اصولفقه

تاخیر بدون عُذر حج برای کسانی که توانایی دارند

تاخیر بدون عُذر حج

قول راجح در مورد کسی که توانایی انجام حج را دارد این است که باید فورا آن را انجام دهد
سؤال
من همراه شوهرم مدت یک سال در بریطانیا- انگلستان- ماندگار هستیم و تا ماه سپتامبر آنجاییم و شکر خدا توانایی مالی برای انجام حج را خداوند به ما عطا کرده است،آیا بر ما فرض شده که در همین سالی که بریطانیا هستیم حج را به جا بیاوریم یا این که مهلت داریم در سال اینده که می دانیم ان شاءالله به میهن خود (قطر)برمی گردیم از آنجا به سفرحج برویم؟

پاسخ
الحمدلله والصلوه والسلام علی رسول الله و علی آله وصحبه اما بعد:
آن چه که اغلب  علما بر آن اتفاق دارند و دلایل هم آن را تقویت و پشتیبانی می کند برای کسی که توانایی و آمادگی کامل را داشته باشد حکم به وجوب انجام فوری حج است و تاخیر در آن بدون عذر جایز نیست
زیرا آدمی نمی داند با چه پیشامدی مواجه می شود و ممکن است الآن توانایی داشته باشد ولی فردا نتواند و فرصت از دست برود در حالی که خداوند دستور به سبقت در امور خیر داده و فرموده است (فاستبقوا الخیرات)بقرە ایە ۱۴۸ و تاخیر خلاف امر باری تعالی است .
لذا ما در جواب این خواهر و کسانی که شرایط او را دارند می گوییم: درصورتی که عذری برای تاخیر به سال آینده ، نداشته باشید و انجام آن اکنون برایتان میسر است مبادرت ورزیده و این تکلیف را انجام دهید.

ضرورت انجام فریضه حج به گونه ای است که فقها می گویند : اگر مردم ، حجِ خانه خدا را ترک کنند ، وظیفه زمامدار است که آنان را به حج و اقامت نزد خانه خدا وادار کند… و اگر پول نداشته باشند، از بیت المال مسلمانان خرج آنان را بپردازد.

والله اعلم
منبع : اسلام وب

ترجمه از عربی : عبدالله حسن زاده

نمایش بیشتر

عبدالله حسن زاده

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - بوکان @ شغل : مبلغ و دعوتگر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا