تاریخ

تجلیل از روز جهانی « دختر خردسال»

تجلیل از روز جهانی « دختر خردسال»

روز بین المللی دختر خردسال در سراسر جهان، با توجه خاص به ابتکار در زمینه تعلیم و تربیت دختران، گرامی داشته ‌شد. 
 روز بین المللی دختر خردسال هر ساله از سوی سازمان ملل متحد در یازدهم اکتوبر به منظور تقویت حقوق دختران و مقابله با مشکلات منحصر به فردی که فراروی آنان قرار دارد، تجلیل می شود. 
همزمان با این، دفتر سازمان ملل متحد با پخش اطلاعیه‌ای گفته که شعار امسال خویش را «ابتکار برای تعلیم و تربیت دختران» انتخاب کرده است. 
در خبرنامه آمده است:«روز بین المللی دختر خردسال در سال ۲۰۱۳ فرصتی برای برجسته ساختن اقدامات جاری، دستاوردها و همچنین ارتقای آگاهی عامه در رابطه به اهمیت شمول دختران در مکاتب و تعلمیم و تربیه آنان است.” 
در حال حاضر در افغانستان دختران بیشتری نسبت به گذشته به مکتب می روند. این روند، مرهون پیشرفت ‌هایی است که در یک دهه اخیر به دست آمده است. 
بهبود کیفیت تدریس، افزایش معلمان مسلکی زن و اعمار مکاتب دوست ‌دار طفل، منتج به افزایش قابل توجه راه‌یابی شاگردان، مخصوصا دختران، به مکتب شده است. 
در سال ۲۰۰۱ میلادی تنها حدود یک میلیون شاگرد به مکتب می رفتند و تقریبا همه آنان پسر بودند و اکنون بیشتر از ۸ میلیون طفل به مکتب می روند و نزدیک به ۳۸ درصد آنان را دختران تشکیل می‌دهند. 
براساس آمار سازمان ملل، نزدیک به ۳.۵ میلیون کودک در سن مکتب، به مکتب نمی روند که حدود ۱۲ درصد آنان را دختران تشکیل می‌دهند و تغییر این شرایط نیازمند کار بیشتری است. 
در اطلاعیه آمده‌است:”شواهد انکارناپذیری وجود دارد که تعلیمات ثانوی، قدرت فوق العاده زیادی را در ایجاد تغییر نه تنها در زندگی دختران؛ بلکه در کل جامعه، دارا می باشد.” 
به باور مقام های سازمان ملل، تعلیم و تربیه دختران عاملی پایدار برای آوردن تغییر مثبت، نه تنها در زندگی دختران؛ بلکه در رسیدن به نتایجی مثبت در انکشاف جامعه از جمله کاهش مرگ و میر اطفال و مادران، پایان دادن به فقر و رسیدن به رشد برابر و ایجاد تغییر در هنجارهای اجتماعی است. 
این سازمان می‌گوید که نیروی نهفته تعلیم و تربیه دختران، هنوز به درستی به واقعیت تبدیل نشده است. عده زیادی از دختران در افغانستان هنوز هم به دلایل امنیتی، اقتصادی، موانع ناشی از کمبود مراکز تعلیمی و دلایل فرهنگی، قادر به شامل شدن به مکتب و ادامه تعلیم نیستند. 
ازدواج زودهنگام، عامل بازدارنده مهمی بر سر راه تامین حقوق انسانی بسیاری از دختران به شمار می‌رود. 
۱۵ درصد دختران در افغانستان، قبل از تکمیل سن پانزده سالگی، ازدواج می کنند. 
دفاتر سازمان ملل متحد، به منظور اهمیت دادن به دیدگاه های تازه و خلاقانه برای فراهم آوری زمینه های تعلیمی برای دختران، شعار امسال خویش را “ابتکار برای تعلیم و تربیه دختران” انتخاب کرده است. ارتقای سطح آگاهی عامه در مورد اهمیت تعلیم و تربیه برای دختران، بسیج مردم برای حمایت از مکاتب دخترانه، راه اندازی هرچه بیشتر مکاتب محلی

 
 ارسالی از مروارید رسولی کیا
نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا