تاریخ

برگزاری همایش ملی تقریب مذاهب و وحدت اسلامی در مهاباد

 

مهاباد- ایرنا- همایش ملی تقریب مذاهب و وحدت اسلامی با حضور میهمانان ویژه ای از چهار کشور نیجریه، مراکش، غنا و گینه کوناکری دیروز /سه شنبه/ دوازدهم اردیبهشت ماه در دانشگاه پیام نور مهاباد /آذربایجان غربی/ برگزار شد.

به گزارش ایرنا نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در این همایش گفت: دانشگاه ها به عنوان محلی برای فعالیت افراد فرهیخته به مانند حوزه های علمیه منادی وحدت به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی اظهار کرد: مطالبی که مورد سوء استفاده دشمنان قرار می گیرد و برای ایجاد اختلاف، تکفیر و حتی کشت و کشتار مسلمانان به کار گرفته می شود نباید در دانشگاه ها و جامعه مطرح شود و موضوع وحدت مسلمانان بیش از همه چیز دیگر در این مراکز تبیین شود.

وی افزود: بر این اساس برای استمرار اتحاد باید نسل جدید را با مطالب ناب دین اسلام آشنا کرد و اتحاد را به صورت عملی به آنان آموخت.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی ادامه داد: تکفیر مسلمانان به بهانه های واهی اقدام معمول از طرف تکفیری ها و سلفی هاست و برخی اعمال را مستمسک قرار می دهند و با مشرک خواندن انسان ها، خون آنها را مباه می دانند.

وی افزود: تکفیری ها، سلفی ها و وهابی ها توسل به انبیاء و اهل بیت (ع) را شرک می دانند در صورتی که اعمال با نیت ها سنجیده می شود و ظاهر عمل خیلی مهم نیست؛ مثل قربانی کردن در روز عید قربان که به ظاهر شرک است اما در باطن به خاطر خداست و به خاطر نیت آن، عین توحید است.

وی با تاکید بر اینکه ظاهر برخی اعمال شاید شرک به نظر برسد، ادامه داد: نیت به این اعمال بُعد شرعی می دهد، احترام به پدر و مادر، شفاعت قرار دادن پیامبر(ص) و ائمه (ع)، بوسیدن ضریح، سجده کردن هیچ کدام از آنها شرک نیست بلکه نیت عبادت خداست.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: خداوند به فرشتگان فرمود به حضرت آدم (ع) سجده کنید، این شرک است؟ عملی که نیت الهی داشته باشد، شرک نیست یعنی کسی را شریک خدا قرار نداده پس عبادت است.

استاندار آذربایجان غربی نیز در این همایش با اشاره به اینکه دانشگاه پیام نور بانی تقریب مذاهب و مستحکم تر شدن ریشه های آن است، گفت: شعبه دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی با اعلام آمادگی رئیس این دانشگاه در شهرستان مهاباد تاسیس می شود.

غلامعلی سعادت با تاکید بر اینکه نباید دشمن را فراموش کرد و مراقبت از مکرهای دشمنان اسلام ضرورت دارد، اظهار کرد: تخم اختلاف و کینه بین مذاهب توسط دشمنان اسلام و انقلاب کاشته می شود و آنان از هر فرصتی برای این اقدام غفلت نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه اسلام یک دین کامل و انقلاب اسلامی نیز از دین اسلام نشات گرفته است، گفت: امام خمینی (ره) جمهوری اسلامی را بر اساس قرائتی که از اسلام داشتند، تاسیس کردند.

سعادت بیان کرد: بعد از همه پرسی که برگزار شد و ۹۸٫۲ درصد ملت ایران به جمهوری اسلامی رای دادند، جمهوری اسلامی ایران مردم سالاری دینی را بنا گذاشت.

وی اضافه کرد: در حکومتی که مردم در آن مشارکت دارند، خشونت و تبعیض وجود نخواهد داشت و مردم سالاری دینی عامل جا به جایی قدرت و انتخابات نماد مشارکت مردمی است.

استاندار آذربایجان غربی گفت: وقتی خود مردم عامل جا به جایی قدرت باشند، ریشه های تبعیض، تعصب و خشونت از بین می رود و هر حکومتی که با رای مردم روی کار بیاید، از جایگاه بالایی برخوردار می شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور کشور نیز در این همایش وحدت اسلامی را از مبانی اسلام و قرآن کریم دانست و اظهار کرد: رمز دوام و اقتدار ایران اسلامی وحدت است و رهبری به این موضوع تاکید دارند.

کریم نجفی، افزود: اندیشه وحدت باید به طور عملی در بین مردم پیاده شود و بر این اساس تفکر تقریب مذاهب در دانشگاه ها حاکم باشد تا جامعه به سمت اتحاد بیشتر پیش برود.

رئیس دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی کشور نیز در این همایش اظهار کرد: نقش دانشگاه های جهان در همدلی و تقریب مذاهب موثر است و می تواند مانعی در مقابل شکل گیری گروه هایی مثل گروه های تروریستی داعشی باشد.

حجت الاسلام حسین مختاری اظهار کرد: دانشگاه های غربی دلشان به اسلام نمی سوزد بلکه با روش های جدید خود ساخته، گروه هایی مثل داعش و تکفیری را ترویج و تحمیل می کنند.

وی افزود: گروهک های تکفیری تحت تعلیم آموزه های فلسفی غرب تربیت شده اند و از آیات قرآن برداشت دلخواه خود را دارند و بر این اساس به قتل و جنایت دست می زنند.

حجت الاسلام مختاری گفت: به جان هم انداختن مسلمانان هدف غرب است و بر این اساس استادان دانشگاه باید نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند و در وحدت بخشی نقش آفرینی کنند.

یک عالم دینی از کشور گینه کوناکری نیز در این همایش گفت: پیامبر اکرم (ص) اخوت، برادری و اتحاد را به عنوان اولویت نخست تاکید می کردند و پس از ورود به مدینه عقد اخوت را در بین مسلمانان کلید زدند.

استاد شیخ ‘محمد باقی باه’ اضافه کرد: بدون وحدت و برادری بین مسلمانان دعوت به دین اسلام بیهوده بوده و جوهره دین اسلام برادری است.

وی ادامه داد: هر کس در پرتو دین اسلام مردم را به تفرقه و ۲ دستگی دعوت کند از اسلام نیست و بلال حبشی، سلمان فارسی، حضرت علی(ع) و صهیب رومی نماد اتحاد مسلمانان هستند.

وی بیان کرد: کسانی که یکدیگر را تکفیر می کنند، دلیلی برای مشروعیت کار خود ندارند، پیامبر اسلام می فرمودند:’ مسلمان آن کسی است که دیگران از دست و زبان او در امان باشند.’

وی با اشاره به مشترکات مسلمانان تاکید کرد: خدا یکی، کعبه، پیامبر و قرآن یکی است، پس اختلاف برای چی است؟

عضو هیات علمی و استاد دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی کشور نیز گفت: ۹۵ درصد اشتراکات دینی و مذهبی بین مسلمانان وجود دارد.

دکتر احمد نعمتی با طرح این سوال که با وجود این همه اشتراکات چرا باید به دنبال پنج درصد اختلاف باشیم، ادامه داد: بر این اساس لازم است مراقب دامن زدن به اختلاف ها از طرف دشمنان اسلام باشیم.

به گزارش ایرنا این همایش در محورهای ایجاد وحدت جهان اسلام، گسترش فرهنگ و معارف قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم(ص)، ایجاد تفاهم میان متفکران جهان اسلام در زمینه های اعتقادی، فقهی، اجتماعی و سیاسی، توسعه اندیشه تقریب میان اندیشمندان و فرهیختگان جهان اسلام و آگاه کردن توده های مسلمان از توطئه های تفرقه انگیز دشمنان، تشکیل جبهه واحد در مقابل توطئه های تبلیغاتی و تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام برگزار شد.

تقریب مذاهب اسلامی در پرتو آیات قرآن کریم، عوامل تهدید کننده تقریب مذاهب اسلامی با استفاده از احادیث رسول اکرم(ص)، راهکارهای عملی کردن تقریب مذاهب اسلامی با استفاده از احادیث رسول اکرم، ضرورت تقریب مذاهب اسلامی، چالش ها و موانع، مقایسه مبانی فقهی تقریب مذاهب در منابع اهل سنت با مبانی فقهی امامیه نیز از جمله دیگر محورهای این همایش به شمار می رود.

نقش علما و اندیشمندان جهان اسلام در تقریب مذاهب اسلامی، نقش دانشگاه های جهان اسلام در تقریب مذاهب اسلامی، تاثیر منطقه ای و جهانی تقریب مذاهب اسلامی در قدرت جهان اسلام، تقریب مذاهب اسلامی با تاکید بر نکته مشترک جهان اسلام و بیداری اسلامی، همگرایی یا واگرایی مذاهب اسلامی، تقریب مذاهب اسلامی در پرتو دیدگاه های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نیز از دیگر محورهای همایش ملی تقریب مذاهب و وحدت اسلامی بود.

۸۰ مقاله در این همایش پذیرش شده بود که ۱۳ مقاله آن در نوبت صبح و بعد از ظهر به صورت سخنرانی ارایه شد.

شهرستان مهاباد با حدود ۲۳۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است.

 خبرنگار: پیمان پاکزاد ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا