تاریخ

بشتاب تا پدر و مادرت زنده اند !

(( وَوَصَّیْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَیْهِ حُسْنًا ۖ وَإِنْ جَاهَدَاکَ لِتُشْرِکَ بِی مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا ۚ إِلَیَّ مَرْجِعُکُمْ فَأُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ))۱

ما به انسان توصیه می‌کنیم که به پدر و مادرش کاملاً نیکی کند، و (امّا ای انسان!) اگر آن دو تلاش کردند که برای من انباز قرار دهی – که کمترین اطّلاعی از آن نداری (و اصلاً شرک با علم و عقل سازگار نیست) – از ایشان اطاعت مکن. (ولی باز هم محترمانه و مهربانانه با ایشان رفتار کن). بازگشت همه‌ی شما به سوی من است و از کارهائی که کرده‌اید آگاهتان می‌کنم (و جزا و سزای اعمالتان را بی کم و کاست خواهم داد).

متاسفانه کسی نعمت زنده بودن پدر و مادر را درک می کند که آنها را از دست داده است ؛ زیرا والدین درب هایی هستند برای وارد شدن به بهشت همانطور که در حدیث صحیح آمده است :

رضایت پدر(۲) یکی از بهترین دروازه های بهشت هست پس این دروازه را حفظ بکن و یا آن را از دست ندهید . ۳

پس خوشا به حال کسی که در نیکی به والدینش با دیگران مسابقه می دهد و او را به وعده الهی مژده می دهیم که رسول خدا (ص) در حدیث صحیح می فرمایند :

رضایت الله در گرو رضایت والدین است و خشم الله در گرو خشم والدین است . ۴

اما با وجود شهرت فضیلت و پاداش این کار ، متاسفانه بسیاری از مردم نسبت به این امر مهم غفلت و سهل انگاری می کنند و ما می بینیم برخی از جوانان صدایشان را بر پدر و مادرشان بلند می کنند و برخی دیگر با وجود اینکه پدر و مادرشان بسیار محتاج و تهی دست هستند از مال خود به آنها نمی بخشند و برخی دیگر رای و نظر همسر و فرزندانش را بر مادرش ترجیح می دهد و … .

و دیگری هنگام خارج شدن از منزل از پدر و مادرش اجازه نمی گیرد و یا اینکه وقتی والدینش به او مهر می ورزند او بدان ها اهمیتی نمی دهند و اعتنایی نمی کند .

برخی دختران از مادرانشان نافرمانی می کنند و حتی با آنها مجادله و دشمنی می کنند و خواسته های درست مادرشان را نمی پذیرند چون بر خلاف میل آنان است .

برخی از آنها در حالی که کاری ندارند مادرشان را در امور منزل یاری نمی دهند .

 پس نیکی به پدر و مادر و رسیدن به بهشت از این طریق کجا است !؟

و از سوی دیگر مشاهده می کنیم برخی از والدین فرزندان شان را برای این امر خیر یاری و راهنمایی نمی کنند.

پدرانی هستند که در حالی که با خانواده خود بسیار با عصبانیت و خشمگینی برخورد می کند اما با دوستانش بسیار بسیار مهربان است !

پسر می خواهد دست پدرش را ببوسد اما او صدایش را بلند می کند و دعوایش می کند ؟

دختر با تمام عشق و علاقه نزد مادرش می آید تا کنارش بنشیند و با او صحبت بکند ، اما مادر او را پس می زند و به او امر می کند که به کار دیگری مشغول شود .

در پایان:

نیکی به والدین با نیکی به فرزندان دارای ارتباطی تنگاتنگ است پس لازم است هر کدام از طرفین درب نیکوکاری را برای طرف مقابل باز کند و این کار برای افرادی که مشمول رحم و کرم الله شوند بسیار آسان است.

ترجمه : عامر رضاییان

مراجع:

 1 – سوره : عنکبوت آیه : ۸

۲ – مادر هم به صورت سزاوار تر اینگونه است ، و یا منظور از والد در حدیث جنس آن است که هم پدر و هم مادر را در بر می گیرد .

۳ –  ک : سنن ترمذی  .  ب : البر و صله عن رسول الله (ص ) ش : ۱۹۰۰

۴ – ک : سنن ترمذی  .  ب : البر و صله عن رسول الله (ص ) ش : ۱۸۹۹

از طريق
عامر رضاییان
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

عامر رضاییان

استان کرمانشاه - شهرشتان کرمانشاه مدرس علوم دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا