عباداتفقه

بستن درب مساجد از ترس شیوع ویروس کرونا !!

به دلیل شیوع کرونا، فرودگاه ها، مدارس، دانشگاه ها و مراکز عمومی بسته و منافع و مصالح مختلف افراد نیز به خطر افتاده‌ و حتی برخی از کشورها مجبور به ممنوعیت رفت و آمد شدند.

هیچ کدام از این ها باعث جنجال و کشمکش نشد، به جز یک موضوع و آن هم بستن مساجد  که در زیر اشاره ای بدان خواهم نمود.

از دیدگاه علمی و شرعی، اگر تعطیلی فرودگاه ها، دانشگاه ها و سالن های اجتماعی، تصمیمی عاقلانه باشد، تعطیلی مساجد نیز به همین ترتیب است و امری کاملاً معقول به نظر می رسد و همه علما در تمام کشورهای اسلامی، بر این امر اتفاق نظر دارند، جز عده ی محدودی از گروه های سکولار و لیبرال و حتی برخی از گروه های اسلامی تحت تأثیر تهاجم صلیبی و فراماسونری و… که گمان می برند این کار توطئه ای علیه مساجد می باشد!! کە حاکمان و علما در آن شراکت دارند، چنانچه یکی از آنها بدان تصریح کرده است که (بی شک) این سخنی گزاف و نادرست است و شایسته پاسخ نیست.

در این میان برخی از افراد مذهبی، معتقدند که مساجد دارای ویژگی غیبی هستند و از ویروس ها محافظت می کنند!!

این یک تصور غلط و سخنی از روی جهل است و همچنین واقعیت نیز، آن را دروغ و باطل می دارد؛ چرا که مرسوم و معمول است که بسیاری از زائران و عمره کنندگان به بیماری آنفولانزا مبتلا شده اند و نمونه اش هم، همان اتفاقی بود که اخیراً در یکی از مساجد مالزی افتاد و اولین عامل گسترش کرونا در آنجا یک نمازگزار بود.

در‌ اینجا یک اشاره مثبتی از این بحث وجود دارد که شدت دلبستگی مسلمانان به مساجدشان را بیان می دارد و ما از این امر به شدت حمایت می کنیم و آن را به عنوان یک سوپاپ اطمینان در مقابل کسانی که در فکر ضربه زدن به مساجدمان هستند، قلمداد می کنیم، اما دوباره توصیه می کنیم که:

این اشتیاق ، ما را واندارد که زندگی پرستشگران، خانواده هایشان و همه جامعه را در معرض خطر قرار دهیم، چنانچه در مسجد مالزی اتفاق افتاد. ما هرگز دینی را به مردم عرضه نخواهیم کرد که تنها حریص بر شعایر دینی باشد و به سلامتی مردم اهمیتی ندهد.

چنانچه می خواهیم که عشق به مساجد در درون عموم مردم باقی بماند، اجازه هم نخواهیم داد مساجد سبب گسترش بیماری های واگیردار در بین آنها گردد، چرا که این تسامح – با اینکه جرم و گناه تلقی می شود – همچنین در روحیه جامعه و نوع نگرششان به مساجد، عواقب خطرناکی دربر خواهد داشت.  خانه های خدا برای انتشار خیر و رحمت بنا گردیده اند، نه برای شیوع بیماری ها و این یک بلای نوپیدا و موقتی است که به امید خدا از بین خواهد رفت و مردم با اشتیاق بیشتری به مساجد خود باز خواهند گشت.

پرودگار متعال همه شما را در هر جایی که هستید، حفظ بدارد، برادران و خواهران ایمانی

ترجمه: سوزی محراب – الف
99/1/4
سوزی میحراب

نمایش بیشتر

سۆزی میحڕاب - الف

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا