اصول

باید ها و نبایدهای پیرایش و ویرایش 

به طور کلی و خلاصه 

 اگر آرایش و زیبایی به منظور  فخرفروشی و تکبر باشد و یا به منظور نمایش دادن خود به نامحرم ها و یا اسراف و تبذیری در آن باشد حرام است و در غیر این صورت مباح و گاهاً پسندیده و حتی سنت است.

زیباسازی ویا جراحی کردن قسمت هایی از اندام بعنوان زیبایی از دیدگاه اسلام وبزرگان

الله تعالی بندگان خود را ازبهترین وزیباترین نوع موجود روی کره خاکی درست کرده است وانسان را زیباترین مخلوقات جهان آفریده به طوری که ازنظرجسم واندام کامل ترین خلق شده الله به شمار می رود بخصوص زیبایی این مخلوق درعلم وفهم آن آشکارا دیده می شود ؛ این انسان ازنظرعلم وتکنولوژی پیشرفت های زیادی داشته است ؛  مثلا درعلم پزشکی وهزاران رشته وعلم های گوناگون می بینیم واین آرزو وامیال ادامه دارد ؛  طوری که رشته های گوناگون از این علم جدا شده است بخصوص برای زیبایی وجراحی زیبایی ، بیمارستان های متعددی درجهان دایرشده است ، عالمان دینی اشاره ای به درست بودن یا نادرست بودن این موضوعات نکرده اند پس دراینجا لازم می دانم دراین چند سطر اشاره ای به این موضوع داشته باشیم

-معنای کلمه تجمیل از (جمال)گرفته شده یا از(جمیل)که به معنای زیبایی وآرایش کردن آمده است.

عالمان گفته اند: “تجمیل” یعنی هرگونه تغییردادن اعضا که باعث زیبایی ظاهر خارجی اندام انسان می شود

قبل ازاینکه هر تحقیق فقهی درمورد ریزه کاری این موضوع بشود جای دارد اشاره ای به انجام این عمل بکنیم.

الله تعالی می فرماید(قل من حرم زینة الله التی اخرج لعبادة والطیبات من الرزق )الأعراف:32بگو:زینت های خدا وروزی های پاکیزه ای را که برای بندگانش پدیدآورد،چه کسی حرام کرد؟!

قرطبی درتفسیر این آیه می گوید: این آیه اشاره می کند به مباح بودن پوشاک و آراستن وآرایش کردن بخصوص برای عروسان.

پیامبرعزیزمان صلی الله علیه وسلم درچندین فرمایش خودش روشن کرده که کسی که خودش را به اندازه یک ذره هم بزرگ تر از دیگران ببیند وارد بهشت نمی شود ، مردی پرسید : کسی هست که دوست دارد کفش وپوشاک تنش زیبا باشد آیا اشکالی دارد ؟ پیامبر فرمود:ان الله جمیل یحب الجمال همانا خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد رواه مسلم .

* مردی که موی سرش آشفته وپریشان بود به محضر پیامبر رسید ، آن حضرت به او فرمود: اما یجد هذا ما یسکن به شعره ” آیا این مرد چیزی را نمی یابد که موهای سرش را با آن شانه کند؟!

این فرمایشات همه اشاره می کنند به مباح بودن زیبایی وآرایش مشروط به اینکه که مطابق شرع و دین باشد ؛ تازه بعضی وقت ها سنت هم هست!

 

نویسنده :استاد احمدشافعی – سلیمانیه

ترجمه : کبری آرمند – مهاباد

نمایش بیشتر

سمیه آرمند

استان آذربایجان غربی - مهاباد مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا