تاریخشخصیت ها

استاد محمد‌صالح ابراهیمی(شەپۆل) دار فانی را وداع گفت

دکتر محمد صالح ابراهیمی (شه‌پۆل) بعد از ظهر امروز شنبه  پنجم خرداد ۱۳۹۷ دربیمارستانی در تهران درگذشت.

نویسندە، محقق و مترجم کرد استاد محمد صالح ابراهیمی مشهور بە استاد “شه پول” امروز شنبه در سن ٨۵ سالگی بر اثر بیماری در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت.

دکتر ابراهیمی چهارم خرداد ۱۳۱۲ در شهر مهاباد در میان خانواده‌ای صاحب‌نام متولد شد.

 نسب خاندان ابراهیمی به عشایر پارس، یعنی کُردان شبانکاره بازمی‌گردد. در کودکی نزد پدر، عمو و برادر بزرگ‌تر به فراگیری عربی و قرآن کریم پرداخت. سپس در سال ۱۳۱۸ در شهر مهاباد دوران ابتدایی را در دبستان سعادت آغاز و در این شهر و روستاهای اطراف به تحصیل پرداخت.

محمد‌صالح ابراهیمی در ادامه به تحصیل درس‌های حوزوی روی آورد و نزد استادان برجسته علوم دینی دارالعلم روستای ترجان به فراگیری علوم دینی به شکل سنتی آن مشغول بود.

 پس از سال‌های تحصیل دروس دینی در سال ۱۳۳۵ موفق به اخذ اجازه‌نامه افتا و تدریس در علوم اسلامی شد و مدتی نیز به‌عنوان مدرس و امام جماعت در خانقاه خانوادگی نهری در شهرستان مهاباد مشغول بود. ابراهیمی در ۲۵سالگی ازدواج کرد. ماحصل ازدواج دکتر محمد‌صالح ابراهیمی پنج فرزند پسر و دختر است. او در دهه ۳۰ خورشیدی به‌عنوان معلم در مهاباد به تدریس اشتغال داشت.

 عشق به یادگیری و تکمیل دانش، ابراهیمی را به دانشگاه تهران کشاند. محمد‌صالح در سال ۱۳۴۰ مهاباد را ترک و تحصیل در رشته الهیات و معارف را در دانشگاه تهران آغاز کرد. پس از چهار سال دوره لیسانس را تمام کرد و سپس تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد این رشته ادامه داد. او در این دوران شاگردی استادانی مانند آیت‌الله مطهری و آیت‌الله میرزا‌خلیل کمره‌ای را تجربه کرد. در سال‌های بعد ابراهیمی کتاب انسان و ایمان مرحوم مطهری را به کردی ترجمه کرد. بعدها محمد‌صالح ابراهیمی موفق به اخذ دکترای زبان و ادبیات عرب شد.

محمد‌صالح ابراهیمی از سال‌های پایانی دهه ۴۰ خورشیدی به‌عنوان دبیر در دبیرستان‌های تهران استخدام و تدریس دروس ادبیات فارسی و ادبیات عربی را آغاز کرد. صالحی در دبیرستان‌های البرز و آیت‌الله مطهری و آیت‌الله سعیدی سال‌های زیادی از عمرش را وقف تدریس و معلمی کرد و در سال ۱۳۷۱ با ۳۲ سال سابقه تدریس بازنشسته شد.

 ابراهیمی در این دوران در دانشگاه آزاد اسلامی و دانشکده علوم قضائی و خدمات اداری نیز به‌صورت نیمه‌وقت به تدریس اشتغال داشت. محمد‌صالح ابراهیمی در دوران فعالیت‌های فرهنگی در کنفرانس‌ها و سمینارهای داخلی و خارجی زیادی به‌عنوان محقق و سخنران شرکت داشت. از محمد‌صالح ابراهیمی تاکنون بیش از ۱۹ عنوان کتاب و ده‌ها مقاله به زبان‌های فارسی و کردی منتشر شده است.

شاید مهم‌ترین اثر ماندگار ابراهیمی را بتوان ترجمه قرآن کریم به زبان کردی سورانی دانست. انتشار این ترجمه بازتاب زیادی در محافل فرهنگی داخلی و خارجی داشت. ابراهیمی از سال ۱۳۴۳ همکاری خود با بخش برون‌مرزی صداوسیمای کشور را آغاز و سال‌ها در این رسانه به تحقیق و نوشتن برنامه‌های کردی اهتمام داشت. همکاری او با بخش برون‌مرزی تا سال‌های طولانی پس از انقلاب نیز ادامه داشت.

او با برنامه‌های کردی رادیو و تلویزیون کرمانشاه، مهاباد و ارومیه نیز در ارتباط بود. در بیش از شش دهه فعالیت فرهنگی و آموزشی خدمات بسیاری به نام دکتر محمد‌صالح ابراهیمی ثبت شده و آثار متنوعی از او منتشر شده است. گذشته از کنفرانس‌ها و جلسات عمومی و خصوصی راقم این سطور با دکتر ابراهیمی، هم‌سفری با او در کردستان عراق فرصتی بود تا از نزدیک با خلقیات و روحیات او بیش‌از‌پیش آشنا شوم. دکتر ابراهیمی را در این سفر انسانی متدین و علاقه‌مند به ایران و عاشق مردم و زادگاهش مهاباد یافتم. او به شکلی خستگی‌ناپذیر برای اعتلای فرهنگی کردستان تلاش می‌کرد و اعتلای فرهنگی کردستان را اعتلای فرهنگی کشور می‌دانست. 

 از سال ۱۳۴۱ با رادیو کردی تهران همکاری داشته‌ و مقالات و گفتارهای زیادی را بصورت روزانه‌ در جنبه‌های فرهنگی و ادبی نوشته‌ است. در سال ۱۳۴۸ با همکاری پروفسور جمیل روژبیانی، سواره‌ ایلخانی زاده‌ ، دکتر صدیق مفتی زاده‌، احمد مفتی زاده‌، شیخکانلو و محمد غفاری انجمن زبان کردی را بنیاد نهادند.

از سال های ۱۹۹۴ میلادی ایشان به‌ تدریس در دانشگاه تهران در قسمت حقوق قضائی و ادبیات عرب پرداخته‌ است. در سال ۱۹۸۱ به‌ صورت ماهانه‌ مجله‌ی بنام‌ گرشه‌ی کردستان در نه‌ شماره‌ چاپ کرد و بیشتر از ۴۰ کتاب نوشته‌ و دارای دەها ترجمه و صدها مقالات می باشد، از آثار ایشان می توانیم به‌ ترجمه‌ قرآن کریم به‌ زبان کردی که‌ تاکنون چندین بار تجدید چاپ شده‌ است  یاد نمود‌.

دکتر ابراهیمی از بانیان و موسسان دو انجمن کردی می باشد و او سرپرست و مدیر انجمن زبان و فرهنگ و هنر کردی می باشد که‌ تا کنون توانسته‌اند بیشتر از صد سمینار برای شکوفایی فرهنگ و زبان کردی برپا نمایند. ‌

جنازە دکتر ابراهیمی در گورستان شعرا، نویسندگان و هنرمندان کرد در شهر مهاباد و در کنار نویسندگان و هنرمندان نامداری همچون “عبدالرحمن شرفکندی” (هه ژار)، استاد محمدامین شیخ‌الاسلامی (هیمن)، مترجم نامی “محمد قاضی” و جمعی از نویسندگان و هنرمندان بە خاک سپردە خواهد شد.

سایت سوزی میحراب درگذشت این نویسنده نامی و مفسر قرآن مهابادی را به خانواده آن استاد فقید و کلیه دوستان و شاگردانش تسلیت می گوید وبرای آن استاد مرحوم علو درجات و بهشت ایزدی مسالت دارد. 

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا