اندیشهقرآن

برنامه‌ای برای حفظ قرآن

۱⃣ قبل از هر چیز ، لازم است این نکته را مد نظر قرار دهیم که همانگونه که هیچ عبادتی بدون نیت پاک، خالص و صادقانه مقبول درگاه خداوند نمیشود حفظ قرآن نیز از این قاعده مستثنی نیست و حافظ قرآن باید نیت از حفظ را فقط جلب رضایت پروردگار بداند و لاغیر ؛ اهدافی مانند شهرت ، شرکت در مسابقات و کسب مقام و جوایز و سایر اهداف دنیوی زیبنده یک حافظ قرآن نیست و مانند تمام عبادات ( نماز ، روزه و … ) اگر حفظ قرآن هم برای غیر رضایت خداوند باشد مطمئناً آن پاداش و اجر و ثواب معنوی و جایگاه رفیع و متعالی اخروی نصیب حافظ نخواهد شد پس لازم است شخص مومن قبلا دست به دعا برداشته و در مناجات با پروردگار یکتا خالص بودن نیت را از خداوند منان‌عاجزانه تمنا کند ..آمیین

۲⃣ حفظ قرآن باید آخرین مرحله از مراحل یادگیری ظواهر قرآن باشد ( ظواهر قرآن را در روخوانی ، روانخوانی ، ترتیل ، تجوید و حفظ مینامیم و باقی علوم قرآن شامل تفسیر ، شناخت علوم قرآنی از جمله ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه ، مکی و مدنی و… می باشد ) و لذا کسی که می خواهد حافظ قرآن شود قبلا باید قرآن را به خوبی و زیبایی و با تجوید کامل یادگرفته باشد وگرنه حفظ بدون تجوید و ترتیل بی‌معنی ست .

۳⃣ یک اتاق خلوت و دنج و بدور از سروصدا را در منزل به حفظ قرآن اختصاص دهید .اتاقی که تقریبا در تمام طول شبانه‌روز خلوت باشد . مسجد برای حفظ نمیتواند مکان مناسبی باشد ، زیرا مرتبا حواس انسان پرت خواهد شد و با سلام و احوالپرسی مومنین بازده و راندمان کار بسیار پایین خواهد آمد.

۴⃣ نیم ساعت یا یک ساعت یا هر چند ساعت که خودتان وقت دارید را به حفظ قرآن در طول شبانه‌روز اختصاص دهید ، حتی نگذارید روزهای تعطیل مانند اعیاد هم کار حفظتان تعطیل شود. اگر در مسافرت هم بودید سعی کنید از برنامه‌تان عقب نمانید زیرا این وقفه‌ها باعث تنبلی ، سستی و نهایتا تعطیلی کامل حفظ خواهند شد ولی اگر تحت هر شرایطی برنامه روزانه‌تان را پیگیر شوید درست مانند عاشقی دنیوی ساعات روزانه‌تان را بی‌صبرانه منتظر فرارسیدن وقت و زمان حفظ خواهید بود و از برنامه‌تان با همه تلاش و سعی فراوان لذت خواهید برد .پس تلاش کنید اگر در طول روز بنا به هر دلیلی از برنامه عقب ماندید در طول شب جبران کنید و برعکس…

۵⃣ یک قرآن مناسب با قطع دلخواهتان را برای حفظ درنظر بگیرید. بهترین مصحف همان مصحف مدینه با خط خطاط مشهور عثمان طه است که هر بیست صفحه یک جزء کامل است و هر صفحه هم دارای ۱۵ سط میباشد ( البته با خط عثمان طه مصفحهای دیگری هم وجود دارند که به‌جای ۱۵ سطر هر صفحه آن ۱۲ سطر میباشد ولی بهتر است از همان مصحف با ۱۵ سطر که استاندارد و مقبولترین نوع مصحف است استفاده کنید و تا آخر حفظ مطلقا نوع مصحف یا قرآنتان را تغییر ندهید ، زیرا مغز شما شکل و ابعاد و تعداد و حتی جایگاه سطور و کلمات را به حافظه میسپارد و استفاده از دو یا چند مصحف مختلف چندگانگی و تشویش را در ذهنتان به‌وجود می‌آورد ..

۶⃣ اکنون وقت آغاز حفظ است و با وضو و دعایی کامل از صفحه اول ( سوره فاتحه ) شروع به حفظ کنید .بسیاری از اساتید حفظ از جزء سی‌ام را پیشنهاد میکنند ولی بهتر است از آغاز قرآن و سوره حمد و بقره شروع شود . و هر روز هم یک صفحه کامل ( ۱۵ سطر ) را حفظ کنید. مطمئن باشید کار سختی نیست و بعدها درمیابید که کار بسیار سهل و ساده‌ای است. روز اول و صفحه اول . روز دوم و صفحه دوم و .. وهمراه با حفظ صفحه جدید صفحات قبلی مرتبا باید در ذهن مرور شوند تا کامل به حافظه سپرده شوند.بدینصورت تا جزء اول به پایان میرسد شما باید هر روز درس جدید را حفظ و دروس قبلی را بیش‌ازپیش مرور کنید.

۷⃣ حال به جزء دوم می رسید. این جزء را هم عینا مانند جزء اول باید حفظ کنید به اضافه اینکه هر روز قبل یا بعداز درس جدید جزء اول را حداقل یکبار کامل مرور کنید. تا موقعی که جزء دوم نیز حفظ میشود شما نباید جزء یک را کنار بگذارید. دراینصورت است که محفوظات شما کامل در مغزتان جایگیر و ماندگار میشوند.

۸⃣ به جزء سوم که رسیدید جزء اول را کنار گذاشته و تا زمان حفظ این جزء جدید ،جزء قبلی ( دوم ) را هر روز باید مرتب مرور کنید. هر چند روز یکبار هم جزء اول را مرور کنید .بدینصورت تا پایان سی جزء شما به صورت پلکانی مشغول حفظ جزء جدید و مرور جزء قبلی و قبلتر خواهید بود. بهتر است برای جلوگیری از فراموش نشدن محفوظات هر چند جزء یکبار ، دروس قبلی را کامل مرور کنید .مثلا وقتی ۵ جزء را کامل حفظ کردید چند روز مرتب این ۵ جزء را مرور کنید و سپس به سراغ دروس تازه بروید.

۹⃣ این نکته را فراموش نکنید ، بهتر است در آغاز درس و صفحه روز، یک یا چند بار با صدای یک استاد ( مانند شیخ حصری یا منشاوی ) آن صفحه را گوش کنید تا مبادا خودتان در تلاوت اشتباه کرده باشید .برای بهتر به حافظه سپردن دروس و سوره‌های جدید پیشنهاد میکنیم حتما قبلا از روی تفسیر مطالعه‌ای اجمالی داشته باشید. برای مطالعه تفسیر ،کتاب تفسیر نور تألیف دکتر مصطفی خرمدل را پیشنهاد میکنیم ، چون هم مختصر و هم کامل معنا شده است و همراه با اشراف بر معنا ی قرآن ، در وقتتان نیز صرفه‌جویی شده‌است و نهایتاً اینکه در صورتی که بر معنای سوره‌ها مسلط باشید مسلماً حفظ آنها نیز آسانتر خواهد بود .

۰⃣۱⃣ شما اکنون حافظ کل قرآن هستید . مبارکتان باشد ، ولی باید حواستان باشد من‌بعد تا آخر عمر باید برنامه‌ای جامع برای مرور قرآن تدوین کنید تا حفظتان فراموش نشود و خدای ناکرده مرتکب مهجورنمودن ظاهری قرآن نشوید. سعی کنید از هر فرصتی برای مرور استفاده کنید ؛ زمانی که در تاکسی یا اتوبوس نشسته‌اید مرور کنید. زمانی که در حال پیاده‌روی یا رانندگی هستید مرور کنید و بر همین منوال. یکی از بهترین شیوه‌های حفظ کمک گرفتن از یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان برای پرسیدن درس حفظ میباشد. بدینصورت که مصحف در دست ایشان باشد و شما برای ایشان ازبر بخوانید تا در صورت اشتباه ، ایشان تصحیح کنند و این صحنه تا ابد از ذهنتان فراموش نمی‌شود و هرگز دچار اشتباه مجدد نمی‌شوید.پس بهره‌گرفتن و کمک خواستن از شخص‌دوم بسیار سودمند است .

۱⃣۱⃣ هر شخصی برای حفظ بهتر عاداتی منحصر به خودش را خواهد داشت مثلا اکثر افراد برای حفظ بهتر عادت دارند در حال قدم زدن حفظ و مرور کنند و این عادت خوبیست ، شما نیز سعی کنید همینگونه حفظ کنید . یک مصحف با قطع جیبی با همان مشخصات نوشتاری نیز تهیه کنید تا در صورت مسافرت از برنامه عقب نمانید . هم‌اکنون در کتابفروشیهای انتشارات دینی ، قرآن به صورت سی جزء جداگانه موجود میباشد که برای حفظ بسیار مناسب میباشند. زیرا وزن سبک یک جزء مسلما بازدهی بیشتری در حفظ و مرور خواهد داشت ..

۲⃣۱⃣ حال وقت آن رسیده که فضایل و ثواب حفظ قرآن را دریابیم ؛ بنا بر روایات از برکت حفظ اولاد ، در روز قیامت تاج زرین کرامت که تشعشع فقط یک دانه یاقوت آن تمام آسمانها و زمین را منور میکند بر سر والدین آنان نهاده میشود و والدین دیگر که در آموزش قرآن اولاد خود کوتاهی نموده‌اند به حال آنان غبطه میخورند.
همچنین حافظان قرآن در روز قیامت جزو کسانی هستند که شفیع اعضای فامیل و بستگان مومنشان خواهند بود به اذن پروردگار و از این زیباتر چه میتواند باشد در روزی که هرکسی سرگردان و پریشان در طلب راه فراریست و شفیعی برای گناهان خود جستجو میکند شما که حافظ قرآنی نه تنها هیچ غم و دلتنگی و ترسی بوجودتان مسلط نیست بلکه برای چندین نفر نیز میتوانید شفیع باشید و این برکت لایتناهی قرآن است

۳⃣۱⃣نکته آخر اینکه شما اکنون که حافظ قرآن هستید مسئولیتهای سنگین اخلاقی نیز بر عهده خواهید داشت نظیر : تواضع و فروتنی داشتن ، یاد دادن و آموزش حفظ قرآن به افراد، تطبیق قرآن بر صفات اخلاقی خود تا یک قرآن مجسم باشید ، مرور مرتب تا مبادا حفظ از یادتان برود و بدین سبب گناهکار شوید ، خودداری از اینکه در هر جا و نزد هر کسی و بدون هیچ نیازی حافظ بودنتان را مطرح نکنید مگر اینکه بخواهید افراد بیشتری را به حفظ تشویق کنید ، مواظب باشید شیطان غرور و تکبر را بر نفستان مسلط نکنید و هربار که انگاشتید نزدیک است که دچار این صفات ناپسند شوید این نکته را به خودتان یادآوری کنید که مسئولیت شما در قبال حفظ زیاد است و وجود این صفات شیطانی شما را دچار هلاک و نابودی معنوی خواهد کرد، هرگز فراموش نکنید که توفیق الهی مسبب اصلی این موهبت بوده است و تا آخر عمر قادر نخواهید بود شکرانه این توفیق و نعمت بزرگ را بجا آورید ، پس برکت حفظ را از خداوند بدانید نه از خودتان ..

الفقیر الی الله تعالی ؛ عبدالمجیدپاشایی


والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

از طريق
عبدالمجید پاشایی
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

عبدالمجید پاشایی

آذربایجان غربی - سردشت فعال دینی - مترجم - نویسنده و حافظ قرآن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا