گفتگو

استاد منشاوي قاری نامی قرآن را بیشتر بشناسیم

 استاد منشاوي قاری نامی قرآن را بیشتر بشناسیم

 منشاوی (1)

زماني كه زندگي قاريان مشهور جهان را مرور مي كنيم ، نامي آشنا ديدگان را به خويشتن خيره مي سازد ، نامي كه رسالت قاريان قرآن را در خاطره ها جاودانه مي سازد .

 «شهيد القراء» نامي است كه بي شك هر عاشق قرآني آن را شنیده است ، نامي كه عاشقان قرآن بارها و بارها برآن درنگ كرده و از خويشتن پرسيده اند كه : محمد صديق از چه رو بدين نام ملقّب گرديده است ؟ مردي كه تلاوت هاي زيبايش پس از گذر سال ها ، هنوز زينت بخش محافل و مجالس ما است ؟

 مردي كه شیفتگان بي شماری از خويش به یادگار گذاشته است .

او شخص بسیار متواضع و انتقادپذیری بود ؛  روزی فردی به ایشان گفت : چرا بعضی آیه ها را  چند بار تکرار می کنید؟! استاد منشاوی بدون اینکه ناراحت شود با لبخندی که بر لبانش شکفته بود بسنده کرد!

استاد منشاوی در کشور مصر بسیار مشهور است ؛  به طوری که اگر از هر شخص مصری در باره ایشان سؤال کنی ، همه ، چه مذهبی و چه غیر مذهبی ، او را به عنوان شهید قاریان می شناسند

استاد محمد صدیق منشاوی در سن جوانی شهرت زیادی کسب کرده بود به طوری که آوازه ایشان به گوش مسئولان رادیو نیز رسید و به استاد پیشنهاد دادند در رادیو به تلاوت قرآن بپردازد، استاد در مرحله اول از قبول کردن پیشنهاد مذکور ممانعت نمود ، ولی مسئولان رادیو دست بردار نبودند و پس از هماهنگی قبلی با پدرش ، وسایل ضبط را به محل زندگی و تلاوتش آوردند و از آنجا که استاد منشاوی نسبت به پدرش حرف شنوی عجیبی داشت ، راضی شد  در رادیو به تلاوت قرآن بپردازد !

بدین گونه محمد صدیق نخستین قاریی بود که مسئولان رادیو ، برای ضبط تلاوتش تجهیزات مربوطه را به محل قرائتشان بردند .

استاد با تلاوت قرآن بررادیو ، شهرتش در سراسر مصر و کشور های عربی فزونی گرفت ، امری که باعث حسادت یکی از قاریان نسبت به وی شد ،  تا جایی که در هر کوی و برزنی علیه استاد منشاوی به تبلیغات منفی پرداخت ، او که حسادت کورو کرش کرده بود درصدد تخریب چهره استاد برآمد! درمیان مردم شایع کرد که صدای منشاوی برای تلاوت قرآن ضعیف و نا مناسب است ، و از آنجا که چنین اتهامی در جامعه قرآن دوست مصر خریدار نداشت ، خواست با حیله و حقه از محبوبیت استاد بکاهد لذا موقعی که استاد در جمع نزدیک به دوازده هزار نفر مشغول تلاوت قرآن بود ، آن قاری حسود به مسئول سیستم صوتی دستور داد که در بلندگو اختلال کند تا مردم شایعه پراکنی او را باور کنند و قانع شوند که صدای استاد واقعاً ضعیف است ! غافل از اینکه تقدیر خدا به گونه دیگری و به نفع استاد منشاوی رقم خواهد خورد ،  صدای استاد علیرغم اختلال ایجادشده به قدری قوی بود که مردم شگفت زده شدند ! و بدین گونه نیرنگ و حیله آن فرد حسود ناکام ماند و جز رسوایی نصیب او نشد !منشاوی (2)

ولی ظاهراً آن شخص حسود ، دست بردار نبود و از آنجا که در توطئه ای که علیه استاد چیده بود جز رسوایی نتیجه ای عایدش نشده بود تصمیم گرفت استاد منشاوی را به قتل برساند ، بنابراین مستخدم خانه ای را که استاد را مهمان  کرده بود مجبور کرد که در غذایش سم بریزد و آن مستخدم که یکی از عاشقان صدای استاد منشاوی بود با پریشانی نزد استاد رفت و ماجرا را برایش تعریف کرد ، وقتی آن مستخدم غذا را آورد استاد خود را به بی اشتهایی زد و غذا را صرف نکردند و برای اینکه آن خانواده میزبان ناراحت نشود ،  تکه نان خشکی را که بر سفره قرار داشت را برداشته و خورد.

محمد صديق پيش از آنكه يك قاري باشد ، يك زاهد بود ؛ زاهدی كه خرقه زهد بر تن كرده و رايحه معرفت و زهد از جاي جاي تلاوت هايش برمي خيزد ؛ آري ، او زاهدی بود كه جان و زندگي خويش را وقف كلام پروردگار كرده بود ، تا بدانجا كه لحظه اي مفارقت از كلام دوست بر او چنان گران آمد كه نتوانست پذيراي آن گردد و عاقبت جان خويش را در اين مسير قرباني ساخت .

او را شهيد القراء ناميده اند ، چرا که آن زمان كه طبيبان معالجش وي را از تلاوت كتاب خدا برحذر داشتند ، ولی وي نپذيرفت ؛ چرا که  زندگي جداي از مكتب و كلام دوست نه تنها براي او بلكه بر تمامي كساني كه در اين مسير گام گذارده اند ، بسي سخت و دشوار است !

 استاد محمد صديق منشاوي در سال 1299هـ.ش.  در شهر منشاه مصر در خانواده اي بسيار مذهبي پا به عرصه ي وجود گذارد.

پدرش شيخ صديق منشاوي يكي از قاريان صوفي منش بود كه هرگز در برابر تلاوتش اجر و پاداشي طلب نكرد ! از اين رو فرزندش محمد را نيز با چنين علايق و مناعتي پرورش داد تا جايي كه تلاوت را تنها به جهت آنكه متعلق به اين كتاب مقدس است برگزيد نه چیز دیگر.

محمد صديق از آنجا كه در شهر منشاه تولد يافت همچون پدرش به منشاوي ملقب گرديد .منشاوی.......

 

با تشويق و تعليم پدر به آموزش معارف قرآني و تعليم قرائت هاي مختلف پرداخت ؛ چرا كه پدرش نيز از قاريان مشهور عصر خود به شمار مي آمد .

مرحوم استاد منشاوي از همان ابتدا به حفظ كامل قرآن پرداخته و از 9 سالگي به بعد در ماه مبارك رمضان شب هاي قرائت قرآن ، برگزار مي نمود ، اين امر تا سنين جواني استاد ادامه داشت ، اين در حالي بود كه پس از چندي با ورودش به راديوي عربي مصر و پخش تلاوت هايش ، به شهرت او افزوده شد تا آنكه به عنوان يكي از اساتيد و قاريان مشهور مصر معرفي شد .

 او قاري بزرگي بود كه در ميان متأخران بي نظير و در ميان متقدّمين كم نظير بوده است .

او از مفاخر بزرگ جهان اسلام و مبتكر اَلحان گوناگون قرآني به شمار مي آيد ؛ سبك تلاوت ، صوت زيبا ، لحن گرم و حزين ، تلفظ صحيح و بيان قوي كلمات از مختصّات قرائت مرحوم منشاوي به شمار مي آيد كه با چيرگي و مهارت كامل و تسلّطي فوق العاده شنونده را به آيات الهي مرتبط مي سازد .

 اوچنان تسلّطي بر قرائات سبعه و عشره و راويان قاري داشت  كه وي را به عنوان يكي از بهترين اساتيد اين فن در جهان اسلام مطرح نموده است ، تا آنجا كه شهرتش را در جاي جاي جهان اسلام طنین افکن نموده است .

 مرحوم محمد صديق منشاوي با تسلّطي كامل و سبكي خاص تمامي قرآن مجيد را با قرائت ترتيل تلاوت كرده است .منشاوی... منشاوی..

استاد به واسطه زندگي كوتاهش به كشورهاي محدودي مسافرت كرده است ؛ از جمله به سوريه ، كويت و برخي از كشورهاي شيخ نشين حاشيه خليج فارس ،  كه در مساجد مختلف اين كشورها به تلاوت قرآن كريم پرداخته است .

سرانجام دست اجل از آستين تقدير بیرون آمده ، اين بار نيز گلي از بوستان معطر قرآن را گلچين نمود و استاد منشاوي در سن 49 سالگي در سال 1348 هـ.ش. در شهر قاهره جان به جان آفرين تسليم كرد و بدين طريق گرد غم و اندوه را در بر جبين عاشقان كلام دوست نشاند .

امروز پس از گذشت سال ها آواي ملكوتي استاد منشاوی زينت بخش محافل و مجالس قرآني و پرورش دهنده استعدادهاي نهفته در اين مسير است .

 روحش شاد ، یادش گرامی و راهش پر راهرو باد.

 

واحد تحقیق و پژوهش سوزی میحراب

منشاوی

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا