اندیشه

بیدار شوید و بدرخشید

خلاصه ی فصل چهارم کتاب اثر مرکب؛ نوشته ی دارن هاردی

تکانش بزرگ

بی شک تکانش بزرگ یکی از بزرگترین و مرموزترین نیروهای موفقیت است که بیشتر افراد موفق با آن دوست بوده اند. شما نمی توانید تکانش بزرگ را ببینید و یا آن را احساس کنید، اما وقتی به آن دست پیدا کنید، خودتان متوجه حضورش می شوید. همچنین نمی توانید انتظار داشته باشید که تکانش در هر موقعیتی از راه برسد، اما زمانی که خودش را نشان می دهد، می تواند شما را به سمت سکوی پیروزی پرتاب کند. وقتی تکانش را همراه خودتان دارید، دیگر هیچ کس حتی به گرد پایتان هم نمی رسد.

مهار نمودن قدرت تکانش بزرگ

قانون اول نیوتون می گوید که اجسام ساکن تمایل دارند حالت سکون خود را حفظ کنند، مگر اینکه نیرویی خارجی به آن وارد شود و اجسام متحرک نیز تمایل دارند که به حرکت خود ادامه دهند، مگر آنکه نیرویی خارجی مانع حرکت آنها شوند.

آدم های تنبل راکد باقی مانده و آدم های موفق با جدیت و پشتکار به مسیرشان ادامه می دهند و موفق و موفقتر می شوند.

برای پذیرش و مطابقت با هر تغییری ابتدا با یک قدم کوچک باید شروع کرد. در ابتدای کار پیشرفت بسیار کند و آرام است، اما بعد از مدتی که این تغییر تبدیل به عادت شد، تکانش بزرگ ظاهر می شود و شما شاهد موفقیت و نتایج مرکب خواهید شد.

یک موشک برای اینکه از زمین پرتاب شود، بیشترین مصرف سوخت آن در ابتدای حرکت است تا اینکه بر قدرت جاذبه ی زمین غلبه کند و سپس بدون فشار به راحتی به مسیر خود ادامه می دهد. پس قسمت سخت کار، جدا شدن از زمین است. برای ما نیز قسمت سخت کار، شروع و جدا شدن از تنبلی است.

شما به انرژی زیادی نیاز دارید تا بر سستی خود غلبه کنید و به موفقیت برسید، اما وقتی به حرکت افتادید، بسیار راحت حرکت کرده و حتی متوقف کردن شما سخت خواهد بود. با اینکه ممکن است به مراتب به تلاش کمتری نیاز داشته باشید. هرچه زمان بیشتری را به هدر داده و سستی به خرج دهید، بلند شدن برایتان سخت تر خواهد بود. پس همین حالا شروع کنید.

چگونه می توانید تکانش بزرگ را به زندگی تان دعوت کنید؟

شما باید زمینه این کا را از طریق انجام کارهایی که تا حالا در موردشان صحبت کرده ایم، فراهم کنید:

۱- انتخاب و تصمیمات جدید بر اساس اهداف و ارزش های اصلی.

۲- بکار بردن این انتخاب ها از طریق رفتارهای مثبت و سازنده.

۳- تکرار کافی این اقدامات و رفتار مثبت تا نهاتاً عادات جدید را در شما ایجاد کند.

۴- ساختن رویدادها و ریتم های رفتاری که موجب نظم در زندگی تان می شود.

۵- ثابت قدم و پایدارماندن برای زمان طولانی.

قدرت رویدادها

برخی از بهترین اهداف و خواسته هایتان به این دلیل شکست می خورد که سیستم اجرایی مناسبی ندارند. برای رفع این مشکل، نگرش ها و رفتارهای جدیدتان باید در رویه های روزانه، هفتگی و ماهیانه گنجانده شود.

رویه عملی است که هر روز به طور ناخودآگاه انجام می دهید. این رویه ها استرس زندگی تان را کاهش می دهند و اعمال ما را بهینه و ناخودآگاه می کنند.

برای رسیدن به اهداف جدید و ایجاد عادات مثبت لازم است رویه های جدیدی را برای پشتیبانی از اهدافتان ایجاد کنید.

ایجاد رویه ی قابل پیش بینی و روزانه شما را آماده می کند که در هر نبردی در زندگی پیروز شوید. داشتن رویدادی مشخص، قدرتی باور نکردنی به شما می دهد. برای ایجاد رویه های مفید و مؤثر باید ابتدا تصمیم بگیرید که چه عادتها و رفتارهایی را می خواهید بکار بگیرید. چه عادتهایی را اضافه یا کم می کنید. در مورد تمام جزئیات دقیق باشید. باید آن را بی وقفه و مداوم انجام دهید و روزهایتان را از قبل برنامه ریزی کنید. شروع و پایان روز خود را کنترل کنید. ابتدا اهدافتان را تعیین و سپس رویه ها را بر اساس آنها طراحی کنید.

بیدار شوید و بدرخشید

طلوع و درخشش صبحگاهی: رویه صبحگاهی مانند یک قهرمان ورزشی قبل از انجام تمرینات اصلی در هر صبح می باشد. چند پیشنهاد عالی:

۱- سحرخیز باشید و صبح را با انجام چند کار مفید به شرح زیر شروع کنید.

۲- روز را با احساس سپاسگزاری به خاطر تمام داشته هایتان شروع کنید.

۳- هر روز به یک شخص ابراز محبت کنید، تنها راه بدست آوردن جلب اعتماد مردم، دوست داشتن دیگران است.

۴- در مورد مهمترین اهدافتان فکر کنید و سه کاری را انتخاب کنید که همین روز می توانید برای نزدیک شدن به آن هدف انجام دهید.

۵- به ورزش و سلامتی جسمی خود اهمیت دهید.

۶- هر روز نیم ساعت مطلب مفیدی را مطالعه کنید.

۷- آنگاه به مهمترین کارهای روزانه تان بپردازید.

۸- هر روز کارها و برنامه های روزانه تان را بازبینی کنید.

۹- مهمترین و باارزش ترین اولویت های آن روزتان را پیگیری کنید.

۱۰- با این کار هر روز در سطح بالاتری از عملکرد قرار می گیرید.

رؤیاهای شیرین

لازم است هر شب قبل از خواب تمام کارهای خود را جمع بندی کنید؛ اینکه برنامه ی روزانه تان چگونه پیش رفت و بر اساس نگرش های جدیدتان، چه تغییراتی در برنامه ی فردا باید ایجاد کنید. زیرا ذهن قبل از خواب هرآنچه را که تا آن لحظه دریافت کرده، تجزیه و تحلیل می کند. بنابراین روی موضوعی سازنده و مفید که موجب پیشرفت و نزدیک شدن به اهداف می شود، تمرکز کنید. این کنترل در پایان روز باعث می شود که فردا را با تمام نیرو و توان شروع کنید.

ایجاد تغییرات برای بهبود زندگی و پیشرفت

هرچند وقت یکبار رویه تان را متوقف کنید، زیرا در غیر این صورت زندگی راکد و غیرجذاب می شود. مثلاً اگر تنها از یک روش ورزش کردن استفاده کنید، کم کم جسم خسته می شود، اما اگر دارای تنوع باشد، هم جذابتر و هم موفقتر می شوید. بنابراین هر ماه یک بار برنامه تان را بررسی کنید و تغییرات لازم را اعمال نمایید.

زمانی که از یک عملکرد یا رفتار خسته می شوید، اشتیاق از دست رفته و تکانش بزرگ خود را بروز نمی دهد. بنابراین باید با آن مبارزه کرده و خودتان را با روش های جدید و مفید به چالش بکشید و تجربیات تازه ای کسب نمایید و هیجان بیشتری به زندگی تان وارد کنید.

هدف های هفتگی، ماهیانه و سالیانه

اهدافی ساده و متنوع در کنار اهداف اصلی لذت بخش می باشد. این تغییرات باعث ایجاد حس سرزندگی در شما می شود و اشتیاقتان را افزایش می دهد و فرصت های جدیدی برایتان ایجاد می کند.

به رویه ای که دارید فکر کنید، اگر قبلاً به شما احساس شادی و نشاط می داد، اما حالا خسته کننده شده است، سریع آن را تغییر دهید.

ریتم جدید

ریتم رفتارهایتان را پیدا کنید، زمانیکه رفتار و اعمالتان هر روز به صورت منظم انجام می شود و به رویه ی هفتگی و ماهانه و سالانه تبدیل شده اند، نهایتاً تبدیل به ریتم می شوند؛ اینجاست که شما تکانه ی بزرگ را به خانه دعوت کرده اید و این صددرصد به سمت شما می آید.

تجسم موفقیتتان همچون قطاری غیرقابل توقف به شما کمک می کند تا بتوانید اشتیاق تان را حفظ کرده و ریتم خود را در زندگی پیدا کنید و اهدافتان را مرتب بازنگری کنید، چون بدون داشتن برنامه ی منظم ممکن است دچار هرگونه ریتم ناخواسته شوید.

جیم ران می گوید: زندگی مجموعه ای از تجربه هاست، هدف ما باید افزایش و قدرت تعداد تجربه های خوب باشد. پس هر ماه یک تجربه ی به یادماندنی ایجاد کنید.

ریتم رفتاریتان را ثبت کنید

برای اینکه مطمئن شوید که این ریتم های جدید در زندگی تان ایجاد شده اند، به صورت روزانه و هفتگی آنها را مرتبط ثبت و پیگیری کنید.

ریتم های زندگی

یادتان باشد که افراط در هیچ چیز خوب نیست، باید ریتمی داشته باشید که بدون دلزدگی و برای دراز مدت بتوانید آن را انجام دهید. زیرا اثر مرکب نتیجه ی انتخاب ها و کارهای هوشمندانه ای است که به صورت مداوم تکرار شده اند. شما وقتی پیروز می شوید که هر روز قدم های درستی بردارید.

اگر حجم زیادی از کار را در مدت کمی انجام دهید، پس از مدتی شکست می خورید. تنها زمانی موفق می شوید که برنامه ای داشته باشید که بتوانید برای طولانی مدت آن را نگهدارید. ثابت قدم بودن عاملی حیاتی در موفقیت است.

قدرت پایداری و ثابت قدم بودن

هیچ چیزی به اندازه ی نداشتن ثبات قدم و پایداری، تکانش بزرگ را از بین نمی برد. حتی افراد خوب و پرشور و قدرتمند و دارای اهداف ارزشمند نیز وقتی پایداری و ثبات قدم نداشته باشند، پس از مدتی شکست می خورند. ثابت قدم بودن ابزار قدرتمندی است که شما را به سوی اهدافتان پرواز می دهد.

تلمبه ی دستی چاه آب

برای بیرون کشیدن آب از چاه به ثبات قدم در پمپاش آب نیاز است. اما بیشتر مردم زود خسته شده و کار را متوقف می کنند. ولی افراد هوشمند به پمپاش ادامه می دهند تا جایی که موفق شوند چند قطره آب از چاه استخراج کنند. اینجا نیز عده ای درجا می زنند. اما افراد موفقتر همچنان به کار خود ادامه می دهند تا اینکه جادوی تکانش بزرگ ظهور کرده و جریان پرفشاری از آب بیرون می آید. بعد از این نیاز به آن قدرت و سرعت اولیه نیست و آرام و ثابت دسته را تکان دهید. اما آن را نباید رها کرد، چرا که آب به داخل چاه برمی گردد و باید بار دیگر این راه سخت را پیمود.

این همان روشی است که بیشتر ما در زندگی بکار می گیریم؛ کار جدیدی را شروع می کنیم، اما وسط راه آن را رها می کنیم. اگر کاری را تنها دو هفته ترک کنید، نتایج آن به کلی از بین می رود.

موفقیت در مسابقه نتیجه ی داشتن سرعتی ثابت است، همانند لاک پشت. زمانی می توانید به تکانش بزرگ دست یابید که از عادات مثبت پیروی کنید و در طول راه همواره ثابت قدم و پایدار باشید.

نتیجه گیری کلی

داشتن انتخاب های صحیح، تمرین و حفظ عادت های خوب و ثابت قدم نگهداشتن تکانش برای همیشه رمز موفقیت است.

خلاصه ی مراحل عملی

۱- رویه های صبح و شب خود را ایجاد کنید.

۲- برنامه ی قابل پیش بینی و بدون خطا و با کیفیت خیلی بالا برای زندگی تان تهیه کنید.

۳- سه جنبه از زندگی تان را که روی آن ثبات قدم ندارید، مشخص کنید و بنویسید که این بی ثباتی تا حالا چه هزینه های سنگینی برایتان داشته است.

۴- برای خودتان یک تعهدنامه بنویسید تا شما را به ثبات در آن زمینه ملزم کند.

۵- در دفتر ثبت ریتم هایتان، پنج مورد از رفتارهای کلیدی که شما را به اهدافتان نزدیکتر می کند، یادداشت کنید.

۶- رفتارهایی را ثبت کنید که قصد دارید با توجه به آنها ریتم هایی را ایجاد کنید که در آخر منجر به تکانش می شود.

تهیه و تنظیم: کلثوم حسن زاده
منبع: خلاصه ی فصل چهارم کتاب اثر مرکب؛ نوشته ی دارن هاردی

نمایش بیشتر

کلثوم حسن زادە

@@نویسنده و مترجم و شاعر ایران - آذربایجان غربی - سردشت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا