تاریخدعوت اسلامیشخصیت ها

امام اوزاعی یکی از عُلمای ربانی

در ۱۶ ژانویه ( ۲۶ دی ) از سال ۷۷۴ میلادی امام اوزاعی ( رح ) برجسته ترین عالم شام ، وفات یافت ، ایشان علم را از امام مالک ، سفیان ثوری ، حسن بصری ، ابو حنیفه و محمد بن سیرین دریافت نمود ، حتی در مورد او گفته شده : آنچه را که جملگی استادان وی با هم دارا بوده اند ، او به تنهایی از آن صفات و فضایل برخورردار بوده است !

اوزاعی ( رح ) اواخر حکمرانی امویان و اوائل حکمرانی عباسیان را نیز شاهد بوده و همزمان با یازده خلیفه ، که اول آنها ولید بن عبدالملک اموی و آخر آنان ابو جعفر منصور عباسی است ، زیسته و در برخورد با کلیه خلفای معاصر خود عزت و استقلال خویش را حفظ کرده است !

حقوق ماهانه را از هیچ کدام از حکومت های دوران خود دریافت نکرده و علی رغم اصرار برخی از خلفا از وی برای عهده دار شدن مسند قضاوت ، آن را نیز نپذیرفته است ، آن گاه که یزید بن عبدالملک سوگند یاد کرد که باید منصب قضاوت را قبول کند ، به خاطر سوگند یزید به مدت یک روز بر مسند قضاوت نشست و در روز آینده نزد وی آمده و گفت : سوگندت را بجا آوردم ولی من نیازی بدان ندارم ، پس فرد دیگری را برای این مسئولیت منصوب کن !

ایشان هر چند از قصر خلفا دوری جسته اما هرگز در خصوص مشکلات عموم مردم بی تفاوت نبوده است ، زمانیکه ابو جعفر منصور به علت اینکه بعضی از مسیحیان بر وی شورش کرده بودند خواست تمامی آنانرا از کوه لبنان اخراج نماید ، امام اوزاعی ( رح ) نزد وی آمده و این آیه قرآنی را به وی متذکر شد : ” و لا تزر وازره وزر اخری ” ( هیچکس گناه دیگری را بر دوش نمی کشد ) ، همینکه برخی از آنان اشتباهی مرتکب شده اند ، برای تو جایز نیست همه آنها را مورد عتاب قرار دهی ، مواظب باش که با توجیه اینکه به خاطر خدا عصبانی شده ای ، کاری نکنی که موجب ناخوشنودی الله متعال گردد ، پس منصور از تصمیم خود منصرف شد !

باز در زمان خلافت منصور وقتیکه بعضی از مسلمانان به اسارت لشکر روم درآمدند ، و پادشاه روم پیشنهاد کرد که آنان را در مقابل فدیه آزاد می کند ، منصور آنرا ضعف مسلمین به شمار آورده و پیشنهاد را نپذیرفت !
اوزاعی ( رح ) بر وی وارد شده و گفت : حتی اگر به خالی شدن بیت المال هم منجر شود ، نباید مسلمانی در بند کافران باقی بماند ، منصور سخن امام اوزاعی (رح ) را قبول کرد و در ازای آزادی اسیران از دست رومیان ، فدیه داد !

امروزه ما از هر زمانی بیشتر به عالمانی همچون امام اوزاعی ( رح ) نیازمندیم ، که درب امرا و رؤسا و مسئولین را تنها به خاطر اجرای حق و عدالت و بر طرف نمودن فساد و بی عدالتی بکوبند ، همچنین به مسئولینی نیاز داریم که همانند منصور باشند ، زیرا او علی رغم اشتباهاتی که داشت ، ولی هرگاه وی را متوجه خطاهایش می نمودند آنرا پذیرفته و به راه صواب باز می گشت !

اما یک قاعده کلی و مسلم وجود دارد که همگی ما باید بدان اذعان داشته باشیم و آن اینکه : رؤسا و مسئولین و دست اندرکاران ، تنها زمانی به نصایح و تذکرات علما گوش فرا می دهند که در قلوب آنها چیزی بزرگتر و محبوبتر از الله متعال وجود نداشته باشد !

نویسنده : ادهم شرقاوی
مترجم : امید سلیمانی ـــ بانه

از طريق
امید سلیمانی
منبع
سوزی میحراب
نمایش بیشتر

امید سلیمانی

# استان کردستان- بانه @@ فعال دینی و اجتماعی @@ نویسنده و مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا