اصول

استفاده از کرم هایی که مانع نفوذ آب به پوست می شوند!!

وضع كريم عازل للماء؛
موضوع فتوی: استفاده از کرم هایی که مانع نفوذ آب به پوست می شوند؛
سوال:
برخی از کرم های مو و دست و پا مانع نفوذ آب به پوست بدن می شوند؛حکم استفاده از این کرم ها جیست؟ و حکم نماز خواندن با آنها چه می باشد؟ و اگر خانمی از این نوع کرم ها بر پوست خود استفاده کرده و با آنها نماز خوانده است اکنون چه تکلیفی دارد؟
پاسخ:
الحمدلله و صلي الله و سلم و بارك علي رسول الله و علي آله وصحبه؛
أما بعد:
با طلب توفيق از خداوند متعال به پرسش شما پاسخ داده و می گویم:
در رابطه با کرم هایی که برای دست و صورت مورد استفاده قرار می گیرند اگر آن کرم ها معمولی باشند از لحاظ شرعی بلا اشکال است چون ممکن است مانع نفوذ آب به پوست بدن نشوند ؛ زیرا جسم  ؛ این نوع  کرم ها را جذب می کند و روی پوست نمی مانند که مانع رسیدن آب به آن گردد.
اما کرم هایی که به عنوان تقویت کننده موی سر،صاف کننده و یا موج دهنده مو استفاده می شوند از آنجا که مانع رسیدن آب به موی سر می گردند ؛ قول راجح در این مورد -والله اعلم- این است که استفاده از این نوع کرم ها برای موی سر جایز و بلا اشکال است زیرا حتی اگر مانع رسیدن آب به موی سر باشند  باز در غسل جنابت، ریختن و جاری نمودن آب بر سر- بدون نفوذ آن به عمق موها- تاثیری ندارد بنابراین استفاده از آن جایز است زیرا هنگامی که ام سلمه رضی الله عنها از رسول الله صلی الله عليه وسلم پرسید: (آیا زن در غسل جنابت باید موهای بافته شده اش را باز کند؟) رسول الله صلى الله عليه وسلم فرمود: (خیر)

پس این حدیث بیانگر آن است که باز کردن موهای بافته شده از شروط واجب غسل نیست و چه بسا احتمال دارد آب به عمق موها نرسد از اینرو رساندن آب به عمق موها واجب نبوده بلکه ریختن و جاری کردن آب بر روی موهای سر واجب و مبالغه در آن سنت می باشد.
قول راجح نزد من – نویسنده – این است که استفاده کردن از کرم های صاف کننده ی مو و أمثال آن که برای مدت معینی بر روی موهای سر می ماند ان شاء الله بلامانع است و جايز مى باشد اما براي هر مسلمان شایسته است تا از موارد شبهه دار خودداری نماید .

اما از  نظر حکم شرعی که آیا حلال است یا حرام؟

باید بگویم که رسول الله صلی الله عليه وسلم هنگامی که در مناسک حج بود موهای خود را جهت ثابت ماندن و پراکنده نشدن با گذاشتن چیزی-که علماء عسل يا صمغ ذكر كرده اند-به هم می چسباند و واضح است که رسول الله صلی الله عليه وسلم در آن مدت وضوء مى گرفت و چه بسا نیاز به شستشوی آن پیدا می کرد و قراردادن-عسل یا صمغ- بر موهای شان، مانع وضوء گرفتن رسول الله صلى الله عليه وسلم نشد.
اما اگر کرم ها بر روی پوست بدن باقی بمانند و از سوی پوست جذب نشوند ابتدا باید کرم ها را زدود و بعد مکان آن را شست و سپس وضوء گرفت.
و اما در مورد نمازهای گذشته که با وجود کرم های باقی ماننده بر روی پوست خوانده است اگر ناشی از جهل و نا آگاهی بوده است ان شاء الله مشكلي ندارد.
شیخ دکتر/خالد بن عبدالله المصلح.
ترجمه: حامد مشكوة

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا