تاریخ

اعجاز علمی عنکبوت !

اعجاز علمی عنکبوت

اشارە

قرآن کریم معجزه ی جاوید ، آخرین فرستاده خداوند متعال است این کتاب بیانگر سخن حق تعالی است که به وسیله وحی به زبان عربی فصیح بر پیامبر نازل شد بعد از نزول قرآن تا به حال کتاب ها و تالیفات زیادی در زمینه تفاسیر و اعجاز قرآن نوشته شده است اعجاز قرآن از سه جنبه ، اعجاز عملی ، اعجاز بیانی و تشریعی مورد بررسی قرار گرفته است . اعجاز علمی ، اشارت گذار به برخی اسرار طبیعت دارد. با مرور زمان و پیشرفت دانش قطعیت یافتن بعضی از نشریه ها علمی پرده از این اشارات برداشت قرآن کریم مطالب و معنای گسترده دارد و آن را طوری مطرح کرده است که بعدها منابع الهام سایر علوم قرار گرفته است و افقهای جدیدی در علوم گشوده است . مقاله حاضر به بررسی بعضی از جنبه های اعجاز علمی قرآن کریم می پردازد .

واژه های کلیدی : اعجاز، عنکبوت، وجوه اعجاز

سوره عنکبوت از اسمش گرفته تا مثال قرآنی که در آن ذکر شده حکایت خیلی جالب و خارق العاده ای دارد !
⚡ تا حالا فکر کردید چرا سوره عنکبوت در قرآن به اسم مفرد عنکبوت آمده؟
اما برعکس آن سوره النمل و النحل جمع هستند؟ .
درحالی که نمله یا نحله مفرد زنبور و مورچه هست اما سوره انتخابی با اسم جمع آنها ذکر شده!! خیلی جا لبه که بدانید امروزه طی تحقیقاتی که روی این حشرات انجام شده محققین به این موضوع پی بردن که عنکبوت برخلاف مورچه ها و زنبورها زندگی مستقل و فردی گرا رو دوست دارند مورچه ها رو ببینید گروهی کار میکنند .
ملکه و سربازان در کنار هم هر کدام مشغول کاری هستند.

از طرف دیگر زنبور عسل رو ببینید بطور گروهی باهم زندگی میکنند و شانه و شیره گوارا عسل شان طی یک کار گروهــی برای ما انسانها تهیه میشود:
???? اما عنکبوت ها: ????
بدن عنکبوتSpider)) به دو قسمت جلویی و عقبی تقسیم می شود؛ در قسمت جلو سر و سینه قرار گرفته و قسمت عقبی بدن، شکم را در بر می گیرد. در قسمت جلو چهار جفت پا و دو جفت شاخک حسی و یک جفت شاخک قلّاب مانند به شکل گاز انبر یا چنگال های که حاوی غدد سمی است وجود دارد. کمر باریک عنکبوت قسمت جلویی بدن او را از قسمت عقبی جدا می کند.
عنکبوت چشم های ساده ای دارد که تعداد آنها به هشت عدد می رسد؛ البته گاهی تعداد چشم ها از هشت کمتر است. این حیوان با شکار کردن حشرات، روزگار می گذراند و پوستی ضخیم و پوشیده از مو دارد. این پوست هفت تا هشت بار می افتد تا به مرحله کمال خود برسد. جانور شناسا امروز، بیش از سی هزار نوع عنکبوت را مورد شناسایی قرار داده اند که از نظر شکل؛ رنگ و حجم (بین کمتر از یک میلیمتر و نود میلیمتر) با هم متفاوتند. بیشتر عنکبوت ها در خشکی و به صورت فردی (جز در هنگام جفت گیری و سر از تخم درآوردن بچه عنکبوت ها) زندگی می کنند. محیط زیست عنکبوت ها از سطح دریا تا ارتفاع پنج هزار متری گسترده شده است.
این حشرات، سه جفت زاییده برجسته و متحرک در پایین شکم دارند؛ این زاییده ها سوراخ های ریزی دارند که مایع سازنده تارهای عنکبوت از آن خارج می شود، به همین علت به این سوراخ ها دوک گفته می شود.

این مایع که از طریق دوک های قسمت عقب بدن از تعدادی غدد ویژه ترشح می شود، به محض آنکه در معرض هوا قرار گیرد خشک می گردد. پس از خشک شدن، تارهایی با شکل، طول و استحکام متفاوت ایجاد می شوند. این تفاوت، ناشی از تفاوت غدد ترشح کننده تارها ست. عنکبوت در خانه -اش – که همه فعالیت های حیاتی خود را در آن انجام می دهد – می ماند. این حشره غیر از این خانه، مخفیگاه دیگری نیز برای خود می سازد که به وسیله تارِ شکار به خانه متصل شود و در مواقع خطر به این مخفیگاه پناه می برد.آنها هرگز راضی به زندگی گروهی نیستند
عنکبوت ماده بعد از جفت گیری سریعا عنکبوت نر رو میخورد مگر اینکه عنکبوت نر شانس فرار داشته باشد
علاوه بر این بچه های که از تخم عنکبوت ماده بیرون می آیند مادرشان رو میخورند.
ثبات ،محبت و زندگی گروهی در بین اونها وجود ندارد ( مگر تعداد معدودی ۵۰۰تا ۱۰۰۰ نوع از ۴۰ هزار نوع شناخته شده عنکبوت) .

برای همین که الله تعالی در قرآن اسم عنکبوت رو مفرد و مورچه و زنبور رو جمع آورده ! 。  از طرفی الله تعالی میفرماید:
(مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا ۖ وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ ۖ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ(سوره عنکبوت آیه ۴۱
مثل کسانی که غیر از خدا ( و در برابر او ) برای خود سرپرست و یاور برگرفته اند ( در سستی و بی نفعی آنچه بدان اعتماد کرده اند ) مثل عنکبوت است که خانه ای بر خود بر گرفته ، و بی شک سست ترین خانه ها خانه عنکبوت است ، اگر می دانستند.

متوجه تاء تأنیث در كلمه “اتخذت” شده اید ؟

❗ عنكبوت مذكر است يا مونث؟

آيا هذا عنكبوت يا هذه عنكبوت گفته می شود؟

درستش هذا عنكبوت چون که مذکر است پس چرا تاء تأنیث در كلمه اتخذت آمده است ؟؟

پاره ‌ای دیگر از اطلاعات که در مورد عنکبوت به دست آمده است به شرح زیر می باشد در بخش بزرگی از اطلاعات نر ها بزرگتر و قویتر از ماده ‌ها هستند عنکبوت ما جزء اقلیت موجودات زنده هستند که در آنها ماده ها بزرگتر از نر ها می ‌باشند به‌ طور کلی گونه های زنده خانه های خود را به منظور محافظت از خودشان در برابر گرما سرما و هرگونه آسیبی می ‌سازد با این حال عنکبوت خانه های خود را به منظور نابود کردن و خوردن و صدمه زدن به آنهایی می سازد که خانه اشتباهی رفته اند بنابراین خانه عنکبوت خطرناک ترین خانه است
تکنولوژی امروزی ثابت كرده است كه فقط عنكبوت ماده ميتونه تار بتنه ، در حالي كه عنكبوت مذكر(نر) از تارهاي خود فقط براي جابجايي بين درختان واماكن استفاده ميكند و قادر به تنيدن تار نيست…!
ادامه هیمن آیه:
(وان اوهن البيوت لبيت العنكبوت لو كانوا يعلمون) قطعا سست ترین خانه ها، خانه و کاشانه عنکبوت است اگر میدانستند .
چيزي از آن دفاع نمي‌کند (۱)
آن ضعيف‌ترين خانه است که سرما و گرما را نگاه نمي‌دارد (۲)
خانه‌اي ضعيف و سست (۳)
تارهای عنکبوت از موادی ساخته شده که بسیار مقاومت است پس چرا فرمود سست ترین خانه؟

گفتیم در خانه عنکبوت هیچ محبت ثبات و وفاداری وجود ندارد لذا جزو از هم پاشیده ترین خانه ها است.
پس الله تعالی فرمود مَثَل کسانی که بجز الله برای خودشان دوستان و سرپرستانی میگیرند شبیه مثل عنکبوت است که برای خودش تشکیل خانه و خانواده داده (این دوستی هیچ وفاداری و ثباتی نداره و بزودی از هم پاشیده می شود..
قطعا این دوستی غیر الله ها هم نه انسان رو محافظت میکند و نه امنیت و ثباتی دارد )
قرآن معجزه دیگری را با بیان اینکه خانه عنکبوت توسط ماده ساخته شده با سست ترین خانه از میان کل خانه‌ ها ، خانه نشان می ‌دهد .
قرآن در بسیاری از مسائل توسعه فضا در جو زمین اشاره دارد که از امواج زیر دریا ها می باشد تا دریا با یکدیگر ترکیب نشوند ، از مدار ستارگان تا خانه عنکبوت ساخته شده توسط ماده و سستی این خانه قرآن هرگز باعث اشتباه در هر زمینه نمی باشد هرچند که اطلاعاتی درباره مسائل مختلفی به ما می‌دهد در مقابل معجزاتی را ارائه می دهد که افرادی با چشم دل باز تمام زمینه‌ها شگفت زده می شوند.
نتیجه : برای یک مرد بی سواد پیامبر اسلام محمد مصطفی (ص) در ۱۴ قرن پیش زندگی می کرده دانستن و ذکر همه این موارد توسط خودش غیر ممکن است پس قرآن تنها می‌تواند کتاب کسی باشد که جهان را خلق کرده است چون قرآن به طور معجزه آسایی شامل همه چیز است که کتاب جهان به آن اشاره دارد و معلوم می شود که همه اخبار آن حقیقی است.

منابع :
اشارات اعجاز قرآنی
سایت پرسمان
۱ تفسیر طبری
۲ تفسیر قرطبی
۳ تفسیر ابن کثیر
برداشت های قرآنی

گردآوری : عبدالصمد شاهین نژاد
تاریخ : ۰۵/۰۷/۱۳۹۸

از طريق
عبدالصمد شاهین نژاد
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

عبدالصمد شاهین نژاد

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا