تاریخ

اگر “سیزدە بدر” را اسلام آورده بود ؛ بدخواهان چه می گفتند ؟!

محمد فتحی نژاد

دوستان سلام علیکم :
قبل از فرا رسیدن برخی از رسوم و عادات کهن مانند چهار شنبە سوری و نوروز و سیزدە بدر و …. فارغ از احکام و فتاوای واردە در موردشان می خواستم چیزهایی بنویسم کە ممکن است درد دل هر فرد حق جو و حق گرا نیز باشد، لکن تا کنون میسر نگشت .

لذا قبل از فرا رسیدن سیزدە بدر خواستم جملاتی را با زبانی سادە بە عرض دوستان برسانم :

اگر این مراسمات واقعاً اسلامی بودند و از سفارشات دین مبین اسلام و واجبات یا حتی مستحبات آن می بود، کینە ورزان و منافقان و دشمنان و اسلام ستیزان چە موضعی می گرفتند و چە سخنانی را بهانە ی منعشان می کردند و یا چە وصلە هایی را بە دین اسلام و مسلمانان که نمی چسپاندند …..؟؟؟ !!!

آری جواب آشکار و سادە می باشد لکن کمی انصاف و تعقل می خواهد .

آنان کە هرعمل سوء و زشتی  مادام کە از جانب خودشان وضع و صورت گرفتە باشد را با توجیهاتی بی پایە و پوچ و بی اساس می آرایند و نیک ، جلوە میدهند و در ترویجش می کوشند و برای انجامش سر و گردن می شکنند؛ لکن هرگاه بە عملی شرعی و اسلامی می رسند کە حتماً هم مفید و از روی حکمتی مهم می باشد و از سوی دیگر هم حتما عَقلاً و هم عِلماً هیچ اشکالی درآن نخواهد بود و چه بسا منافعی بسیار هم در بر داشتە باشد را محکوم کردە و با دروغ هایی کاذب و واهی در صدد افترا و بهتان و وارونە نشان دادنش خواهند بود و سعی در ایجاد مانع و فتنە میان مسلمانان می کنند…

اگر سیزده بدر و امثال آن ارمغان اسلام بود بود شک نکنید که دوستان عزیز ما !!حتما می گفتند :

۱- چە نیازی بە بیرون رفتن است این همە روز و ایام سال که هست چرا این روز مشخص؟!

۲ – چرا با محیط زیست دشمنی دارید و آن را آلودە می کنید ؟؟!

۳- چرا این همە پول های کلان را در این روز خرج کردە و بە باد می دهید درحالی کە فقرای بسیاری در پیرامون ما وجود دارند و سخت نیازمند کمک هستند ؟!

۴- در عصر تکنولوژی ، مردم به سوی شهرها سرازیر شده و به شهرنشینی پناه برده ؛ لکن شما مسلمان ها ! مردم را به سوی بیرون و غارنشینی سوق می دهید !!

۵ – چرا با این کار این همه فساد اخلاقی و مجروح و کشته بوسیله ی این آتش بازی ها و تصادفات و تجمعات ایجاد می کنید ؟؟!  چه لزومی دارد جان انسان را بە خطر بیندازید ؟ آیا جان اسان ها مهمتراست یا این کارها و این دستورات دینی ؟!

۶ – شما – ای مسلمانان –  مگر برای ناموستان ارزش قائل نیستید ؛ پس چرا اجازه می دهید به این همه تجمع و اختلاط و … ؟!

۷ – شما اگر طبیعت را دوست دارید چرا به جای آلوده ساختن آن و آن همه اسراف و زحمت و درد سر درختی نمی کارید و به شهر خود نمی رسید؟!

و …..

 البته برای یلدا و والنتاین و دیگر مناسبت ها  نیز همین عزیزان !  طعنه ها و توهین های زیادی داشتند که نثار اسلام کنند ؛ ولی چون خوشبختانه این مناسبت های میمون! را از آن خویش دانسته و برای ترویجش زحمت می کشند  حرفی برای گفتن ندارند !! البته  با این اوضاع وخیم نیز باز عده ی بسیاری بر انجام آن ها  اصرار دارند و کسی هم نیست بگوید چرا و برای چه ؟؟

آری در نظر ایشان هر آنچه مال اسلام باشد ناپسند و عقب افتادگی و تحجر است و هر آنچه از طرف غیر از اسلام باشد و خود بگویند زیبا و دلچسب و پیشرفت و مفید است؛ اگرچە آن اعمال کارهای قبیحی همچون بی حیایی، زنا و لواط و بی بندو باری، اسراف و تبذیر و کشتار و آشوب و … باشد!

و در آخر لازم می دانم که بگویم :

هر آنکه به انصاف و عقل سلیم و فطرت پاکش رجوع کند و خود را از تعصب و جانبداری و تقلید کورکورانه  دور گرداند می تواند حق و حقایق را در یابد و تنها با حق گرایی و حق جویی و صداقت است که آدمی می تواند به کامیابی دست یابد …

و السلام علی من اتبع الهدی .

محمد فتحی نژاد- چیا
مهاباد

البته ناگفته نماند سیزده بدر امسال با همه سیزده بدرهای سال های گذشته متفاوت است ؛ چرا که دوستداران طبیعت ! امسال از طرفی به منظور نیفتادن در دام کرونا ویروس و از طرفی هم بدلیل ممانعت نیروهای نظامی و انتظامی و پلیس و البته قرنطینه خانگی عمومی نمی توانند مثل سال های قبل در دامن طبیعت بیارامند و با ریخت و پاش های آنچنانی و رقص و شادی های کاذب و … آتش درونشان را فروکش نمایند !!

همین است که هستند کسانی که می گویند کرونا فوایدی هم داشته است

نمایش بیشتر

محمد فتحی نژاد

استان آذربایجان غربی - مهاباد نویسنده و شاعر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا