تاریخ

اسراء و معراج پیامبر(ص) و آزادسازی مسجدالاقصی از چنگال صهیونیست ها

 

پیاده روی یا دویدن سریع و با سرعت رعد و برق از مکه به فلسطین و پروازی زیبا و معجزه آسای پیامبر ((ص ))به هفت طبقه آسمان و رفتن به خدمت خدای مهربان در یک شب.

 یا همان اسراء و معراج رسول اکرم 

نویسنده : استاد سید سابق 

مترجم:ابراهیم مهرابیان 

خداوند پاک و منزه دوست داشت خاتم پیامبران و حبیب دل ها حضرت ختمی مرتبت محمدالمصطفی را با بزرگ ترین نشانه های خویش آشنا سازد و خیلی از اسرار و عجایب ملکوت و قدرت خویش را بر وی کشف نماید و خیلی از چیزهایی که در عالم ماوارء الطبیعه است را به وی بنمایاند.

 اسراء :

اسراء یعنی شب روی از مسجدالحرام  مکه به مسجدالاقصای فلسطین کنونی توسط پیامبر اسلام

 معراج:

یعنی:عروج و پرواز برق آسا و معجزه وار پیامبر رحمت از مسجدالاقصی به ملا اعلی تا سدره المنتهی و دیدار با آفریدگار حی لایموت .

هر دو رویداد با فرمایش الهی و نبوی مورد تایید و ثبت قرار گرفته اند.

در مورد اسراء خداوند کریم می فرمایند:

[*تسبیح و تقدیس خدایی را سزاست که بنده خود”محمد پسر عبدالله”را در شبی از مسجد الحرام”مکه”به مسجدالاقصی”بیت المقدس برد، آنجا که دور و بر آن را پر برکت از قوات مادی و معنوی ساخته ایم تا در این کوچ یک شبه زمینی و آسمانی برخی از نشانه های عظمت و قدرت خداوندی خود را بدو بنمایانیم و با نشان دادن فراخی گستره جهان و بخشی از شگفتی های آن،او را از بند دردها و رنج های زمینیان برهانیم و با دل جرات بیشتر به میدان مبارزه حق و باطل روانه گردانیم بی گمان خداوند بس شنوا و بیناست.* آیه ی ۱اسراء]

 در مورد معراج خداوند می فرمایند:

او که بار دیگر درشب معراج وی را دیده است (۱۳)نزد سدره المنتهى. (۱۴)بهشت که منزل”و ماوای متقیان”است در کنار آن است.(۱۵)در آن هنگام،چیزهایی سدره را فرا گرفته بود که فرا گرفته بود”چنان عجایب و غرایبی، که قابل توصیف و بیان با الفبای زبان انسان نیست(۱۶)چشم”محمد در دیدن خود به چپ و راست” منحرف نشد وبه خطا نرفت ،و سرکشی نکرد و”تنها به همان چیزی نگریست که می بایست ببیند و بنگرد. (۱۷)او بخشی از نشانه های بزرگ”و عجایب ملکوت”پروردگارش را در آنجا مشاهده کرد”از جمله،سدره المنتهى، بیت المعمور،بهشت،دوزخ، و جبرئیل را با قیافه فرشتگی خود*.نجم\۱۳/۱۸]

 این کار امری معجزه آسا از جانب پروردگار دو جهان بوده است.

طبعا معجزه ی خدا فراتر از قوانین عادی و سنت های معروف و معیارهای عقلانی است و معجزه تنها و تنها زیر سلطه قدرت و مشیئت الهی است؛ قطعا قدرت و مشیئت الهی هیچ قید و بند ،هیچ مرز و حدی را نمی شناسد.

قرآن کریم : ما هر گاه چیزی را بخواهیم پدیدآوریم کافی است که خطاب بدان بگوییم:باش!پس فوراً می شود.*نحل\۴۰]

پس وقتی فهمیدیم معجزه بدین صورت است؛شک و گمان بعضی از افراد منتفی است و این بحث هایی که در این مورد گفته می شود بی اساس و بی اثر می ماند و یقین داشته باشیم هر چیزی که در این باره گفته می شود در مقابل این فرا عقلی و فرا محدودیت دچار کم و کاستی می شود.

مطلبی که لازم است  به آن اهمیت دهیم عبارت است از یافتن پاسخ سوال های زیر: 

۱:چرا اسراء از مسجدالحرام به مسجدالاقصی صورت گرفته است؟

۲:هدف خداوند از ذکر این دو مکان در قرآن به این صورت چیست؟ 

○مسجدالحرام اولین قبله گاه انسان ها بر روی زمین است، که بوسیله حضرت ابراهیم پدر انبیاء و پسرش اسماعیل و بدستور خدا برای عبادت ستون هایش برافراشته شد : *نخستین خانه ای”از حیث قدمت و حرمت که با دست انبیاء جهت پرستش ونیایش صحیح خداوند یگانه”برای مردم بنیانگذاری گشته است، خانه ای است که در مکه قرار دارد و کعبه نام دارد و از لحاظ ظاهر و باطن پربرکت و پرنعمت است و از آنجا که قبله گاه نماز مسلمانان و مکان حج آنان یعنی کنگره بزرگ سالانه ایشان است،”مایه ی هدایت جهانیان است.۹۶

در آن نشانه های روشنی است، مقام ابراهیم و هرکس داخل آن حرم شود در امان است و حج این خانه واجب الهی است بر کسانی که توانایی”مالی و بدنی”برای رفتن بدانجا را دارند و هر کس”حج خانه خدا را به جای نیاورد،یا اصلاً حج را نپذیرد و بدین وسیله کفر ورزد”به خود زیان رسانده نه به خدا”چه خداوند از همه جهانیان بی نیاز است.*۹۷–آل عمران]

○پس از این جهت، مسجدالحرام مناره ه ی هدایت است که انوار ایمان از آن تشعشع پیدا می کند و مکانی مقدس است که باید درتاریخ ثبت و آوازه پیدا کند و مسجدالاقصی همان مکان مقدسی که خداوند برکت و رحمت برآن و اطرافش سرازیر فرموده است،آنجا نیز حرم دوم است که بعد از مسجدالحرام بناء شده است برای اینکه مرکز هدایتی باشد که از آن نور حق ببارد و محل تجمع پیامبرانی باشد که  از ذریه حضرت ابراهیم*ع* متولد شده اند.

و هر یک از این دو مسجد نقش عملی و واقعی در بر پا نگه داشتن کلمه ☆الله☆ایفا نموده اند و محل حفظ فرهنگ ایمانی و روحی -که میراث اهل حق است- برای نسل ها بوده است؛ پس طبیعی است که مبدء اسراء از مرکز اولین اشعه دینی صورت بگیرد و مبدء معراج از مرکز دوم این اشعه ی ایمانی شروع شود…و این جزو تدبیر الهی است که معجزه اسراء و معراج را با این دو مرکز دینی مرتبط سازد و این دو مکان مقدس محل شب روی و پرواز روحانی نبی اسلام خاتم پیامبران حضرت محمد المصطفی*ص* باشد. 

□لازم به ذکر است که دیده ها و فکرها را متوجه این منزلت رفیع و والای این دو مکان مقدس نماییم،که با گذشت روزگار همیشه محل هدایت و ارشاد بوده اند واین اهمیت نشان دادن از جانب خدای باری و تعالی اوج قداست و پاکی این مکان هاست.

و باید تمامی رهبران دینی و وارثان این رسالت الهی با تمام وجود از آنها حفاظت بعمل آورند تا این مناره های ایمانی و مایه ی هدایت پا برجا بمانند تا زمانی که آنها را به صاحب اصلی و وارثان خودشان بنحو احسن تحویل خواهند داد.

□معجزه اسراء و معراج مسلمانان را متوجه پیوندهای روحانی می سازد که آنها را با سرزمین مقدس پیوند دهد و این پیوند ها ریشه در اعماق زمانه دارند.

تازگی و پویایی این پیوندها -با گذشت زمانه-نه تنها پایان نیافته ،بلکه هر وقت تند باد حوداث و مشکلات وزیدن گرفته،قوی تر ظاهر شده است.

این پیوند در اثنای جنگ های صلیبی اوج درخشش خود را نشان داده است ؛در این جنگ ها مسلمانان با رهبریت صلاح الدین ایوبی جان فشانی ها و شجاعت های شگفت انگیزی از خود نشان داده اند؛که دست آخر منتهی به پیروزی آنها در شب ۲۷رجب شده است.

مسلمانان همچنان این پیوند را مقدس داشته و این روحیه مقاومت گرایانه را در خود دارند؛ آنها می دانند صهیونیست ها با اشغال این قطعه از قلب جهان اسلام چه ضربه عمیقی بر پیکره جهان اسلام وارد کرده اند و چه اهداف شومی در سر می پرورانند؟!

ما پیروان پیامبر اسلام و صاحب معجزه اسراء و معراج به تمامی جهانیان اعلام خواهیم نمود که فلسطین سرزمین اسلامی و دینی است؛ لذا بیرون راندن ساکنان آنجا و چپاول کردن آنجا را به دست اسرائیل غاصب محکوم می نماییم و برپانمودن دولت اسرائیلی را در آنجا خط قرمزی برای خود تلقی می نماییم!و سکوت کشورهای بزرگ و وجدان خوابیده بعضی از کشورهای دیگر و چشم پوشی و سهل انگاری بعضی از دولت های عربی را نیز جرم به حساب می آوریم. 

یقینا ظلم و استعمارگری ،دشمنی وادعای بی اساس،  راهی صحیح برای برپا نمودن حکومت نخواهد بودو قطعا دولت با این نواقص و راذیل ساخته نخواهد شد؛ دولت اسرائیل هیچ سند قانونی برای این کار ندارد ،مگر تمامی قوانین بین المللی و انسانی را زیر پا بگذارد و بی احترامی به رای و نظر تمامی دانشمندان و قانون نویسان کند.

لازم است جهانیان از بوجود آمدن این خطر بزرگ -دولت صهیونیست- با خبر باشند و بر مسلمانان واجب است که اقدامی جدی و گامی بزرگ علیه این دولت مصنوعی و خود ساخته  بردارند؛تا این سرزمین مقدس را از شر این غاصب مصون دارند و شکوه وعظمت مسجدالاقصی را جاودانه گردانند و منطقه را از این غده سرطانی و ملعون صهیونیست پاک گردانند و دوباره امنیت و آرامش را به آنجا ببخشند و صددرصد این وعده الهی که به جهانیان اعلان نموده تحقق پیدا کند.

[و”نیز به یاد یهودیان بیاور”آنگاه را که پروردگار تو “توسط پیامبران به نیاکان ایشان گوشزد”و اعلام کرد که تا دامنه روز قیامت کسی را بر آنان چیره می گرداند که بدترین عذاب را بدانان می چشاند بی گمان پروردگار تو”به عاصیان و طاغیان”هر چه زودتر عقاب می رساند و او “نسبت به مطیعان و توبه کاران”آمرزنده و مهربان است.*اعراف/۱۶۷]

و این امر مهم و ضروری فقط با جهاد مقدس امکان پذیر است و تنها جهاد راه نجات این سرزمین است.آزادی و سرافرازی و پیروزی نهایی شامل حال مجاهدین  و عاقبت نیکی شامل حال متقین است.

[ما می خواستیم که به ضعیفان و ناتوانان تفضل نماییم و ایشان را پیشوایان و وارثان”حکومت و قدرت “سازیم.(۵)و ایشان را در سرزمین”مصر”مستقر گردانیم و سلطه و حکومتشان دهیم،و بر دست مستضعفان، به فرعون و هامان و لشکریانشان چیزی را بنمایانیم که از آن در هراس بودند* قصص/۵،۶]

[*کافران،مرگ بر آنان باد،و خداوند اعمال”نیک”ایشان را باطل و بیسود گرداند.۸

این بدان خاطر است که چیزی را که خداوند فرو فرستاده است دوست نمی داردو لذا خدا کارهای”نیک”ایشان را هم باطل و بی سود می گرداند.*محمد۸/۹]

[*ای کسانی که ایمان آورده اید “در برابر شداید و ناملایمات”شکیبایی ورزید و “در مقابل دشمنان”استقامت و پایداری کنید و”از مرزهای مملکت خویش”مراقبت به عمل آورید و از”خشم”خدا بپرهیزید،تا اینکه رستگار شوید.*آل عمران /۲۰۰]

والسلام علی من تبع الهدی بالاحسان

نمایش بیشتر

ابراهیم مهرابیان

مترجم. نویسنده. دعوتگر دینی آذربایجان غربی - پیرانشهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا