خانوادهزن

امتیازهای ویژه زنان در اسلام

امتیاز زنان

احترام اسلام نسبت به زن 

امروزه در عصری قرار گرفته ایم که عده ای به هر وسیله ای در صدد اثبات این نکته هستند که اسلام در طول تاریخ نسبت به زنان ستم روا داشته است و برای رسیدن به اهدافشان میزگردها و همایش های بزرگی راه انداخته و بدین گونه اسلام و قرآن را به چالش می کشند که اگر این مجموعه با دقت به اسلام بنگرند و جایگاه واقعی زن در اسلام را بفهمند هرگز این گونه نمی اندیشند!

آنچه در زیر می آید نمونه هایی است از اکرام و احترام اسلام نسبت به زن؛ همان مواردی که بدخواهان ناآگاه ، آن را به عنوان مصادیقی از ظلم اسلام به زن در رسانه هایشان تبلیغ می کنند!

۱٫دین مبین اسلام نسبت به زن لطف نموده و تامین و پرداخت نفقه خانواده را از او ساقط کرده است؛ آری نفقه فرزند و والدین و شوهر را از عهده او  ساقط کرده وحتی نفقه خودش را هم برعهده شوهرش قرارداده است.

۲٫دین مبین اسلام نسبت به زن شفقت و مهربانی کرده و بدین وسیله حضور او را در نمازهای جمعه و جماعات از او ساقط کرده ، زیرا مسئولیت شوهر و تربیت اولاد و مدیریت منزل بر عهده او گذاشته شده است و این امر مهم در اولویت برنامه های وی قرار داده شده است.

۳٫دین مبین اسلام نسبت به زن شفقت و مهربانی نشان داده و  بنابراین برای زن بر عهده شوهرش مهریه قرار داده است؛ که اگر شوهرش با او خلوت کند باید تمام و کمال مهریه اش را بپردازد  ولی اگر تنها او را عقد نماید و خلوتی بین آن دو صورت نگرفته باشد نصف مهریه را شوهرش باید پرداخت کند.

 ۴٫دین مبین اسلام نسبت به زن مهربان است، به مجرد اینکه به عقد کسی در آید ، وارث او شناخته می شود ؛ پس اگر آن مرد بمیرد ؛ هرچند نزدیکی و مجامعتی هم بین آن ها صورت نگرفته باشد زن از او شخص ارث می برد.

 ۵٫دین مبین اسلام  با زنان خیلی مهربان است و سفارش پیامبر  این دین مبین به پیروانش این است که باید نسبت به مادران مهربان بود و پس از مادر نوبت به پدر می رسد .

 ۶٫دین مبین اسلام احترام و مهربان ویژه ای دارد نسبت به زن و بدین وسیله  شهادت دادن زن در امور جنایی و آمیخته با خون ریزی و حضور در آن شرایط حساس را از او ساقط کرده است ؛ که این، در واقع بزرگ ترین خدمت به او محسوب می شود.

 ۷٫دین مبین اسلام مهربان والایی از خود  نشان داده است نسبت به زن و بدین گونه  فریضه جهاد و پیکر مسلحانه با دشمنان را از او ساقط کرده است و در واقع از منظر اسلام دفاع از کشور وظیفه عینی و انحصاری مردان است و باید مردان با جهاد و نبردشان با دشمنان ، امنیت و آسایش زنان را تامین نمایند.

 ۸٫دین مبین اسلام نسبت به زن مهربان خاصی نشان داده و به همین خاطر است که می بینیم  فریضه حج را مادامی که کسی او را همراهی ننموده از او ساقط کرده است که این امر افتخار و احترام ویژه ای به مقام زن به شمار می رود.

 ۹٫دین مبین اسلام نسبت به زن مهربانی نشان داده و تراشیدن چند تار موی وی را در مناسک حج از او قبول کرده و ثواب تراشیدن تمام موی سر را به او عطا فرموده است تا بدین گونه جمال و زیبایی زن محفوظ بماند و به هم نخورد.

 ۱۰٫دین مبین اسلام نسبت به زن شفقت و مهربانی زیادی از خود نشان داده است و بدین گونه  وقتی زن در عادت ماهانه است ، شوهرش حق ندارد او را طلاق دهد ؛ این هم بخاطر رعایت حال زن تا این کسالت ماهانه اش را بدون استرس به پایان برساند .

 ۱۱٫دین مبین اسلام نسبت به زن مهربانی های فراوانی از خود نشان داده است و بدین وسیله هرچند او بابت امرار معاش و دوام زندگی  نفقه و پولی هم نمی پردازد ولی او از همه اعضای خانواده ارث می برد.

 ۱۲٫دین مبین اسلام نسبت به زن خیلی از خود مهربانی نشان داده است و شوهر را مکلف نموده است که  تمام و کمال مهریه او را بپردازد ، مگر اینکه زن با رضایت خودش مهریه اش را به شوهرش ببخشد.

 ۱۳٫دین مبین اسلام نسبت به زن احترام ویژه ای قایل است  و بدین گونه مقرر نموده که برای عقد کردن زن باید شاهدانی حضور داشته باشند  و والدین او نیز باید از این تصمیم آگاهانه وی حمایت نمایند ، این همه احترام به این خاطر است که کسی نتواند اتهامی به آن زن  و فرزندانش بزند.

 ۱۴٫دین مبین اسلام نسبت به زن خیلی مهربان می باشد و بدین وسیله مردان را موظف نموده که از همسرانشان محافظت بنمایند و نگذارند کوچکترین آسیبی متوجه آنان نشود.

 ۱۵٫دین مبین اسلام آن قدر زن را ارجمند شمرده  که به شوهرش یا زنانی مثل خودش دستور داده که بعد از مردن او را غسل و کفن نمایند.

 ۱۶٫دین مبین اسلام نسبت به زن تا جایی از خود مهربانی نشان داده است که دستور داده است اگر زنی فوت نماید در پنج کفن و پارچه پیچانده شود؛ این در حالی است که کفن و پارچه مردان سه لایه است.

 ۱۷٫دین مبین اسلام نسبت به زن آن قدر آسانگیر بوده است که به زن اجازه داده است زمانی که شوهرش با او سازگار نباشد و از طلاقش نیز سرباز بزند  او می تواند خودش را خلع نماید و در مقابل مقداری پول خودش را از چنگال آن مرد برهاند.

 این است احترام و اکرام اسلام نسبت به زن که زنان در عصر سعادت خودشان را برخوردارترین انسان ها نسبت به حقوق و امتیازات زندگیشان می دانستند و هیچ مورخی مخابره ننموده که روزی از روزها زن یا زنانی نسبت به یکی از قوانین اسلام اعتراض نموده باشند.

منبع: اینترنت

تهیه و ترجمه : عبدالله احمدی (شنۆ)

نمایش بیشتر

عبدالله احمدی

نویسنده و مترجم و فعال دینی ✅ ساکن : آذربایجان غربی - مهاباد - روستای حمزاباد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا