تاریخ

بزرگ ترین قرآن جهان

خوشنویس پاکستانی پس از 5 سال بالاخره موفق شد بزرگ ترین مصحف جهان را به رشته تحریر درآورده و بنگارد .
طول این مصحف 2 متر و 28 سانتی متر ، عرض آن 1 متر و 55 سانتی متر و وزن آن 500 کیلو گرم و تعداد صفحات آن 218 صفحه می باشد .

صفحه های این مصحف شریف ترکیبی است از کاغذ و پارچه و جلد آن از پوست بُز ساخته شده است.
منبع : ئیسلام په‌یك

خطاطی و مینیاتورکاری این اثر گرانبها توسط “محمدصابر یاقوت حسینی خدری” انجام یافته که با همکاری ده نفر از شاگردان خود آن را به پایان برده است.

کار اتمام این اثر بزرگ، نزدیک به پنج سال زمان برده که روزانه به طور متوسط 18 ساعت روی آن کار شده است.

این قرآن نفیس که برای اتمام آن مبلغی بالغ بر یک الی دو میلیون دلار هزینه شده است اکنون در محل کتابخانه حکیم ناصرخسرو بلخی افغانستان نگهداری می شود.

هنرمنداني که براي خدا کار مي‌کنند

خانم رجبيان مسئول کارگاه تذهيب درباره فرآيند اجرايي اين کار مي‌گويد: حدود 100 نفر براي به ثمر رسيدن اين اثر نفيس با ما همراهي مي‌کنند که همه افراد في‌سبيل‌ا… کار مي‌کنند ؛ 20 نفر خانم تذهيب‌کار هستند و 30 نفر از بزرگترين اساتيد تذهيب،

30 طرح متفاوت را براي ۳۰ ‌جزء قرآن طراحي کرده‌اند. برگه‌ها، پارچه‌اي ا‌ست که جنس آن بين متقال و کتان است و در قطع 1/75 در 2/5 برش مي‌خورد، 8 دست رنگ مي‌شود و در نهايت پارچه به برگه‌اي شبيه چرم تبديل مي‌شود که هم در سرما و گرما و هم با گذشت زمان مقاوم است.

در تذهيب اين قرآن از طلاي اصل و رنگ اکريليک که ضد آب است استفاده مي‌شود. ابتدا پشت و روي هر برگه کار تذهيب آن انجام مي‌شود و سپس استاد، کتابت آيات آن صفحه را انجام مي‌دهند. استاد براي راحتي تذهيب‌کاران در طبقه‌ ديگري است. به ديدار استاد مي‌روم.

خانه  استاد در آن از تجمل خبري نيست ، بر ديوارهای منزلش تعداد زيادي از آثار خوشنويسي و نقاشي او بر روي آن‌ها نقش بسته است

اتاقي  که محل کتابت بزرگترين قرآن جهان است ، دارای یک  ميزِکارو دو طبقه دارد: قسمتي از برگه که در حال کتابت است روي ميز و قسمت ديگر روي ميز پاييني غلتيده است ،ميز کوچکي هم با پايه فلزي متحرک روي اين دو ميز قرار دارد که تعداد زيادي قلم و دوات روي آن چيده شده است.

استاد مي‌گويد: «اينجا تمام سرمايه من است ، جايي که تمام آثارم را نگهداري مي‌کنم».

 

ویژگی های قرآن

استاد درباره کتابت قرآن مي‌گويد: از سال 1350 بود که آرزو داشتم اين کار را انجام بدهم و هر بار به دليلي موفق نمي‌شدم  تا اين‌که بالاخره از 5 سال پيش به طور جدي اين کار را شروع کردم.

 نفيس بودن اين قرآن به خاطر اندازه آن نيست ؛ بلکه ويژگي‌هايي دارد که تلاش کردم آن را از آثار ديگر متمايز کنم ؛ به عنوان مثال بسم ا… تمام سوره‌ها در بالاي صفحه است و 114 بسم ا… قرآن به 114 ترکيب متفاوت خوشنويسي شده است.

 خط ابتدا، وسط و آخرين سطر در تمام صفحه‌ها ثلث و بقيه خطوط نسخ است و هر جزء تذهيب ويژه خودش را دارد و در حال حاضر که فقط دو جزء اول و آخر قرآن مانده است، تصميم دارم طراحي متفاوتي روي اين دو جزء انجام دهم.

و اما سرنوشت اين قرآن چه خواهد شد

استاد چون اهل قوچان است، دوست دارد موزه‌اي در قوچان ساخته شود که اين قرآن و آثار ديگرش آن‌جا باشد ، البته می گوید: اگر در تهران هم فضايي براي اين قرآن نفيس پيش‌بيني شود آن را اهدا خواهم کرد.

نگا:

ئیسلام په یک

عصر ایران2084019_790

بزرگ-ترین-قران

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا