دعوت اسلامی

با انسان های چاپلوس چگونه رفتار کنیم؟!

شخصی به یحیی بن خالد برمکی گفت : سوگند به الله که تو از احنف بُردبارتر ، از معاویه داناتر و از عبدالملک جدی تر و از عمربن عبدالعزیز نیز عادل تر می باشی !

یحیی به وی گفت : عمیر خدمتکار احنف از من شکیباتر ، سرحون کاتب معاویه از من داناتر ، ابو زعیزعه کارگزار عبدالملک از من قاطع تر و مزاحم پیشکار عمر بن عبدالعزیز از من دادگرتر می باشد ، کسی هم حقی بالاتر از آنچه شایستگی اش را دارم به من بدهد از نزدیکان من نخواهد بود !


درس اول :

داروین در کتاب خود ( اصل انواع ) می گوید : ماندگاری برای قویتر نیست ، بلکه بقا از آن آنهایی خواهد بود که توانایی سازگاری بیشتری دارند !

صرفنظر از یاوه گوییهای داروین ، ولی این سخن وی صحیح می باشد ، زیرا اگر اینگونه نبود دایناسورها منقرض نشده و موشها باقی نمی ماندند !

همچنین آدمهای چاپلوس و متملق بدین علت است که هرگز نابود نخواهند شد ، زیرا از عقاید و انسانیت خویش بسان ماری که از پوست خود بیرون می آید ، خارج شده و همانند لباس عوض کردن ما تغییر رنگ می دهد !


درس دوم :

تنها به کسانیکه لباس کهنه پوشیده و در مکانهای عمومی دست پهن می کنند گدا گفته نمی شود ، بلکه همواره گداهای خوش منظری نیز وجود دارند !

از قبیل : بعضی از شاعران امثال ابن هانی اندلسی که در بیت شعری خطاب به خلیفه وقت می گوید : ( ما شئت لا ما شاءت الاقدار … فاحکم فانت الواحد القهار ) ” آنچه خواسته تو است واقع خواهد شد نه آنچه مقدر شده است … قدرت و حکومت از آن توست زیرا تو تنهای چیره هستی ” !

همچنین مفتیانی هستند که دین خدا در دستانشان به پارچه ای می ماند که آنرا طبق معیار آنکس که مبلغ بیشتری می پردازد شرح و بسط می دهند !

به همان ترتیب بیشتر کانالهای تلفزیونی ، کانالهای شبکه های مجازی ، کارمندان ادارات و غیره هر کدام به نوبه خود گدایانی خوش سیما هستند که بجای دست دراز کردن آبروی خود را زیر پای دیگران پهن می نمایند !


درس سوم :

آنکس که مکانت دیگران را نزد تو زیر سوءال می برد ، زمانی مکانت تو را نیز پیش دیگران خدشه دار خواهد کرد !

شخصی که از طریق پله قرار دادن دیگران بسوی تو صعود می کند ، روزی خواهد آمد که تو را نیز پله کرده تا اینکه نزد دیگران حضور یابد !

اینان به جانوران و حشراتی می مانند که غذای خوشمزه شان طعامیست ، که از خون دیگران مهیا شده باشد !


درس چهارم :

انسانهای ارجمند را نیازی نیست برای بالا رفتن خود روی شخصیت مردم راه بروند ، پس شرافت داشته باش و اجازه نده که در حضور تو به شخصی والا مقام اهانت شود ، حتی اگر میانه خوشی هم با وی نداشته باشی !
زیرا آدمهای با نجابت فضایل دشمنانشان را نیز اذعان نموده و ارج می نهند !


درس پنجم :

صرف ارتباط با مقامات عالی رتبه در صورتیکه از طریق ترور و تخریب شخصیت دیگران نباشد مایه ننگ و عار نیست !

بلکه آنگاه اشکال پیدا می کند که این ارتباط به قیمت تحقیر و تخریب وجهه افرادی دیگر تحقق یابد !


درس ششم :

هر مکانی که قدرت و سلطه ای هست تقلبکاران و چاپلوسان در آنجا حضور خواهند یافت !

آنان با هر قیمتی که شده می خواهند به مراکز قدرت نزدیک شوند ، ولی در واقع ایشان غالبا آنچه را که تقاضا می کنند حقوقشان نیست ، بلکه قیمت خودشان می باشد ، به تعبیری دیگر دارند خودشان را می فروشند !

ایشان بیشتر به سگهای شکار شباهت دارند که گمان می کنند دوست شکارچیانند ، تنها با این تفاوت که سگهای شکار کاری انجام می دهند که برای آن خلق شده اند ، تکیه آنها بر جهد و تلاش خودشان است نه بر خورد کردن دیگران !


نویسنده : ادهم شرقاوی
مترجم : امید سلیمانی ـــ بانه

از طريق
امید سلیمانی
منبع
سوزی میحراب
نمایش بیشتر

امید سلیمانی

# استان کردستان- بانه @@ فعال دینی و اجتماعی @@ نویسنده و مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا