اندیشهدعوت اسلامی

تأثیرات زندگی تان را دریابید

تأثیرات زندگی

خلاصه ی فصل پنجم کتاب اثر مرکب؛ نوشته ی دارن هاردی

تأثیرات

انتخاب های شما بسیار ارزشمند هستند. یادتان باشد که شما مسئول صددرصد زندگی و تمام اقدامات و انتخاب هایتان هستید. البته برخی نیروهای خارجی نیز بر آنها تأثیر می گذارند که بیشتر ما از کنترل آنها آگاه نیستیم. برای اینکه همیشه در مسیر صحیح اهدافمان باقی بمانیم، باید یاد بگیریم که چگونه این تأثیرات را مدیریت کنیم.

سه نوع از تأثیراتی که بر هر شخصی اثر می گذارند عبارتند از:

ورودی ها: چیزهایی که ذهنتان را با آن تغذیه می کنید.

مشارکت ها: آدم هایی که وقتتان را با آنها سپری می کنید.

محیط: که شامل پیرامون شما می شود.

ورودی ها

هرچه وارد مغزتان کنید، همان خارج می شود. از کوزه همان طراود که در اوست. اگر می خواهید ذهنتان با بالاترین عملکرد کار کند، باید حساسیت بیشتری بر ورودی هایتان داشته باشید. ورودی ها تأثیر مستقیم و قابل توجهی بر بازدهی و خروجی تان دارند.

همانگونه که اجازه نمی دهید هر چیزی وارد دهانتان شود، مراقب باشید که موارد مخرب و بیهوده نیز وارد ذهنتان نشود. لازم است با هرآنچه که ممکن است شما را از مسیر اهدافتان خارج کند، مبارزه کنید.

مغز همیشه منتظر نشانه های کمبود و حمله ی مسایل منفی است. با ورود مسایل منفی، مغزتان از کار می افتد و در تمام روز مشغول تفکر در مورد ترس و نگرانی و منفی نگری می شود و به مرور کاملا اسیر استرس و منفی بافی می شود.

رفتار قابل تغییر است و می توان به فکر آموزش داد که فراتر از ترس و نگرانی و کمبود را ببیند. چگونه؟ با کنترل ورودی ها.

شما چیزی را بدست می آورید که خودتان خلق می کنید. انتظارات فرایند خلاقانه را بکار می اندازد. شما انتظار آن چیزی را دارید که به آن فکر می کنید.
فرایند تفکر شما، یعنی همان گفتگوی درونی ذهنتان پایه و اساس نتایجی است که در زندگی تان خلق می کنید. هرآنچه خودتان اجازه می دهید بشنوید و ببینید، همان ورودی و خوراک ذهنتان می شود. ذهن شما مثل یک لیوان خالی هرچه را در آن بریزید در خود نگه می دارد.

با انتخاب اخبار و موارد مهیج و طنزهای بی محتوا، در واقع آب گل آلود در لیوان ریخته اید. بنابراین هرچه را خلق کنید از میان آن ظرف آلوده عبور می کند و این همان چیزی است که به آن فکر می کنید. اگر زباله بریزید، زباله هم خارج می کنید.

اما اگر آب پاک (تفکرات مثبت و الهام بخش و حمایت کننده) بریزید، باعث رشد و شکوفایی ذهنتان می شود. مانند استراتژی های موفقیت، سلامتی، عشق و خوشبختی و لذت و…

گام اول

نگهبانی و مراقبت از ذهن: به جای اخبار و رویدادهای ناگوار رادیو و تلویزیون می توان مطالب آموزشی و الهام بخش را گوش داد و کارهای دیگر را جایگزین عادات مخرب خود کنید.

به خودتان رژیم دهید: البته از نوع رژیم های رسانه ای. بیشتر صاحبان رسانه ها به احساسات شما آگاهی دارند و برای جلب توجه شما، خبرات جذاب و مهیج دارند تا شما را در دام خود بیندازند، در حالی که از بسیاری از اتفاقات زیبا محروم می مانید. رسانه ها تأثیرات منحرف کننده ای به شما انتقال می دهند که بر خلاقیت شما تأثیر دارد.

فیلتر اخبار مخرب و ناخواسته: تنها اخبار فیلتر شده در راستای اهدافتان را گوش کنید و لیوانتان را از آب آلوده پر نکنید.

گام دوم

هنگام رانندگی در کلاس دانشگاه حضور یابید.
حذف روش های بد به تنهایی کافی نیست، بلکه برای پیمودن مسیر موفقیت باید چیزهای خوب را جایگزین چیزهای بد کنید.

وقتی که در ماشین هستید، به جای اخبار و مطالب بیهوده، به مطالب آموزنده و مفید گوش دهید. ممکن است مجموع ساعات رانندگی که به مطالب مفید گوش داده اید، معادل چند ترم دانشگاهی باشد.

ارتباطات و مشارکت ها

گروه مرجع شما ۹۵% موفقیت و یا شکست شما را تعیین می کند. با چه کسانی بیشترین وقتتان را سپری می کنید و چه کسانی را تحسین می کنید. آدم هایی که وقتتان را با آنها می گذرانید، تعیین می کنند که چه طرز رفتاری داشته باشید. حتی ممکن است نوع لباس و خوراکتان هم شبیه آنها شود. آنها در طول زمان به آهستگی بر شما تأثیر می گذارند. بنابراین بیشترین وقت خود را با کسانی سپری کنید که کمک می کنند به موفقیت برسید.

نام و ویژگی های مثبت و منفی افرادی را که بیشتر با آنها هستید بنویسد و میانگین شخصیت آنها را بررسی کنید. حال از خودتان بپرسید آیا این فهرست من خوب است؟

در مرحله ی بعدی کمی عمیقتر به موضوع نگاه کنید و افراد فهرستتان را اولویت بندی کنید.

جیم ران می گوید: بسیار ضروری است که دایره ی افرادتان را ارزیابی و به سه دسته تقسیم کنید.
قطع کردن رابطه ۲- محدود کردن رابطه ۳- توسعه ی رابطه

قطع کردن روابط

همانطور که نگران ارتباط فرزندانتان هستید و آن را کنترل می کنید، این اصل را برای خودتان نیز عملی کنید. افرادی هستند که باید روابطتان را با آنها کاملاً قطع کنید و نباید اجازه دهید که تأثیرات منفی آنها بر شما تأثیر بگذارد.

کیفیت زندگی مطلوب خود را مشخص کنید و سپس اطرافتان را از افرادی پر کنید که دارای این خصوصیات هستند. آدم های منفی نگری را که مانع حرکت شما می شوند، از زندگی خود حذف کنید.

یادتان باشد زمانی که می خواهید میان خود و این گونه افراد فاصله ایجاد کنید، با شما مخالفت می کنند، زیرا نسبت به این طرز فکر شما حس خوبی ندارند و می خواهند شما را مانند خودشان کنند و این به دلیل ترس و عذاب وجدان از انتخاب ضعیف خودشان است. به همین خاطر کار شما آسان نیست ولی باید قوی باشید.

محدود کردن روابط

افرادی هستند که باید تنها سه ساعت را با آنها سپری کنید، نه سه روز و افرادی هستند که تنها باید سه دقیقه وقت را به آنها اختصاص داد، نه سه ساعت.

این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که روابط، هم تأثیرات قدرتمندی دارند و هم نامحسوس. رفتار دوست شما ممکن است اثر مثبت داشته باشد و یا منفی و بدین گونه رفتار و منش و افکار شما ممکن است بر اثر آن تغییر کند.

اجازه ندهید که دیگران تأثیر مخرب بر شما داشته باشند، حتی اگر نزدیکان شما باشند. میزان ارتباطتان را بر اساس میزان ارزش با دیگران ارزیابی و تعیین کنید.

گسترش و توسعه ی روابط

افرادی را که در زمینه ی اهداف شما دارای ویژگی های مثبتی هستند و یا افرادی موفق و قابل تحسین هستند و شما دوست دارید در این قسمت مانند آنها شوید را شناسایی کرده و سعی کنید زمان بیشتری را با آنها بگذرانید.

حتی اگر به صورت مستقیم به آنها دسترسی ندارید، بدانید که در دنیای ارتباطات امروزه، منابع بی کرانی از فایل های آموزشی افراد موفق در اختیار می باشد. شما می توانید در هر شرایط ممکنی از طریق مطالعه و یا گوش دادن به فایل های صوتی، مشغول یادگیری باشید.

حال از خود بپرسید که به چه افرادی علاقه دارید و می خواهید از تجربیات آنها استفاده کنید؟ یک همراه موفق برای خود پیدا کنید.

«جوینده، یابنده است»

مربی هایی برای خود در نظر بگیرید. موفق ترین افراد کسانی هستند که بهترین مربی ها را برای خود انتخاب می کنند و تا حد امکان در این زمینه سرمایه گذاری می کنند. این یک سرمایه گذاری بسیار ایده آل جهت بهبود عملکرد شما است.

کن بلانچارد می گوید: اولین چیزی که در مورد مربی باید یادتان باشد، این است که نیازی نیست وقت زیادی را با آنها بگذرانید، بهترین چیزها در عباراتی کوتاه خلاصه شده است.

گروه مشاوران شخصی خود را تشکیل دهید

به دنبال افراد موفقی باشید که همان موفقیتی را در زندگی دارند که شما به دنبال آن هستید. به یاد داشته باشید که هرگز از کسی که حاضر نیستید جای خود را با او عوض کنید، مشاوره و راهنمایی نگیرید.

محیط

سومین گروه از تأثیراتی که روی هر کسی تأثیر می گذارد، محیط است. تغییر محیط، رویکرد و چشم اندازتان را تغییر می دهد. رؤیای دورن قلب شما ممکن است بزرگتر از محیطی باشد که در آن زندگی می کنید. بعضی وقت ها لازم است در محیطی که در آن هستید برای مدتی خارج شوید و یا آن را تغییر دهید تا رؤیایتان تحقق یابد.

مانند کاشتن نهال بلوط در یک گلدان، بعد از مدتی برای رشد و تبدیل شدن به درختی تنومند، به فضای بزرگتری نیاز دارد؛ شما هم همین طور.

محیط تنها محل زندگی نیست، بلکه هرچیزی که شما را احاطه کرده است را شامل می شود. برای رسیدن به موفقیت، محیط خود را پاکسازی کنید و تمام اختلالات و بی نظمی های فیزیکی و ذهنی خود را پاکسازی کنید. کارهای نیمه تمام را تمام کنید، زیرا ذهن شما را به خود مشغول می کنند.
محیط تازه نیروی شما را برای رسیدن به اهداف، تقویت می کند. در زندگی تان چیزی را بدست می آورید که بپذیرید و فکر کنید که شایسته ی آن هستید. هیچ گاه اجازه ندهید که فکر کنید تحملتان تمام شده است، چون ترمز رسیدن به اهدافتان را می کشد.

اگر فضای احساسی، جسمی و فکری خود را محافظت کنید، می توانید به جای اینکه در آشوب و هرج و مرج و استرش باشید، در صلح و آرامش زندگی کنید. اگر می خواهید در مسیر اهدافتان گام بردارید، باید مطمئن شوید که در محیطی عالی و مثبت و در سطح معیارهای جهانی هستید.

خلاصه ی گام های عملی

۱- اثری را که ورودی های رسانه ای و اطلاعات روی زندگی تان دارند، شناسایی کنید.

۲- مشخص کنید کدام را برای محافظت از لیوان ذهنتان لازم دارید و قصد دارید چطور لیوان ذهنتان را با مطالب مثبت، روحیه دهنده و انرژی بخش، سالم و تمیز نگه دارید و جلوی کدام بخش از این ورودی ها را باید بگیرید که این لیوان کثیف نشود.

۳- روابط فعلی خود را بررسی کنید، ببینید ارتباط خود را با چه کسانی باید محدود یا قطع و یا گسترش دهید؟

۴- یک دوستِ همراه موفق پیدا کنید و تصمیم بگیرید که به صورت منظم در چه زمان هایی با یکدیگر ارتباط داشته باشید و چه چیزهایی را برای یکدیگر مطرح کنید و یا چه ایده هایی را وارد گفتگوی خود کنید.

۵- سه جنبه از زندگی تان را مشخص کنید که جهت رسیدن به اهدافتان روی آنها متمرکز شده اید، برای هر کدام از این سه جنبه، یک مربی و راهنما پیدا کنید و مرتب با او در ارتباط باشید.

۶- مربی و راهنمای شما می تواند کسانی باشند که در این زمینه به موفقیت رسیده اند و یا حتی کارشناسانی که ایده هایشان را در کتب و مقالات و… ثبت کرده اند.

۷- از همین لحظه شروع کنید.

موفق باشید.

تهیه و تنظیم: کلثوم حسن زاده
منبع: خلاصه ی فصل پنجم کتاب اثر مرکب؛ نوشته ی دارن هاردی

نمایش بیشتر

کلثوم حسن زادە

@@نویسنده و مترجم و شاعر ایران - آذربایجان غربی - سردشت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا