین مشکلاتی است که کودکان امروزی با آن دست به گریبانند.

ب- ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران: کودکانی که تنها و به دور از جمع هم سن های خود، بیشتر وقت خود را صرف بازی های تلفن همراه می کنند، روش هایبرقراری ارتباط با دیگران را کمترتجربه می کنند و معمولا تنهایی را ترجیح می دهند و در آینده در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران دچارمشکل می شوند.

ج- افسردگی و اضطراب در کودکان: خطر بروز افسردگی و اضطراب در کودکانی که بیشتر وقت خود را با موبایل سپری می کنند، بسیار بیشتر از دیگ کودکان میباشد. این افسردگی و اضطراب، هم می تواند ناشی از تاثیراشعه آن بر عملکرد مغز کودکان باشد و هم در اثر عدم معاشرت و برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران.

د- کودکانی که بیشتراز حد از تلفن همراه استفادهمی کنند بیشترتحریک پذیر هستند و دچار کاهش اعتماد به نفس می شوند. مشکلات بینایی هم در آنها بیشتررخ می دهد .

 

نمناک و جام نیوز

واحد تحقیق و پژوهش سوزی میحراب

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا