داستانقرآن

ای فرعون؛ از داستانت در قرآن درس ها برداشت کردم

۱ ــ برداشت کردم : آنچه را که خداوند مقدر فرموده بدون شک طبق اراده او بوقوع می پیوندد ، به هدف جلوگیری از بدنیا آمدن موسی هزاران طفل شیر خواره را سر بُریدی ، ولی آنگاه که متولد شد در منزل خودت تربیتش نمودی !

۲ ــ برداشت کردم : قلب بندگان در دستان الله متعال قرار دارد ، زمانیکه موسی را از قلب مادرش محروم نمودی ، خداوند عزوجل قلب همسرت را برای او نرم کرد ، که در واقع برای وی مادری دیگر گشت !

۳ ــ برداشت کردم : هیچکس توان به فساد کشیدن کسی دیگر را ندارد ، در آن کاخی که ادعای خدایی کرده می گفتی : ( انا ربکم الاعلی ) من خدای بزرگ شما هستم ، در اتاق مجاورت ، آسیه تسبیح الله را را بجا آورده می گفت : ( سبحان ربی الاعلی ) پروردگار بزرگ من از هر عیب و نقصی مبرّاست !

۴ ــ برداشت کردم : در خانه ها اسرار زیادی نهفته است ، امکان دارد که زن و شوهری زیر یک سقف زندگی کنند ، ولی در واقع با یکدیگر بیگانه باشند ، آنچه زن و شوهری را با هم جمع می کند قلب آنان است نه سقف و چهار دیواری خانه !

۵ ــ برداشت کردم : لشکریان قدرتمند نیز از اینکه مؤمنی را از ایمانش عاری گردانند عاجز و درمانده اند ، لشکریان نیرومند تو هم ، نه توان بازداشتن ساحران از ایمان آوردن به موسی را داشتند و نه توانستند ایمان آرایشگر دخترت را به زور از وی بگیرند !

۶ ــ برداشت کردم : هرگز خون آب نمی شود ، خواهری خطر را با جان می خرد تا اینکه برادر شیر خواره اش را به آغوش پر از مهر مادرش بازگرداند ، برادری شریف و ارجمند نیز فضایل برادرش را برشمرده از خدا درخواست می کند که او را در امر نبوت با وی شریک گرداند !

۷ ــ برداشت کردم : بردگان و زیر دستان غالبا خودشان زمینه ساز ستم ستمگران بر خود هستند ، اگر رعیتت جلو تو به زانو در نمی آمدند هرگز برایت ممکن نبود بر گرده آنان سوار شوی !

٨ ــ برداشت کردم : هرگاه خداوند اراده نماید یکی از بندگان خود را پیروز گرداند ، در توان دارد او را بواسطه عصایی که کاراییش متکا قرار دادن و راندن گوسفندان بوسیله آن است به پیروزی برساند ، اگر هم خواست یکی را دچار شکست نماید ، در میان لشکریان و طرفداران جان بر کف خود نیز باشد ، شکست خواهد خورد !

۹ ــ برداشت کردم : اسباب دنیوی ، بر مردم جاری هستند نه بر الله متعال ، رودخانه ای که معمولا بچه ها در آن غرق می شوند ، به نامه رسانی مبدل گشته ، بچه ای را که نگران بدنیا آمدنش بودی نزد تو می آورد ، همچنین آن دریایی که مردم تنها بوسیله کشتی و قایق از آن می گذرند به راهی وسیع تبدیل شده که بنی اسرائیل با پای پیاده از آن عبور می نمایند !

۱۰ ــ برداشت کردم : هر آنچه در دنیاست در حقیقت لشکری از لشکریان خداوند سبحان بوده و سلاح نبرد با دشمنانش را نیز خودش انتخاب می نماید ، آنگاه که ارتش خود را آوردی ، خداوند قادر بود ارتشی همانند آنرا برای مبارزه با لشکریانت بیاورد ، ولی تو بسیار ضعیفتر از این هستی که او را به مبارزه بطلبی ، لذا تو را بواسطه آبی که مایه حیات هر چیزی است به قتل رساند !


نویسنده : ادهم شرقاوی
مترجم : امید سلیمانی ـــ بانه

از طريق
امید سلیمانی
منبع
سوزی میحراب
نمایش بیشتر

امید سلیمانی

# استان کردستان- بانه @@ فعال دینی و اجتماعی @@ نویسنده و مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا