تاریخ

ترور استاد نادر العمرانی؛ دبیر کل هیات علمای لیبی

ربودن و ترور استاد نادر العمرانی دبیر کل هیات علمای لیبی

منبعی مسئول در وزارت کشور لیبی خبر ترور استاد شهید نادر العمرانی دبیر کل هیات علمای لیبی را تایید کرد و خاطر نشان کرد جستجوها برای یافتن جنازه آن شهید در منطقه السبعینیه که به اعتراف متهمان دستگیر شده در این مکان زیرخاک دفن شده است همچنان ادامه دارد .

استاد شهید نادر العمرانی یک ماه پیش ؛ بامداد روز ششم اکتوبر توسط افراد ناشناسی در منطقه الهضبه  طرابلس پایتخت لیبی ربوده شده بود.

استاد نادر العمرانی عضو مجلس پژوهش ها و تحقیقات شرعی «دارالافتای لیبی» و همچنین عضو رابطه علمای مسلمین بود .

❌❌ **دعوتگر نامی استاد محمد العریفی در واکنش به ترور بزدلانه استاد نادر العمرانی دبیر کل هیئت علمای لیبی نوشت: او را دانشمندی بزرگواریافتم ؛ او کسی بود که همواره برای اتحاد و همبستگی تلاش می کرد.

العریفی  در دل نوشته ای بر صفحه ی شخصی اش بر تویتر نوشت : “إنَّا لله وإنَّا إلیه راجعون » ترور ناجوانمردانه استاد نادر العمرانی لیبیایی ، یکی از علمای بزرگ و یکی از یاران قرآن و دعوت اسلامی را به خودم و بازماندگان و خانواده و دوستداران آن استاد فقید تسلیت می گویم.

استاد عریفی درباره استاد مرحوم عمرانی نوشت: بارها در مجالس علم او را ملاقات نموده ام ؛ الحق که او دانشمند فاضل و عمیقی بود ؛ او بر هماهنگی و اتحاد تاکید می ورزید و برای همه انسان ها حتی مخالفانش با مهربانی و مدارا تعامل می کرد.

بیوگرافی استاد نادر العمرانی

در آغاز شوال سال ۱۳۹۲ هجری قمری و هشتم نوامبر ۱۹۷۲ میلادی در شهر طرابلس دیده به جهان گشود. او مقطع دبستان و راهنمایی را در مدرسه «الوحده العربیه طرابلس» پشت سر گذاشت و در سال ۱۹۸۶ موفق به اخذ دیپلم شد و در سال ۱۹۸۹ دانشنامه فوق دیپلم را از مدرسه جنزور و با امتیاز عالی ، دریافت نمود.

استاد عمرانی به مدت چهار سال در دانشکده پزشکی دانشگاه طرابلس به تحصیل پرداخت و سپس راهی مدینه منوره شد  تا در آنجا تحصیل و تدریس نماید؛ او در سال ۱۹۹۷ موفق شد دانشنامه لیسانس در رشته علوم حدیث در دانشگاه مدینه منوره و با نمره ۵/۹۶ بدست آورد.

استاد عمرانی در سال ۱۹۹۸ میلادی با رتبه ۸/۹۷ در دانشکده علوم الحدیث الجامعه الاسلامیه در مدینه منوره دوره دیپلم را پشت سر گذاشت و در سال۲۰۰۲  در دانشکده حدیث وابسته به الجامعه الاسلامیه مدینه منوره موفق شد مدرک کارشناسی ارشد را در علوم الحدیث بدست آورد و با ارائه پایان نامه ای با موضوع « “قرائن الترجیح فی المحفوظ والشاذ وفی زیاده الثقه عند الحافظ ابن حجر فی کتابه فتح الباری”. این دوره را به اتمام رساند.

در تاریخ ۷/۱/۲۰۱۰میلادی  موفق شد دانشنامه دکترا در رشته «الدراسات الإسلامیه» دانشگاه طرابلس زیر نظر استاد راهنما :الشیخ أ.د. الصادق بن عبد الرحمن الغریانی، را دریافت نماید و با موفقیت توانست از پایان نامه اش تحت عنوان ” علوم الحدیث عند ابن عبد البر من خلال کتابه التمهید” دفاع نماید؛ علاوه بر اینکه هیات داوران دستور داد پایان نامه مزبور چاپ شده و در دانشگاه های کشور به عنوان ماده درسی تدریس شود!

استاد شهید نزد دانشمندان متعددی در داخل و خارج کشور لیبی درس خوانده و دارای گواهی در علوم و فنون گوناگونی می باشد..

✅ قرآن را زیر نظر استاد مصطفى قشقش و در مسجد عبد الله بن عمر حفظ نمود.

✅ نظارت شرعی بر تعدادی از موسسات  مالی را عهده دار بوده است ، از جمله :

✅ عضویت در هیئت نظارت شرعی بر بانک شمال آفریقا از سال ۲۰۱۰م تا۲۰۱۲میلادی

✅ عضویت در هیئات نظارت شرعی بر بانک خصوصی در سال ۲۰۱۳م.

✅ ریاست کمسیون شرعی بانک پس انداز و سرمایه گذاری املاک و مستغلات در سال ۲۰۱۳م.

✅ عضویت در هیئت نظارت شرعی در شرکت بیمه تکافل اسلامی در سال ۲۰۱۰م.

✅ عضویت در هیئت نظارت شرعی در شعبه بیمه تکافل اسلامی لیبی در سال ۲۰۱۲م.

✅ عضویت در هیئت رقابت شرعی بانک مرکزی کشور لیبی  در سال ۲۰۱۳م.

 استاد شهید در تعدادی از دانشکده ها و بخش های گوناگون دینی به تدریس پرداخته است؛ در سال ۲۰۰۶ میلادی  در بخش « الدراسات الإسلامیه» در دانشگاه شهر مصراته منصوب شد و سپس در سال ۲۰۱۲م، به بخش «الدراسات الإسلامیه» دانشکده ادبیات دانشگاه طرابلس منتقل شد و تا زمان شهادتش در آنجا به عنوان استادیار کار می کرد.

مرحوم استاد عمرانی در آکادمی تحصیلات تکمیلی شاخه شهر مصراته و دانشگاه طرابلس و همچنین دانشگاه مرقب به دانشجویان آموزشگاه های عالی درس می گفت.

✅ در سال ۲۰۱۲م.مدیر شاخه وزارت أوقاف و امور دینی طرابلس بود.

✅ عضو چندین موسسه شرعی بود از جمله:

– مجلس پژوهش ها و تحقیقات شرعی در دار الافتای لیبی.

-دبیر کلی هیئت علمای لیبی.

– نائب رئیس رابطه ی علمای مغرب عربی.

-عضو رابطه ی علمای مسلمین.

-رئیس کمسیون علمی در جمعیت خیریه ای اسلامی لیبی.

-عضو هیئت محاسبات و داوری مؤسسات مالی اسلامی(AAIOFI).

– نائب رئیس کمسیون تجدید نظرو بازنگری در قوانین مصوب در کنگره میهنی در سال ۲۰۱۵م.

-عضو  کمسیون مشورتی اداره مطالعات و پژوهش ها در وزارت اوقاف و امور دینی در سال ۲۰۱۲م.

– مربی قابل اعتماد از طرف شورای عمومی بانک ها و موسسات مالی و اسلامی در بحرین. ایشان

جلسات علمی و مالی متعددی را در این مدت ارائه دادند.

✅  استاد شهید در کنفرانس های متعددی در داخل و خارج کشور لیبی مشارکت نموده است.

✅ مرحوم استاد عمرانی دارای تالیفات متعدد است از جمله :

– قرائن الترجیح فی المحفوظ والشاذ وفی زیاده الثقه عند ابن حجر من خلال فتح الباری.

– علوم الحدیث عند ابن عبد البر من خلال کتابه التمهید.

-النصوص الشرعیه بین جمود الظاهریه وخیالات المتعمقه.

– جهود المحدثین فی الدفاع عن النبی صلى الله علیه وسلم.

– فضائل النخله والتمور فی السنه النبویه.

– تشریعات التأمین التکافلی فی لیبیا قراءه فی قرار وزیر الاقتصاد رقم (۲۰۱) لسنه ۲۰۱۲م.

– الحدیث الحسن لذاته وعدم اختصاصه بخفه الضبط.

– الأخذ بالقول الضعیف فی المعاملات المالیه المعاصره.

– الأحادیث المشتهره على الألسنه وحکم روایتها دون تثبت.

– أثر المعاییر الشرعیه فی کفاءه التدقیق الشرعی.

– تحول شرکات التأمین للنظام التکافلی.

✅ استاد عمرانی سردبیرمجله «الهدی الإسلامی» بود؛ مجله ای که توسط وزارت اوقاف وامور دینی صادر می شود.

✅ استاد عمرانی در ویراستاری تعدادی از موضوعات بارگذاری شده بر مجلات شرعی و اسلامی نقش اساسی داشت ؛ کما اینکه استاد راهنمای چندین پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد نیز بوده است.

  برخی از مواضع استاد نادر العمرانی

– استاد عمرانی مثل بیشتر مردم لیبی موضعی منتقدانه دارد نسبت به تصرفات نامسئولانه ژنرال خونخوار خلیفه حفترکه با در اختیار داشتن تسلیحات نظامی و نیروهای مسلح و با تکیه بر کمک های مالی و نظامی خارجی!! در شرق لیبی به چپاول و غارت می پردازد.  مرحوم استاد عمرانی همواره می گفت: مردم لیبی برای ساقط نمودن رژیم دیکتاتور قذافی آنقدر خون و هزینه داده اند که دیگر نمی توان پذیرفت قذافی دیگری سکان قدرت را در دست بگیرد.

– استاد عمرانی می گوید : مردم شریف لیبی مانند سایر کشورها حق دارند که حاکمانشان را خودشان و در انتخاباتی آزاد انتخاب کنند و کسی حق ندارد آزادی و کرامت مردم عزیز لیبی را پایمال نموده و یا نادیده بگیرد.

– استاد عمرانی علاوه بر تسلط و تبحر در علوم شرعی نسبت به آینده سیاسی کشور و مردمش نیز بسیار حساس بود ؛ او مدافع سرسخت اعتراضات برحق مردمی موسوم به بهار عربی بود و همین امر باعث شده بود که جبهه بازماندگان رژیم منحوس و ژنرال وابسته به دشمنان لیبی؛ نسبت به مواضع او حساسیت نشان دهند و تاکنون بارها او را به کشتن و ربودن تهدید نموده بودند!

– استاد شهید جریان موسوم به داعش را خطری بر اسلام و مسلمانان به حساب می آورد و همیشه در سخنرانی ها و مواضعش مردم را از انحرافات و خدمات رایگان آنان به دشمنان اسلام و مسلمین آگاه می ساخت؛ تا اینکه بالاخره تعدادی از مزدوران وابسته به این فرقه منحرف در کمینی که برای او کرده بودند در بامداد و در حالی که استاد برای اقامه نماز صبح راهی مسجد بود او را به اطراف طرابلس ربوده و پس از گذاشتن استاد در خندقی و همچنین پس از متهم نمودن استاد شهید به اینکه  علیه سلفی های مدخلی – که همواره به توجیه جنایت های خلیفه حفتر و حمایت از او پرداخته و همچنین در نبرد علیه مجاهدان و انقلابیون به یاری حفتری ها پرداخته اند – سخن گفته است او او را گلوله باران  نمودند تا روح ملکوتیش با اطمینان تمام و کمال به سوی خدایش به پرواز در آید.

روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

ترجمه : واحد ترجمه سوزی میحراب

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا