تاریخ

بزرگ ترین ساعت جهان در مکه مکرمه نصب شد

ساعت رسمی دنیا باید به توقیت مکه ی مکرمه باشد همانگونه که امروزه در امارات چنین است.

 شهر مکه که یکی از شهر های مقدس مسلمانان بوده و همه ساله پذیرای میلیون ها مسافر از سراسر دنیا برای انجام مناسک حج است، برای نصب بزرگترین ساعت دنیا انتخاب شده است . دولت عربستان قصد دارد با نصب این ساعت در آینده پایه گذار استاندارد زمانی جدیدی به نام Mecca time باشد و در کنار استاندارد گرینویچ عرض اندام کند.

شمارش لحظات برای این ساعت همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان در مکه آغاز شد. ارتفاع این ساعت ۳۸  متر بوده و برفراز یک برج به ارتفاع 601 متر در مرکز شهر مکه و نزدیک به مسجد الحرام نصب شده است. بكارگيري 21 هزار هزار لامپ سفيد و سبز در نوك برج ساعت مكه، امكان رويت اين برج را از فاصله 30 كيلومتري آن ميسر مي‌كند.  250 كارگر مسلمان ماهر جوشكار عمليات نصب 4 قاب اين ساعت را كه به قطر 46 متر و از طلا ساخته شده است، برعهده دارند. بر روي هر 4 وجه اين ساعت كه 6 برابر از ساعت بيگ بن لندن بلندتر است، عبارت بسم‌الله با 2 ميليون ميليون لامپ ال‌اي‌دي نوشته شده است.

رنگ این لامپ ها در اوقات پنجگانه نماز سبز خواهد بود. برای تصور عظمت این مجموعه می توان گفت که این آسمان خراش ۶ برابر بزرگتر از برج بیگ بن در لندن است.

ساختمان برج که خود حکم پایه ای جهت قرار گرفتن این ساعت را دارد، شامل یک مرکز خرید، ۲۰۰۰ اتاق هتل و همچنین دارای فضای کافی جهت اقامه نماز برای ۳۰۰۰۰ نمازگزار می باشد.

از این پس چشم انداز زیبای این برج و ساعت هم به دیگر جاذبه های توریستی شهر مکه اضافه می شود .

برخي از زائران كشورهاي جهان اسلام در مكه مكرمه هر چند از جايگزيني ساعت مكه به جاي ساعت گرينويچ استقبال كردند وليكن از اشراف برج‌ها و هتل‌هاي نو‌ساز بر مسجد‌الحرام اظهار نارضايتي مي‌كنند.
اجراي طرح توسعه مسجدالحرام و احداث آسمانخراش‌هاي متعدد در اطراف خانه خدا، حريم معنوي كعبه و بافت تاريخ مكه مكرمه را كه در واقع بخشي از تاريخ اسلام است تحت‌الشعاع خود قرار داده به گونه‌اي كه در هنگام طواف حاجيان، اين برج‌هاي اطراف خانه خداست كه نگاه حاجيان را به خود جلب مي‌كند، برج‌ها و ساختمان‌هايي كه هيج تناسبي با بافت تاريخي مكه مكرمه ندارند.

منبع : NET

بزرگترین-ساعت-جهان-در-مکه

 

 

 

بزرگترین ساعت

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا