اصول

انجام حج به نیابت از شخصی که اهل نماز و سایر فرایض دینی نیست!!

 

حکم انجام دادن حج به جای کسی که  نه نماز خوانده و نه هیچ یک از واجبات اسلامی را به جا آورده است!!

سوال:  

می خواهم به جای پدر بزرگم حج و زیارت خانه خدا را بجا آورم ، این دفعه ی دوم است که به زیارت خانه خدا مشرف می شوم ؛ پدر بزرگم فوت کرد در حالی که یک روز برای خدا نه نماز خواند و نه قرآن تلاوت نمود و نه هیچ یک از فرایض و واجبات اسلامی را بجا آورده است! آیا جایز است به جای او  حج به جا آورم ؟

پاسخ:  

اینکه پدر بزرگت تا به حال نه نمازی خوانده و نه هیچ یک  از فرایض و ارکان اسلام را انجام نداده ، گناهی است خیلی بزرگ ، طبق قول معتمد و موثق انجام  ندادن بعضی از این فرایض ، باعث می شود انسان از دایره اسلام خارج شود.

در بین علما نسبت به شخصی که نماز نمی خواند ولی اقرار به وجوب آن می کند اختلاف نظر وجود دارد ، بعضی از دانشمندان کسی که نماز نمی خواند را کافر و خارج از دین اسلام می دانند  و بعضی از دانشمندان او را کافر ندانسته و این امر را به خدا می سپارند ، اگر خدا خواست او را عذاب و گر نه چنین شخصی را عفو می کند .

رأی ما در مورد سوال مذکور این است که اگر به جای پدر بزرگت حج را به جا نیاوری در این صورت به قول کسانی عمل کرده ای که ترک کننده نماز  را کافر می دانند، که آن ها هم عبارت اند از جمعی صحابه و تابعین .

و اگر به جای او فریضه ی حج را به جای آوری  مطابق نظر عده ای از اهل علم رفتار نموده ای که نظر داده اند که اگر کسی  از روی تنبلی و سستی نماز را ترک کند کافر نمی شود ، البته اگر کسی از روی انکار یا  سبک شماری آن را ترک نماید  در این صورت به نظر تمام علما این شخص کافر است .

البته ناگفته نماند که نمی توان به مفید بودن این گونه عبادت ها حکم قطعی داد ؛ دیدگاه آن شخص را انکار نمی کنیم که معتقد به ثواب این امور و مشمول شدن صاحبانش رحمت خدا ست  ،خصوصا ما که از حقیقت حال او و عذر هایش خبر نداریم و از علم و آگاهی او نسبت به احکام بی اطلاع هستیم .

اگر عبادت حج را به جای پدربزرگت انجام دهی به امید اینکه مشمول رحمت خدا واقع شود (این کار خوبی است ، چون خدا آمرزنده و مهربان است ) و خداوند از همه دانا تر است.

منبع : سایت اسلام ویب

ترجمه : اسماعیل احمد نژاد

نمایش بیشتر

اسماعیل احمد نژاد

آذربایجان غربی - سردشت دعوتگر دینی - مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا