خانواده

آری ؛ اسلام این گونه؛ زن را آزاد کرد!!

✍️ دکتر:محمد عمّاره

زمانی که اسلام ظهورکرد،جایگاه و منزلت زن چیزی جز تحقیر نبود و نگرش و فلسفه ای بر جامعه حاکم بودکه نه تنها زنان را از متن زندگی و امور عمومی دور رانده بود ، بلکه او را به عنوان عضوی از جنس مردان هم قبول نداشت ، با آمدن اسلام این نگرش و دیدگاه منفی و دور از روح انسانیت را تغییر و ندای آزادی زن را سر داد و او را با مرد به عنوان دو جنس تکمیل کننده هم معرفی نمود و رویکرد و ساز و کار بازگشت شخصیت زن را فرا روی بشریت تقدیم و علیه عقاید و باورهای( دینی و سنتی) کهنی که زن را اولین فرد مجرم و خاطی می دانست تاخت و این عقیده پوچ رایج بود که باور داشتند حوّا همسر آدم مسبب بیرون شدن آن دو از بهشت جاودان گشته است، اسلام این ایده تصحیح کرد و گفت: نه تنها آدم و حوّا هر دو با هم در خطای خوردن از درخت مزبور شریک بوده و توسط ابلیس فریب خوردند ، بلکه حتی سهم آدم در اقدام و ارتکاب آن گناه از حوّا بیشتر بوده است و بنا به باور صحیح اسلامی و قرآنی آنها با هم توبه کرده و اظهار ندامت نمودند.

چنانکه درآیات زیر می فرمایند:”وقلنا یا آدم اسْکنْ انت و زوجک الجنه و کلا منها رَغَداً حیث شئتما و لا تقربا هذه الشجره فتکونا من الظالمین. {۳۵بقره} گفتیم ای آدم با همسرت در بهشت سکونت کنید و از نعمت های آن به وفور و گوارا بخورید و لکن به این درخت نزدیک نشوید چه اگر چنین کنید از ستمگران خواهید بود. فازلهما الشیطان عنها فاخرجهما مما کانت فیه..قالا ربنا ظلمنا أنفسنا و أن لم تغفر لنا و ترحمنا لنکونن من الخاسرین .[۷۷]
شیطان آنان را وسوسه و فریب داد و به خوردن از درخت گماشت، سپس خدا آن دو را از بهشت بیرون راند،آدم و حوا گفتند: خداوندا ما به خود ستم کردیم اگر ما را مورد رحم خود قرار ندهید از خسارت مندان می شویم.
و لقد عهدنا إلى آدم من قبل فنسی ولم نجد له عزما .[۱۱۵طه]
ما از آدم تعهد گرفتیم که آن را فراموش کرد و او را بر عزم جدی نیافتیم.
قبل از ظهور اسلام تفکرات غلطی بر جامعه وجود داشت و باعث بینش تحقیر آمیز مردان نسبت به مقام و شخصیت زن شده بود ، مردان باور داشتند حوّاء از پهلوی چپ و دنده کج آدم خلق شده، بر این اساس باور داشتند زن از جنس مرد است؛ ولی هرگز زن از جنس زن نمی باشد ، در چنین شرایطی خورشید اسلام تابش کرده و تمام تاریکی های جهل را از اذهان مردم زدود و به جرات به جایگاه زن اقرار و اعتراف نموده  و فریاد زد که ای مردم دست از چنین باورهای نادرست دست بردارید ، زن و مرد هر دو از یک جنس و یک جوهر بوده و هیچ کدام از نظر انسانیت تفاوتی ندارند، و اعلام فرمود که”ومن آیاته آن خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه””{سوره روم۲۱}یعنی یکی از نشانه های دال بر عظمت خدا اینکه از نوع و جنس خودتان همسرانی را برای شما خلق نموده تا موجب آرامش برایتان باشند ومیانتان محبت و رافت و مهرورزی قرار داد.
و فرمود: “خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها [النساء۱]شما را (مرد و زن)از یک نفس خلق کرد و از همان نفس همسرش را خلق کرد.
:” وهو الذی انشأکم من نفس واحده “انعام ۹۸]او خدائیست که شما مرد و زن را از یک نفس خلق کرده است.

و فرمودند:””انّی لا اضیع عمل عامل منکم من ذکر أو أنثى بعضکم من بعض .(آل عمران ۱۹۵) عمل هیچ کدام از زن و مردان شما تباه و بی پاداش نمی ماند.

باز  فرمود:”هنًَ لباس لکم و انتم لباس لهنّ”[بقره۱۸۷] همانا ؛ ای مردان، زنان لباس شما و ای زنان شوهرانتان لباس شما هستند.
با اشاره به پیمان محکم ازدواج فر‌مود:”و  قد افضی بعضکم الی بعض و اخذن منکم میثاقا غلیظا.[نساء ۲۱]شما زن وشوهر با هم آمیزش کرده و برعورت یکدیگر آگاه کرد شما زنان (هنگام عقد) پییمانی محکم می را با مردان بستته اید.
آری بدینسان اسلام زن و مرد را پاره ای از نیروی کار جامعه سر زنده و پویای بشریت قرارداد و برای زنان حق ولایت و سرپرستی برابر بر مردان قرار داد،خداوند فرمود:《والمؤمنون والمؤمنات بعضهم أولیاء بعض》[توبه ۷۱]مردان و زنان اهل ایمان، ولیّ و سرپرست یکدیگرند.
لذا می بینیم اولین کسی که ایمان آورده و اسلام را قبول می کند یک زن بنام خدیجه است و اولین شهید در اسلام یک خانم بود بنام سمیه دختر خیاط . 
نمونه هایی از حضور مستقیم زنان در تمامی عرصه های سیاسی ، فرهنگی و علمی، سیاسی واقتصادی:
 زنان در ابتدای تاسیس پایه های دولت وحکومت اسلامی نقش داشتند. به عنوان مثال در بیعه العقبه، دو خانم به نامهای (امّ عماره نسیبه دختر کعب انصاری و اسماء دختر یزید ابن السکن انصاری) و در سطوح و رده های بالای مسائل سیاسی نیز نقش و سهم بسزایی داشته اند.

همچنین در اولین بیعت مسلمانان با پیامبر (ص) زنان، خود بصورت مستقل و جداگانه به پیامبر بیعت داده ، در بعد مالی هم،آنها کمک های خود را بطور مستقل جمع و تقدیم می نمودند ، در  زمان پیامبر(ص) تشکلی بنام (جمعیه النساء) وجود داشت ،آنها مطالبات خود را از طریق یک نماینده ی زن با پیامبر در میان می گذاشتند ، نماینده بخش زنان درحضور پیامبر می گفت :” ای رسول خدا؛ من فرستاده زنان مسلمان هستم ، آنچه می گویم رأی و نظر آنهاست .

خیلی از خانم ها راوی احادیث بوده و در امور فقهی مانند مردان فتوى داده اند.

 در قرآن نمونه خانم سخنور ی داریم که همچون مردان باسخنانش ستون منبرها را به لرزه در می آورد ،خداوند گفت وگو و مجادله وی را با رسول الله می شنود و شکایت او را می پذیرد ،در جواب شکایت او و برای حل مشکلشان سوره ای از قرآن را بنام سوره مجادله فرو فرستاد.!!
نمونه دیگر حضور زنان در میدان جبهه وکارزار است،چنانچه در جنگ اُحُد شیر زنان مسلمان همانند مردان از خود قهرمانی ها و دلاوری ها نشان داده و پهلوانانه در براربر دشمن ایستادگی می کردند.
تصدی و اداره امور مالی دراسلام
زنی بنام سمراء دختر نهیک در زمان پیامبر(ص) و خانم دیگری بنام “شفاء دختر عبدالله» در زمان خلافت راشده حضرت عمر بن خطاب (رض) بعنوان حسابدار بازار و تجارت منصوب شده بودند.!!
همچنین هنگام فوت پیامبر(ص) تعداد کسانی که مسلمان شده بودند ۱۲۴/۰۰۰ بودند، اهل علم آمار و شرح حال هشت هزار نفر،از نخبگان و افراد برجسته ای که در مدرسه نبوی تربیت وپرورش شده اند ، را ذکر نموده که بیش از هزار نفر از آنان زن بوده اند ؛ چیزی که در طول تاریخ چنین تعدادی از زنان در هیچ حرکت و جنبش و انقلابی سابقه نداشته است.
زنان نقش مستقیم و بسزایی در رواج و رونق بخشیدن به دین ، تشکیل دولت اسلامی ،هجرت و خلق تاریخ اسلام داشتند.
بدین صورت توسط اسلام عزیز،  آزادی زن رقم خورده وصفحات ننگ تفکر دینی و سنتی گذشته که چندین سده طولانی موجب به حاشیه کشانیدن زن وتحقیر جایگاه و منزلت آن شده بود در اذهان مردم پاک و زدوده گردید.
〰〰〰〰〰〰〰 
ترجمه و گرآوری :عمر رسول نژاد _ نلاس.
منبع:الاتحاد العالمی لعلماء المسلمین

نمایش بیشتر

عمر رسول نژاد

نویسنده و مترجم آذربایجان غربی - سردشت شغل : خطیب و دعوتگر دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا