اندیشه

اینگونه به استقبال رمضان برویم

برنامه ریزی جهت استقبال از ماه مبارک رمضان و وداع با آن

این ماه ماهِ رمضان است ، ماهی که قرآن ، برای راهنمایی مردم ، ونشانه های هدایت ، وفرق میان حق وباطل ، در آن نازل شده است. پس آن کس از شما که در ماه رمضان در حضر باشد ،روزه بدارد ، وآن کس که بیمار ویا در سفر است ، روزهای دیگری را به جای آن ، روزه بگیرد.خداوند راحتی شما را می خواهد، نه زحمت شما را، هدف این است که این روزها را تکمیل کنید و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده،بزرگ بشمارید باشد که شکر گذاری کنید.

مسلمانان با ایمان وگرامی : سپاس وستایش پروردگاری را که امسال هم عمر وفا کرد وبه این ماه مبارک رسیدیم .

حال ببینیم که چگونه به استقبال این مهمان عزیزبرویم ؟

همه ما زمانی که  قرار است مهمانی برایمان بیاید چند روز قبل از آمدنش تدارک می بینیم و به بهترین روش برای استقبال و میزبانی خود  را آماده می کنیم ؛ تازه بعضی اوقات نمی دانیم که مهمان  شایستگی این  اکرام وخستگی را دارد یا نه ؟  اما شایسته یا ناشایسته ، در نهایت خدماتی را جهت استقبال از او انجام می دهیم .

درست است که انسان شایسته اکرام است ،اما  کدام یک از ما به این فکر کرده ایم و از خود  پرسیده ایم که چگونه به استقبال مهمان عزیزی برویم که  سالی فقط  یک بار به دیدار ما می آید؟ که آن هم ماه مبارک رمضان می باشد؟

 این پرسشی است که اکثر ما به آن اهمیتی نمی دهیم.

در حالی که “معلی بن فضل” می گوید :سلف صالح یک ماه قبل از ماه مبارک رمضان از خدا خواهان آن بودند که خداوند ماه مبارک رمضان را نصیبشان کند و بتوانند میزبان این ماه مبارک باشند .

بسیارند کسانی که به امید روزه گرفتن در این ماه بوده اند اما عمر وفا نکرده وقبل از آمدن این ماه مبارک خود مهمان گورستان شده اند .

ونیزکسانی بوده اند که در اول روز به استقبال(رمضان ) آمده اند اما تا آخر روزنتوانسته اند در خدمتش باشند وچه بسیارند آنانی که شب نیت روزه ی  فردا  را داشته اند ؛ اما هر گز به فردا نرسیده اند .

قطعا شما اگر زمان مرگتان را می دانستید از امیدها وآرزوهای بی شماری که دارید بی زاری می جستید .

البته همه ما می دانیم که دروازه های بد کاری باز است همان طورکه دروازه های نیکوکای باز می باشد . اما لازم به ذکر است هم برای خودم وهم برای شما که برنامه ای درست وحساب شده جهت استقبال از این ماه مبارک وبدرقه آن داشته باشیم تا از خیر کثیر آن بی نصیب نمانیم.

(مطالبی که در زیر می آید جهت استقبال از این ماه مبارک در نظر گرفته شده است ) پس به امید خدا شروع می کنیم وهر کس در حد تواناییش این برنامه را اجرا کند تا به خواست پروردگار (رضایت پرودگار) بهشت نصیبش گردد  .

اما یک استقبال خوب (از این ماه ) شرایطی را  دارد:

آیا قصد توبه کردن دارید؟    آیاقصد دارید که از گناهانتان دست بکشید؟ آیا تلاش کرده اید که صفحه جدیدی را در زندگیتان باز کنید ؟آیا سعی کرده اید که زبانتان را از غیبت وسخنان عبث وبی هوده حفظ کنید؟     

آیا اصلا هیچ برنامه ریزیی برای این ماه دارید؟  دست از اختلاف وشکستن غرور هم کشیده اید؟

دست از جدل وجنگ ونمامی کشیده اید؟ وپرسشهای زیاد دیگری  …………… ؟   ؟   ؟

برادر وخواهر گرامی وعزیز: مانند برادری کوچکتر ودلسوز خدمتتان عرض می کنم ، بگذارید برنامه ماه مبارک رمضان را با توبه کردن وبازگشت (به سوی خداوند)شروع کنیم .

 (ای کسانی که ایمان آورده اید به سوی خدا توبه کنید توبه ای خالص امید است (با این کار) پروردگارتان گناهانتان را ببخشد.)             تحریم/8 

نور/31 (وهمگی به سوی خدا باز گردید ای مومنان ، تا رستگار شوید.)

همه ما گناهانی داریم وهیچ کدام از ما مبرا از گناه نیستیم لذا نیازمند توبه کردن هستیم .بگذارید پیامبراکرم(ص) را اسوه والگوی خود قرار دهیم ،چنانکه پیامبر محبوب ما (ص) با وجود (مژده خداوند به اودر مورد بخشش گناهان گذشته وآینده اش) هر روز استغفار می کرد ومی فرمود:(با توبه کردن به سوی خداوند باز گردید من در روز صد بار استغفار می کنم ودرخواست بخشش از پروردگارم را دارم) {صحیح الجامع الصغیر} .

  خود وپدر ومادرمان به فدایت ای پیامبر(ص) تویی که اسوه ی انسانیت در روز صد بار توبه کرده باشی در حالی که گناهی نداری ؛ ما با این کوله بار پر از گناه باید در روز چند میلیون بار توبه کنیم  تا مورد بخشش پروردگار قرار گیریم؟

وای بر ما.                                                                                   

پس خواهران وبرادران گرامی بیایید این هدیه ی گرانبها را از دست ندهیم. وبا توبه کردن وبازگشت به سوی پروردگار به استقبال ماه مبارک رمضان برویم .

 بگذارید استقبال ما همانند استقبال پیامبرخدا(ص) واصحاب باشد.

پیامبر(ص)می فر ماید:(ماه رمضان آمد که ماهی مبارک وپر خیر وبرکت است پروردگار روزه گرفتن در این ماه را بر ما واجب کرده است.

در این ماه درهای بهشت باز ودرهای دوزخ بسته می شود وشیطان ودارو دسته اش را به زنجیر می بندند ودر این ماه شبی قرار گرفته که خیر وبرکت ان از هزار شب بیشتر است کسی که این شب را در نیابد از خیر کثیر ان محروم گشته است.)  (صحیح الجامع الصغیر)    

پس بیایید خود را با دلی پر ازایمان و اخلاص برای خداوند آماده کنیم.خواهران وبرادران گرامی، بیایید با هم تلاش کنیم واین فرصت را از دست ندهیم .در این ماه مبارک به طور کامل خودرا اصلاح کنیم این را هم بدانیم که پروردگار درهای توبه را هنگام غروب باز می کند وتا طلوع افتاب بسته نمی شود وشبها هم پروردگار با همه عظمت وبزرگیش به اسمان دنیا فرود   می آ ید.

 پیامبر(ص) می فرماید:(خداوند هر شب به آسمان دنیا فرود می اید ومی فرماید:{آیا درخواست کننده ای هست که به او ببخشم ؟ یا استغفار کننده ای هست تا او را ببخشم ؟ یا توبه کننده ای هست تا توبه اش را بپذیرم؟ } این حالت تا طلوع فجر ادامه دارد )

پاک ومنزه است پروردگار جهانیان که این چنین بخشنده ومهربان است نسبت به بندگانش. ما تا اینجا توبه  کردیم پس هر کس در حد توناییش خود را اماده کند واین 21 نکته را در خود تقویت نماید ان اشاالله .

1 – خوردن سحری  ،  پیامبر(ص)می فرماید:( فَإنَ الله وَ مَلا ئکَته یُصَلون علی المسحرین ) یعنی خداوند وفرشتگانش برای کسانی که سحری می خورند درود می فرستند ) {السلسلة الصحیحة } پس برای نوشیدن یک لیوان آب هم شده سحر بیدار شوید تا شامل درودهای ارزشمند خداوند وفرشتگانش قرارگیرید .

2.روزه گرفتن، پیامبر (ص)می فرماید:(پاداش اعمال نیک انسان چند برابر می شود هر عمل نیک ده برابر تا هفتصد برابر پاداش داده می شود اما خداوند می فرماید:{بجز روزه گرفتن که ان برای من است وفقط من پاداش ان را می دهم}) متفق علیه.

3.خواندن قرآن،  پیامبر(ص)می فرماید:(روزه وقرآن در روز قیامت برای بندگان شفاعت می کنند.روزه می گوید:ای پروردگار،من سد راه خوردن وآشامیدن وامیال او بودم امیدوارم که درخواستم را بپذیری وقران هم می فرماید :من سد راه خوابش  بودم در شب ،درخواستم را { شفاعتم } بپذیر.پیامبر(ص) فرمود پس پروردگار درخواستهای {شفاعت} آنها را می پذیرد و {روزه دارِ قران خوان } را می بخشد.) صححة الالبانی فی صحیح الجامع.

 ونیز پیامبر (ص)می فرماید:(قران بخوانید چرا که شفاعت کننده ی روز آخرت می باشد برای یارانش) صحیح الجامع الصغیر.

 ونیز در جای دیگری از قول پیامبر(ص) آمده :(کسانی که قرآن را درست وزیبا می خوانند همراه فرشتگان گرامی پروردگار هستند فرشتگانی که رابط بین بندگان وپروردگار می باشند و کسانی که قرآن می خوانند ودر ان تعمق وتدبر می کنند آنها دو پاداش دریافت می کنند ) متفق علیه .  وهر زمان انسان مسلمان بیشتر قرآن بخواند و بیشتر حفظ کند درجه ومقام او در روز قیامت  بالاتر است.

4.نماز جماعت.  پیامبر(ص) می فرماید:(ثواب نماز جماعت بیشتر از نمازی است که به تنهایی خوانده شود یعنی ثواب نماز جماعت 27 برابر بیشتر از نمازی است که به تنهایی خوانده شود .) متفق علیه .

5.افطاری دادن به روزه داران. 

پیامبر(ص) می فرماید:(هر کس به روزه داری افطاری دهد پس پاداش روزه دار را دریافت می کند بدون آنکه از پاداش روزه دارکم شود )صحیح الترغیب والترهیب .

 پس اگر به یک روزه دار افطاری دهید پاداش دو روز روزه را برایت می نویسند واز پاداش شخص روزه دار هم  کم نخواهد شد.

6.دعا کردن با زبان روزه . پیامبر(ص) می فرماید:دعای سه نفر اجابت می شود ،دعای روزه دار،دعای مظلوم و دعای مسافر) صحیح الجامع الصغیر.

7.نماز تراویح .   پیامبر(ص) می فرماید:(هرکس شب های رمضان را با نماز زنده نگه دارد وبه آن ایمان داشته باشد امیدوار  باشد به اینکه خداوند گناهان گذشته اش را می بخشد.) متفق علیه .

  1. مسواک زدن . پیامبر(ص) می فرماید :(اگر امتم دچار زحمت نمی شدند پس امر می کردم بر اینکه برای هر نماز مسواک بزنند).متفق علیه .
  2. مطالعه کتاب های دینی ومفید وگوش دادن به سخنرانی ها .

 خداوند در سوره زمر آیه ی9 می فرمایند :(بگو آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند یکسانند ؟ تنها خردمندان متذکر می شوند.)

10 صدقه دادن. پیامبر (ص)می فرماید : الصدقةُ تَطفئ الخطیئة کما یطفئ الماء النار(صححة) یعنی صدقه آتش گناه را خاموش می کند همان طور که آب اتش را .

  1. ماندن در مسجد تا طلوع فجر . پیامبر (ص)می فرماید:(کسانی که نماز صبح را به جماعت بخوانند وبعد تا طلوع آفتاب در مسجد بمانند وبه ذکر پروردگار مشغول شوند و بعد از طلوع خورشید دو رکعت نماز {صلاةالضحی}بخوانند پس پاداش حج عمره برای او در نظر گرفته می شود ، راوی ادامه می دهد که پیامبر(ص) فرمود:  پاداش حج وعمره  کامل ،کا مل ،کامل.)   (حسن،مشکاة المصا بیح) .

پیامبر خدا (ص) زکات فطررا واجب کرده برای تطهیر روزه داران از سخنان عبث

  12.زکات فطر. ابن عباس می گوید :وبیهوده  وگناه ونیزغذایی باشد برای مسکینان) صحیحةالالبانی فی مشکلة الفقر .                                                                                                                                                    اما برای اینکه پاداش کامل دریافت کنید و{روزه تان} قبول درگاهش باشد واز جمله کسانی باشید که در این فرمایش بحث

 ان شده است لازم است با مواد خوراکی زکات فطر داده شود نه پول.

  1. نشستن در مجلس ذکر . پیامر(ص) می فرماید(هیچ مجلسی نیست که در آن افراد ذکر الله کنند ونیتی جز رضایت الهی نداشته باشند مگر آنکه ندا دهنده ای ،از آسمان ندا می دهد ، می گوید برخیزید که خدا از گناهانتان درگذشت وگناهانتان را به نیکی مبدل کرده است .) صحیح الترغیب والترهیب .

14.شب قدر .{ لیلةالقَدرِ خیرٌ مِن الفِ شهر } قدر/3 یعنی :شب قدر از هزار ماه برتر است.(هزار ماهی که شب قدر نداشته باشد ) وپیامبر (ص) می فرماید :هرکس شب قدر را زنده کند وبه آن ایمان داشته باشد در انتظار پاداش الهی باشد خداوند گناهان گذشته اش می بخشد .) متفق علیه .

  1. کمک به ایتام وزنان بدون سرپرست . پیامبر (ص) می فرماید :(سرپرست یتیم وزنان بیوه همان پاداشی را دریافت می کنند که مجاهدان راه خدا دارند.) صحیح سنن النسائی .

16 . بجا آوردن حج عمره در ماه مبارک رمضان . به فرموده پیامبر (ص):(پاداش یک عمره در ماه مبارک رمضان برابر است با پاداش حج تمتع) ودر روایتی امده (همانند حجی است که همراه من انجام داده باشد.) صحیح البخاری.

17 . آیا دوست دارید که از چند در برای ورود به بهشت صدا زده شوید ؟ پیامبر(ص) می فرماید:( بهشت هم در دارد ، نماز گذار از در نماز، ومجاهد از در جهاد ،وصدقه دهنده از در صدقه ،وروزه دار از در ریان ) متفق علیه .

 در آخرت برای ورود به بهشت دعوت می شود.

18 . دعا کردن بعداز سحری . ذاریات/18  وَبِالاسحارِ هُم یَستَغفِرون یعنی : ودر سحرگاهان استغفار کردند .

19 . دعا . آیا می خواهید که خداوند دعاهایتان را اجابت کند ؟ غافر/60 (پرودگارتان گفته است مرا بخوانید (دعای) تا شما را بپذیرم کسانی که از عبادت من تکبر می ورزند به زودی با ذلت وارد د دوزخ می شوند .)

20 . تعلیم وتعلم قرآن .پیامبر(ص) می فرماید : {خیرُکُم مَن تَعَلَمَ القُرآنَ وَعَلَمَهُ } رواه البخاری  یعنی بهترین شما کسانی هستند که قرآن را یاد می گیرند و آن را به دیگران یاد می دهند .

21 . اقامه نماز عشاء با جماعت . پیامبر (ص) می فرماید : (اگر کسی نماز عشاء را همراه امام به جماعت بخواند پس ان نماز را نماز شب (شب زنده داری )برایش می نویسند .) صحیح الجامع الصغیر .

خواهران وبرادران گرامی  حال که دانستیم چگونه به استقبال این ماه مبارک برویم پس بیایید تلاش کنیم ود ر این ماه با خدای خود عهد ببندیم که توبه هایمان توبه نصوح باشد وپس از ماه مبارک رمضان نیز بر عبادت ها وتوبه هایمان استوار باشیم . واز ان فاصله نگیریم .عبادت وروزه هایمان مرتب وبا اخلاص باشد وفقط تحمل گرسنگی وتشنگی نباشد (ان شاءالله) .

وبعداز هر نماز دعا کنیم که خداوند همه ما را مورد رحمت وبخشش خود قرار دهد .برای افزایش پیوند اخوت ومحبت بین مسلمانان دعا کنیم وهنگام افطاری مجاهدان وعالمان مسلمان وبرادرانمان که زندانی کافران وملحدان هستند فراموش نکنیم .

خداوند بزرگ همه ما را زیر چتر رحمت ومهربانی خود نگه دارد ما را ثابت قدم بدارد بر اینکه این ماه مبارک وپر خیر وبرکت را با ذکر وعبادت وتطهیر خود بدرقه کنیم .(ان شاءلله وتعالی).  

          و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین .

                ده نگی ئیسلام (ندای اسلام)

 

 ترجمه : فرشته مدرسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا