اندیشه

بایدها و نبایدهای حضور زنان در مسجد

نقش زن در ساختن و آباد کردن مسجد
بدون شک زن در ساختن و آباد کردن مسجد نقش خود را ایفا کرده، زن نصف دیگر مرد و نیمه دوم مجتمع بشری است، بنابراین کمی بینیم که  اسلام آن را رها نکرده بلکه عنایت و توجه خاصی به او کرد و او را زنده و پویا نگه داشته است.

 رسول اکرم(ص) در مسجد ، زنان را موعظه می کرد و آنان را تعلیم می داد، آنها نیز در دروس و خطبه های پیامبر(ص) آماده می شدند، پیامبر(ص) یکی از روز های هفته را برایشان تعیین و اختصاص داده بود.
زنان در صف آخر نماز جماعت در مسجد با حجاب کامل و بدون اینکه با خوشبو کردن خود باعث فتنه مردان شوند حاضر می شدند ،  و پس از پایان یافتن نماز جماعت و قبل از مردان از مسجد خارج می شدند.

 بر مسلمانان لازم است که مکان های مناسب و شایسته ای را جهت نماز خواندن زنان آماده کنند تا برای نمازها در آنجا حضور یابند و خطبه ها و درس های دینی را گوش دهند و در کلاس های علمی و بحث ها آماده شوند .

 این مصلا باید مکان مخصوصی برای زنان باشد و ورودی و خروجی مخصوص خود را داشته باشدو از مزاحمت های احتمالی مردان در امان باشند.
در این مساجد مادر مسلمان ، آن تربیت اسلامی را که مستحق و شایسته آن است بدست می آورد و از جهل و انحراف بیرون می آید و رفتارش درست می گردد.

زنان مسلمان در این مسیر ملاحظات و نکاتی را باید در نظر داشته باشند و مسائلی را مراعات کند به شرح زیر:
1-
زن مسلمان زمانی که قصد مسجد می کند نباید خود را با عطر و ادکلن خوشبو کرده و یا آرایش نماید زیرا از این کار نهی شده و در این صورت موجب فتنه می شود.
2-
بر زن مسلمان است که با آرایش و حرکات شیطنت آمیز – مزاحم مردان نشود ؛ چون این کار سبب فتنه ارتکاب معصیت می باشد.
3-
زن مسلمان نباید با کسی جز محارم راهی مسجد شود ، امروزه می بینیم زنانی همرا  رانندگان بیگانه به مسجد می آیند در حالی که خلوت زنان با بیگانگان حرام است، این خانم های مسلمان  باید توجه کنند که جهت انجام امر غیر واجبی به مسجد می آیند ولی در این مسیر مرتکب گناهی نابخشودنی می شوند.
4-
هرگاه در مسجد حاضر شد نباید وقتش را در صحبت کردن با دیگران تلف کند چون باعث غافل شدن از ذکر و خشوع و ایجاد تشویش و مزاحمت برای دیگران می شوند.
5-
نباید کودکان را همراه خود به خانه خدا بیاورند چون با این کار نمازگزاران را آزار داده و هرج و مرج در مسجد به بار می آورند ؛ علاوه بر اینکه حضور بچه ها باعث کثیف شدن مسجد می شود.
رسول اکرم(ص)  از این که ممانعتی برای  حضور زنان در مسجد ایجاد شود به شدت نهی کردند  ؛ چرا که از دیدگاه پیامبر(ص) نقش مهم و واللایی در ساخت و آباد کردن مسجد دارند و مردان نمی توانند جای خالی آنان را پر نمایند. -در حدیثی ار رسول الله(ص) نقل شده که ایشان فرمودند: هرگاه زن یکی از شما خواست به مسجد او را از این کار بازندارد(بخاری و مسلم)
بر زن مسلمان  لازم است هنگام خروج از مسجد نیز به آداب اسلامی التزام داشته باشد ؛ هرگاه حضور زن در مسجد منضبط و مطابق شریعت نباشد هم به آنان و هم به دیگران ضرر می رساند و باعث فتنه می شود و در این صورت  منع کردنشان از حضور در مسجد واجب و الزامی است.

 -ام المومنین عایشه( رض) هنگامی که در عصر صحابه بعضی از بی نظمی ها و رفتارهای خلاف شرع برخی زنان در مساجد را دیدند خطاب به عده ای از آنان فرمود: اگر رسول خدا( ص) آنچه امروز زنان  – در مسجد – انجام می دهند را مشاهده می نمود  ، همانطور که بنی اسرائیل زنانشان را  از حضور در معبدهایشان منع کردند ، آن حضرت  نیز شما را از حضور در مسجد منع می کردند( بخاری و مسلم).
نقش زن مسلمان هنگام حضور در مسجد نقش متمایزی می باشد، پس باید مهمترین دلیل حضور او در مسجد برپاداشتن نماز باشد و در صورتی که در کارهای دعوتی و فعالیت هایی که به زنان نفع می رساند مشارکت کند، کار ارزشمندی  را انجام داده است .

 از جمله  کارها و فعالیت های شایسته زنان در مساجد عبارت است از :

ارائه سخنرانی های زنانه ، آموزش های دینی ، یاری رساندن به زنان مستمند ، جمع آوری اعانات و صدقات برای کمک به مسلمانان و یا مسجد و تمام فعالیت هایی که به وسیله آن زن مسلمان مسجد را آباد می کند، همگی اهمیت حضور زن مسلمان در مسجد را مضاعف می کند .
از خداوند خواستارم به وسیله ی ذکر و شکر و حسن عبادت بندگان ، مساجدش آبادتر نماید و ما را نیز  وسیله ی آباد کردن مساجد و خدمت به اهل آن قرار دهد و عاقبت ما را ختم به خیر کند که به راستی خداوند بر همه چیز تواناست.
منبع سایت امام المسجد

ترجمه :محمود خالدی زاده

نمایش بیشتر

محمود خالدی زاده

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : امام جماعت مسجد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا