خانواده

انتظارات شما از همسر آینده ات 

دکتر جاسم المطوع

ترجمه: حمید محمودپور – مهاباد

شخصی به من گفت: من در شرف ازدواج هستم و دختری پاک و مؤدّب را برگزیده ام – و اگر خدا بخواهد – ازدواج مان پربرکت و موفقیت آمیز خواهد شد، به مناسبت نزدیک بودن شب عروسی ام، دوست دارم توصیه هایی به من بکنی؟

به او گفتم:

 اولاً به خاطراین ازدواج به تو تبریک می گویم و از خداوند می خواهم که پیوندتان پر خیر و برکت باشد.

 ثانیاً مادامی که تو در آستانه ی ازدواج هستی، ده صفت مورد انتظاردر آینده از همسرت را به من بگو.

 او در جواب گفت: با این سؤال مرا غافل گیر کردی،من انتظار دارم که او محترم و باتربیت و پاک باشد.

 سپس ساکت ماند، من هم به او گفتم: این سه مورد بود، هفت مورد باقیمانده چیست؟ پاسخ داد: انتظار دارم که او به من احترام بگذارد و مرا دوست داشته باشد و با هم زندگی سعداتمندانه ای داشته باشیم و موقعیت و شرایط مرا درک کند؛ زیرا من وضعیت مادی متوسطی دارم و در خانواده ی خود، برادر بزرگ هستم و مادرم نزد من زندگی می کند و بیماری مزمنی دارد و ناچارم که با او زندگی کنم.

 به او گفتم: این هشت انتظار بود ؛ دو مورد هنوز مانده است.

 در پاسخ گفت: می دانی وقتی به من گفتی ده مورد از انتظارات خود را برایم بیان کن، گمان کردم سؤال ساده ای است؛ ولی من اکنون احساس می کنم که پاسخ به این سؤال مشکل است و برایم مشخص شد که اطلاعات من در مورد این دختر اندک است…

 به او لبخند زدم و گفتم: این همان چیزی است که می خواستم به شما بفهمانم ؛ غالباً ما در آغاز ازدواج مان چیزهای زیادی از طرف مقابل انتظار داریم و در رؤیایی بزرگ و خیالی وسیع به سر می بریم؛ ولی ما پس از گذشت یک ماه یا یک سال از ازدواج، ناگهان پی می بریم که توقعات ما واقعیت نداشته یا در آن دچار مبالغه شده ایم.

آن شخص گفت: مثل این که تو با این وصف، من را به بدبینی فرامی خوانی؟ پاسخ دادم: هرگز، چون از بدبینی نهی شده ایم، ولی من از تو می خواهم که در پروژه ی ازدواج با قدمی استوار و دیدگاهی واضح وارد شوی و از تو می خواهم که در آینده از روی آگاهی نه از روی خیال و گمان، موفقیت خویش را در ازدواجت ببینی.

او گفت: چگونه چنین چیزی ممکن است؟ گفتم: بگذار یک نمونه از سخنت را برایت مثال بزنم، تو به من گفتی، به علت بیماری مادرت با او زندگی خواهی کرد، آیا تو در این مورد با نامزدت صحبت کرده ای؟ گفت: نه، چرا با او حرف بزنم.. این کار واجب است و او باید چنین چیزی را درک کند.

 به او گفتم: نظر و دیدگاه تو در این مورد، تو را به سوی شکست در ازدواجت خواهد کشاند؛ زیرا تو از همسر آینده ات، انتظار رفتاری را داری، که در باره ی آن با او حرف نزده ای و بحث و گفتگویی میان شما انجام نگرفته است؛ پس چگونه چیزی را از او می خواهی که در موردش با هم توافق نکرده اید؟ چنین تفکر و دیدگاهی تو را دچار حوادث غیر مترقبه و آسیب های زیادی در زندگی زناشویی خواهد نمود.

او گفت: فایده ی انتظارات و احتمالات قبل از ازدواج چیست؟

گفتم: بزرگترین اشتباهی که افراد پیش از ازدواج مرتکب آن می شوند، انتظارات غیر واقعی و نادرست از یکدیگر است. از این رو به علت اشتباه در توقعات خویش، پس از ازدواجشان آسیب می بینند و به همین سبب ما ناصحانه می گوییم که باید انتظارات ما با توجه به همه ی اطلاعات موجود از طرف مقابل و تحلیل و بررسی اش، به واقعیت نزدیکتر باشد تا با هر گونه رویدادی ناگوار درآینده با روانی مقاوم و نفسی تربیت یافته به خوبی تعامل کنیم.

او گفت: بیشتر برایم توضیح بده، گفتم: اگر مادر دختری که می خواهی با او ازدواج کنی، بخیل یا عصبی باشد، انتظار داری که دختر مانند مادرش باشد. و این انتظار یا احتمال نامیده می شود و بدبینی نیست، شاید چنین شود یا نه، پس اگر با او ازدواج کردی و برایت معلوم شد که عصبی است، تو به خاطر ازدواج با او آسیب نمی بینی؛ زیرا تو آن را پیش بینی کرده بودی، و اگر تو با دختری یتیم ازدواج کنی، انتظار داری که بسیار وابسته به تو باشد، یا اگر پدرش، مادرش را طلاق داده یا دختر در رنج تعدد زوجات زیسته باشد یا پدرش را دیده که همیشه مادرش را می زند، او اغلب در حالی پیش تو می آید که از تکرار چنین شرایط دردناکی در زندگی جدیدش با تو بیمناک است، آنچه به تو گفتم، بدبینی نیست بلکه انتظار و احتمال است و چنین انتظار یا احتمالی بی اساس و بیهوده به ما دست نداده، بلکه از روی معلوماتی است که از شرایط و اوضاع این دختر گردآوری کرده ایم.

پس هر انسانی را که امروز می بینی، جلوه ای از طول تاریخ تربیتی خویش است، بنا بر این انتظارات ما را وادار به دست کشیدن از ازدواج نمی کند، بلکه آن را پیش بینی می کنیم و با رویدادهای غیر قابل پیش بینی و ناگهانی که با آن زندگی خواهیم نمود، بدون آسیب تعامل خواهیم کرد و این ویژگی انتظارات و احتمالات واقعی ما است و هرگاه در اجرای این تکنیک موفق شوی، تو در ازدواجت خوشبین خواهی شد؛ زیرا خوشبینی، این است که انتظار رویدادهای نیک را داشته باشی یا حوادث ناگوار را ابا دیدگاهی خوب بنگری، و این به معنی خوشبینی است و هرگاه چنین باشی، به خواست خداوند متعال در ازدواجت خوشبخت خواهی شد.

 آن مرد پس از شنیدن این گفتگو گفت: به خاطر این مفهوم زیبایی که برایم بیان نمودی سپاسگزارم، به او گفتم: فراموش نکن که ما را به مراسم عروسیت دعوت کنی. او لبخند زد و گفت: تو اولین دعوت شدگان خواهی بود.

د. جاسم المطوع : اذكر لي (10) صفات تتوقعها في زوجتك الجديدة !

 

نمایش بیشتر

حمید محمود پور

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا