خانواده

اگر می خواهی فرزندت به نماز علاقمند شود….(داستان)

چگونه فرزندانت بدون تذکر نماز بخوانند؟

این مطلب را بخوانید تا ببینید چگونه به امید خداوند در فرزندانتان تغییر ایجاد خواهد شد.

خواهری می گفت: داستانی را برایتان نقل می کنم…. دخترم کلاس پنجم ابتدایی بود که نماز برایش سنگین بود… روزی به او گفتم: برخیز نمازت را بخوان و او را تحت نظر گرفتم دیدم که جا نمازی را برداشت به اتاق رفت اما بعد از مقداری درنگ کردن، جانمازی را بر زمین انداخت و به نزدم آمد، از او پرسیدم: نمازت را خواندی؟ گفت: آری.

ناراحت شدم و  یک سیلی زیر گوشش زدم، می دانم که اشتباه کردم اما به من فشار وارد آمد.  گریه ام گرفت. با او جر و بحث نمودم و در خصوص تنبلی برای ادای نماز او را سرزنش کردم و نسبت به نافرمانی خداوند او  را بیم دادم اما سخنانم هیچ تأثیری در او نمود.

ولی یک روز یکی از دوستان داستانی برایم نقل کرد: می گفت: به زیارت یکی از زنان فامیلم رفته بودم. این زن شخصی عادی بود و بسیار متدین نبود اما هنگام نماز فرزندانش بدون تذکر برخاستند و نمازشان را خواندند… از او پرسیدم: فرزندانت چگونه بدون جر و بحث و یادآوری، خوشان نماز می خوانند؟؟!!!

 گفت: قسم به خدا! چیزی ندارم به تو بگویم جز این که  قبل از این که ازدواج کنم  دعایی می خواندم و تا امروز نیز همین دعا را تکرار می کنم. من نیز بعد از نصیحت وی خود را به خواندن آن دعا پایبند نمودم و پیوسته در سجده و قبل از سلام نماز، در نماز وتر و در اوقات اجابت دعا آن را می خوانم، قسم به خدا! خواهران و برادران دخترم که در حال حاضر در کلاس دوم راهنمایی است از روزی که این دعا را شروع کرده ام، او ما را برای نماز صبح بیدار می کند و برای خواندن نماز به ما تذکر می دهد  و به شکر خداوند همه برادرانش بر خواندن نماز حریص و پایبند هستند!!!

 حتی مادرم یک روز که به خانه ام آمده بود و در نزدم خوابیده بود متوجه شده بود که دخترم بیدار شده و ما را برای خواندن نماز بیدار می کند!!!

می دانم که شما خیلی علاقمند هستید تا بدانید این دعایی که چنین تأثیر داشت، چیست؟

این دعا  در سوره ی ابراهیم آمده است و آن، این است که حضرت ابراهیم علیه السلام چنین از خداوند درخواست می نمود: «‏رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلَاهِ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ‏» [ابراهیم: ۴۰] ترجمه: ‏ پروردگارا! مرا و فرزندانم را نمازگزار کن . پروردگارا! دعا و نیایش مرا بپذیر. ‏

پس به خواندن  این دعا پایبند باشید و به تأثیر آن باور داشته باشید.

و چنان که می دانید دعا سلاح مؤمن است. این دعا  را برای فرزندانت بخوان إن شاء الله  در حفظ و رعایت خداوند باقی خواهند ماند.

پدرها و مادرها این گونه برای فرزندانتان دعا بخوانید:

اللهم إنک وهبت لی (نام فرزندانت را ذکر کن ).. من غیر حولٍ منی و لا قوه فاحفظهم بحفظک بلا حولٍ منی ولاقوه

پروردگارا بدون اینکه توان و قدرتی داشته باشم (فلانی و….، ) را به من بخشیدی پس خودت نگهدار آنان باش.

«اَللهُمَّ أحفَظهُم مِن أیِّ مَکروهٍ یُصیبُهُم و مِن کُلِّ شَرٍّ و ضَرَرٍ»؛ پروردگارا! فرزندانم را از هرگونه پیشأمد ناگوار و از هرگونه شر و ضرر محفوظ دار.

«اَللهُمَّ أحفَظهُم مِنَ الأسقامِ وَالأمراضِ» پروردگارا! آنان را از بیماری ها و ناخوشی ها محفوظ نما.

«اَللهُمَّ لا تَجعَل اِبتلائی فِیهِم» پروردگارا! امتحان و آزمایشاتم را در آنان قرار نده؛ یعنی با از دست دادن آنان مرا آزمایش ننما.

«اَللهُمَّ أَجِرهُم مِنَ الفِتَنِ ما ظَهَرَ مِنها وَما بَطَنَ» پروردگارا! آنان را از فتنه های ظاهری و باطنی محفوظ دار.

«اَللهُمَّ أجعَلهُم مِن صالِحِ عِبادِکَ وحَفَظَهَ کِتابِکَ ومِن أحسَنِ النَّاسِ دِیناً و عِبادَهً وَ أخلاقاً ومِن أسعَدِهِم حَیاهً وَ أرغَدِهِم عِیشه.ً»؛ پروردگارا! آنان را از بندگان نیکوکارت  و حافظان قرآن و از نیکوترین مردمان از لحاظ دین، عبادت و اخلاق  و از خوشبخترین مردمان از لحاظ زندگی و معیشت قرار ده.

«اَللهُمَّ أغنِهِم بِحَلالِکَ عَن حَرامِکَ وبِفَضلِکَ عَمَّـن سِواک»؛ پروردگارا! آنان را با حلالت از حرام و با فضلت از غیر خودت بی نیاز گردان.

«ربِّی کَما حَفِظتَ کِتابَکَ إلى یَومِ الدِّین، اِحفَظهُم مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم»؛ پروردگارا! چنانکه کتابت را تا روز قیامت محفوظ داشته ای، آنان را نیز از شیطان رانده شده حفظ کن.

«ربی أرزُقهُم صُحبهَ الأخیارِ وخِصالَ الأطهارِ و التَّوَکُّلَ عَلَیکَ یَا قادرُ یا جبّار» پروردگارا! همراهی با نیکوکاران و صفات نیکوکاران و توکّل بر خودت را  روزی آنان گردان ای  خداوند] توانا و جبران کننده.

«ربی أَبعِد عَنهُم أَمراضَ القُلوُبِ و َالأَبدانِ، وَ بَلِّغنِی فِیهِم غایَهَ أَمَلِی بِحَولِکَ وَ قُوَّتِکَ یَا کریمُ یا منّان» پروردگارا! بیماری های قلب و جسم را از آنان دور گردان و با حول و قوتت من را در خصوص آنان به آرزوهایم برسان.

«ربّی مَتِّعنِی بِبِرِّهِم فِی حَیاتِی وَ أَسعِدنِی بِدُعائِهِم بَعدَ مَمَاتِی»؛ پروردگارا! در زندگانی ام من را از نیکی آنان و بعد از مرگم من را از دعایشان برخوردار گردان.

و صل اللهم و سلم وبارک على خیر الأنام وخاتم المرسلین سیدنا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعین

( إلهی اِستَودَعتُکَ أبنائی قِطعهً مِن قَلبِی ، فِی مَکانٍ غَابَت عَنهُم عَینِی، و عَینُکَ لَم تَغِب، فَاحفَظهُم حِفظاً یَلیقُ بِعَظَمَتِکَ)؛ پروردگارا! فرزندانم را که پاره قلبم هستند به تو واگذار نمودم در جاهایی که چشمم آنان را نمی بیند اما هیچ وقت دور از چشمت نیستند و آنان با آنگونه که شایسته ی بزرگواری ات  است محفوظ دار.

ٱللَّـﮩـٌمّْے آمْیِــ ــٌن ..

ترجمه: خالد ایوبی نیا

نمایش بیشتر

خالد ایوبی نیا

استان آذربایجان غربی - ارومیه مترجم - نویسنده فعال دینی و حافظ قرآن

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا