اصول

انتقال و پیوند اعضا از مسلمان به کافر و بالعکس

(هیچ اشکالی ندارد اعضا یا خون از یک مسلمان به کافر یا بالعکس از کافر به مسلمان، انتقال داده یا پیوند زده شود)

سوال: آیا وقتی مرگ کسی فرا رسید وارثان و خانواده فرد متوفی می توانند عضوی از اعضای اورا هدیه داده یا در اختیار مرکز پزشکی قرار دهند تا به بیماران نیازمند ،پیوند زده شود؟ و اگر بیماری کافر باشد آیا می توان اعضای مسلمان را به بدن او پیوند زد؟
پاسخ: هیئت افتای کشور کویت« مجموعه الفتاوی الشرعیه الصادره عن قطاع الافتاء و البحوث الشرعیه، فصل طب»:

حکم شرع آن است هر دو صورت مطرح در سوال جایز است. لذا هیچ اشکالی ندارد اعضا یا خون از یک مسلمان به کافر یا بالعکس از کافر به مسلمان، انتقال داده یا پیوند زده شود؛

@زیرا نجاستی که درآیه ی: « انما المشرکون نجس» مطرح است، نجاست معنوی است و اصل در انسان، چه مرده و چه زنده پاکی است.
-شایان ذکر است که کافر یا مسلمان بودن شخص، تأثیری بر اندام های بدن ندارد.

مفهوم کفر یا اسلام در باب اعضای انسان مطرح نیست، بلکه اعضا ابزاری هستند که انسان مطابق با عقیده و برنامه زندگی خود از آن استفاده می کند.
-دکتریوسف قرضاوی در« الفتاوی المعاصر، ج ۲» و هیئت افتای کشور عربستان در« الفتاوی الشریعه فی المسائل العصریه» معتقدند که اهدای عضو چنان بخشیدن صدقه و مال است و چنین بخششی به مسلمان و غیر مسلمان جایز است،

@ولی بخشش عضو به کفار حربی که با مسلمانان در حال جنگ هستند جایز نیست.
@دکتر یوسف قرضاوی، پا را فراتر گذاشته، می فرماید:« از نظر اینجانب، کسانی که در میدان فکر و اندیشه و ایجاد شک و تردید علیه اسلام مبارزه می کنند ، حکم کافر حربی را دارند و بخشیدن عضو به آنان جایز نیست.

@ همانطور که بخشش مال به مرتد( خارج شده از اسلام) که تظاهر به ارتداد خود نماید نیز روا نیست؛ چرا که چنین کسی از نظر اسلام خائن به دین و امت محسوب می شود و سزاوار قتل و نابودی است و نباید برای بقای حیات ، به او کمک کرد.»
@وی در ادامه می نویسد:« الفتاوی المعاصره، ج ۲» : « هرگاه دو نفر یکی مسلمان و دیگری غیر مسلمان، نیازمند عضو اهدایی باشند، بخشش عضو به مسلمان سزاوارتر است، حتی اهدای عضو به مسلمان صالح پایبند به دین از مسلمان فاسق و دور از شریعت سزاوارتر است و اهدای عضو به خویشان مقدم بر دیگران است»
منبع: احکام و فتاوای پزشکی معاصر تألیف کمال روحانی
ارسال : صالح ترشی

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا