اندیشهشبهاتعلمی

استرس در مقابل ویروس کرونا !

یوسف سلیمان زاده
یکی از جملاتی که این روزها فراوان می شنویم دعوت افراد به آرامش و نترسیدن از این ویروس و نداشتن استرس در مقابل آن است؛ زیرا به گفته ی این افراد ترس و اضطراب سیستم ایمنی را تضعیف کرده و باعث می شود افراد بیشتر به آن بیماری گرفتار شوند در این زمینه ذکر چند نکته را لازم و ضروری می دانم..

….. از نظر بنده گفتن این جمله از طرف هر کسی باشد بدترین جمله و توصیه ای است که می توان به افراد و جامعه داشت و کسانی که چنین توصیه هایی می کنند هنوز ماهیت انسان و شیوه ی برخورد و تعامل با افراد را به خوبی درک نکرده اند …. این ادعا را به دلایل زیر مطرح می کنم ؛

….. اولا باید بدانیم که ترس و استرس دو واکنش غیر ارادی آدمی به اتفاقات پیرامون است؛ بدن هنگام مواجهه با اتفاقات ترسناک و استرس زا از طریق سیستم عصبی خودکار و همچنین هورمون هایی از فوق کلیه آماده ی مواجه با خطر می شود، امری غیر ارادی که افراد در آن دخالتی ندارند؛ بنابراین آدمی نه در ایجاد آن دخالت دارد و نه در رفع آن تا برداشتن مانع استرس زا.

…… این جمله که ترس و استرس سیستم ایمنی را ضعیف می کند افراد را وارد یک چرخه ی معیوب می کند که در این شرایط نگرانی افراد دو چندان می گردد ؛ یعنی افراد از این به بعد هم نگران اتفاقات دوربر هستند و هم نگران تضعیف سیستم ایمنی! بر همین مبنا است که می گویم :بدترین جمله از سوی روانشناسان و افراد جامعه به افراد همین جمله است که متاسفانه این روزها زیاد تکرار می شود و از آن جایی که افراد در جامعه و روحیات آنها در مقابل با عوامل و اتفاقات پیرامون متفاوت است از دور نسخه پیچیدن و توصیه های این چنینی کمکی به آرامش افراد و جامعه نخواهد کرد.

……..اگر افراد در مقابل پدیده و یا اتفاقی ترس نداشته باشند بی شک برای رفع آن نکوشیده و به اقدمات پیشگیرانه روی نمی آورند، بنابراین این توصیه به شدت اثرات تخریبی روی جامعه و افراد آن در مقابله ی با بحران های اجتماعی دارد؛ از یک سو عده ای را حساس تر و وسواس تر می نماید و از سوی دیگر بهانه ای دست افراد می دهد تا در مواجه با مشکلات و معضلات اجتماعی نه تنها همکاری نداشته باشند بلکه به تخریب و در واقع تشدید آن سیکل معیوب روی بیاورند.

……. باید در نظر داشت ترس و استرس جزئی از زندگی آدمی است و ریشه در فطرت انسان داشته( البته بسته به انسان ها متفاوت است) و اگر هر دو در حد کنترل شده در آدمی وجود داشته باشد یک بدن سالم کنترل مدیریت آنها را داشته و در حد معمول و متعادل باعث ارتقای سطح سلامتی افراد و جامعه می شود.

…… توصیه می کنم افرادی که خویش را کارشناس می دانند به جای چنین توصیه هایی آگاهی بخشی جامعه را افزایش دهند و راه های کاهش ترس و استرس را که بخش مهم آن آگاهی است را ارتقا دهند. در این قضیه متاسفانه با یک عدم‌آگاهی فراگیر مواجه هستیم که بر هر دو طیف اثرات نامطلوبی گذاشته است؛ به گونه ای که عده ای انگار تنها راه پیشگیری را در گذاشتن ماسک و دست کردن دستکش دانسته و هر آن چه توصیه است را در لوای آن به فراموشی سپرده اند.

بسیار جالب است برخی تصور کرده اند که انگار ویروس از طریق دست منتقل می شود که با دستکش دست کردن همه چیز حل می شود، به گونه ای که می توان با دستکش به هر چیز دست زد و سپس آن را به چشم و دهان و …. زد… جمعی هم چنان وسواس شده اند که در خانه حتی بدون این که کسی به بیرون برود روزانه چندین بار خویش، اعضای خانواده و وسایل را با وایتکس می شویند و غافل از این که همین وایتکس می تواند اثرات نامطلوبی بر پوست و سیستم تنفسی داشته باشد، این افراد یا احساس می کنند ویروس خودبخود در خانه ایجاد می شود یا بر این احساس هستند که از طریق هوا و درز لای در به خانه وارد می شود.

….. در چنین مواقعی که با سلامتی روانی و جسمی آحاد جامعه درگیر هستیم بایستی حساسیت ها در به کار بردن جملات و کلمات به خصوص از سوی کارشناسان و افراد قابل اعتماد جامعه صد چندان باشد.

یوسف سلیمان زاده ….. سقز

نمایش بیشتر

یوسف سلیمان زاده

@ استان کردستان - سقز @ نویسنده و فعال مدنی @ دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا