عباداتفتاویفقه

ترک نماز جمعه و جماعت به بهانه شیوع ویروس کرونا – بخش سوم

سٶال : این روزها بسیاری از مردم می پرسند آیا به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا جایز است موقتا از ایاب و ذهاب به مساجد و شرکت در نماز جمعه و جماعات خودداری کرد؟

پاسخ ماموستا رحمت الله :

بسم الله ، الحمدلله والصلاه والسلام علی رسول الله وآله وصحبه ومن والاه..

امابعد؛

آنچه برای همگان بخصوص اهل تحقیق روشن است، آن است که هیچ یک از احکام اسلام خالی از مصلحت نبوده و به عبارتی دیگر هوایی صادر نگردیده اند و با توجه به نصوص شرعی می توان گفت که کلیه احکام دینی برای تحقیق مصالح عمومی تشریع گشته و مصلحت عمومی هم مقدم است بر مصلحت شخصی .

در این روزها با شیوع ویروس کرونا و پخش شایعات مخوف از طرف سودجویان ، اقتصاددانان ، ناخداباوران و حتی برخی از مسلمانان ناآگاه وسیاستمداران اوضاع جامعه و خانواده ها به شدت متشنج شده و برخی ضعیف النفس با تلقینات بی اساس مشغول خواندن آیه ی یٲس و ناامیدی برای خود ودیگران هستند..

البته ضرورت دارد ضمن عدم باور به اغلب شایعات موجود ، توصیه های دینی و پزشکی (رعایت نکات بهداشتی وعدم حضور دراجتماعات غیر ضروری) جهت پیشگیری از ابتلا به این ویروس را باید جدی بگیریم ، چون در صورت عدم توجه به توصیه های دلسوزان متخصص گناهکار خواهیم بود..

اما راجع به پرسش پیش آمده که آیا در این شرایط شرکت در نمازهای جماعت و جمعه چه حکمی دارد؟

قبل از هرچیز اولاً :این اصل ایمانی که هرآنچه خداوند اراده فرماید همان خواهد بود را نباید فراموش کنیم ، یا ساده تر بگویم: ایمان به قضا و قدر یکی از پایه ای اصلی ایمان محسوب می شود که شخص ایمان دار باید به آن اعتقاد قلبی داشته باشد؛ اما این بدان معنا نیست که همچون برخی افراد ناآگاه از مفاهیم اصطلاحات دینی ، دست روی دست گذاشته و هیچ اقدامی پیشگیرانه نکنیم خود را در آتش بیندازیم و بگوییم هرچه بخواهد همان خواهد بود که این شیوه نگرش نوعی کج فهمی از دین حنیف اسلام است! بلکه اصل براین است که برای جلب منفعت و یا دفع ضرر نخست اسباب دقیق ولازم مربوط به آن را مهیا و سپس از مٶثر واقعی (الله متعال) بخواهیم که در آن تٲثیر بگذارد و این یعنی توکل کردن ..

ثانیا؛ به نظر حقیر با در نظر گرفتن قاعده (سدالذریعه = پیشگیری قبل از ابتلا) با توجه به شیوع سریع ویروس کرونا  به طور موقت از ازدحام در اماکن عمومی در حد امکان پرهیز شود؛ البته در حال حاضر شیوع آن درحدی نبوده که باعث تعطیلی صد درصد اماکن ضروری مانند ادارات ، مساجد و…گردد…

 شاید برخی از دوستان به نیت دلسوزی برای دین چنین حکمی را سنگین تلقی کنند ؛اما در معتبرترین کتب حدیث اهل سنت صحیحین بخاری و مسلم آمده است که هنگامی که باد شدید همراه باران تند می بارید پیامبر صلی الله علیه و سلم  به بلال رضی الله عنه دستور می داد که بعد از اذان ندا سردهد ( صَلُوا فی رِحالِکم  = به خاطر باران ، خیس نشدن و گل و لای و… تا بند آمدن باران به مسجد نیایید و درخانه هایتان نماز بخوانید) ..

نحوه استدلال به این روایت این گونه است که وقتی پیامبر رحمت صلی الله علیه و سلم برای موضوعی چون باریدن باران مجوز عدم حضور – در نماز جماعت و مسجد – برای یارانش را صادر می فرماید به طریق الاولی (در چهار چوب قیاس اولی) در شرایط کنونی که ویروس واگیردار کرونا عرصه را بر مردم تنگ کرده است و هر روز قربانی می گیرد امری که آثار زیانبارش اصلا قابل مقایسه با بارندگی و وزش باد نیست باید فقها و اهل علم موشکافانه و کارشناسانه و بدور از هرگونه ملاحظه کاری و تعصبات خشک موضوع را مورد بررسی قراردهند و به عنوان رهبران دینی مردم در راستای حفظ  و امنیت جانی و روحی مسلمانان دلسوزانه و مسئولانه اقدام  نموده و وارد میدان شوند..

بر اساس بسیاری از قواعد اصول فقه ازجمله (تحمل ضرر کم تر به منظور پیشگیری از ضرر بیشتر ) ضرورت دارد افراد بیمار ، سالمندان و کسانی که در وضعیت جسمی و روحی مناسب قرارندارند تا زمان کنترل و یا رفع کامل این ویروس از رفتن به مساجد برای انجام شعایردینی خودداری کنند.

پیشنهاد ما این است که اگر فردی دارای علایم بیماری مربوطه است باید طبق سفارش رسول الله صلی الله علیه و سلم در منزل یا مکانی دیگر قرنطینه شود ، اگر شخصی با وجود آگاهی از ابتلا به ویروس مذکور به مسجد یا مکان های عمومی برود مرتکب گناهی بس بزرگ شده ؛ چون با این بی توجهی اش باعث به خطر افتادن جان دیگر افراد می شود ..

ثالثا؛ اگر فرض را بر این بگذاریم که ویروس کرونا روز به روز افراد بیشتری را مبتلا می کند در این صورت مصلحت عمومی مقدم بر مصلحت فردی خواهد بود و باید هم چنانکه به حق الله توجه می کنیم ، حق الناس را هم فراموش نکنیم..

امیدوارم همه با هم (مردم و مسئولین)با رعایت اصول دینی و بهداشتی(فردی و جمعی) و با توکل بر الله متعال هر چه زودتر شاهد ریشه کن شدن این مهمان ناخوانده ی ویرانگر باشیم ..

در پایان از خداوند منان شفای عاجل همه ی بیماران علی الاخص مبتلایان به ویروس كرونا را مسالت دارم و توصیه می کنم این فرموده ی حضرت رسول صلی الله علیه و سلم را در دعاهایمان  تکرار کنیم و به افراد خانواده هم بیاموزیم:

 اللهمّ انِّی اعوذُ بك مِنَ البرصِ و الجُذامِ والجُنُونِ و مِن سیِّئِ الأَسقامِ..

وآخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین

عبدالواحدرحمت الله – امام جمعه و جماعت روستای کلیجه مهاباد

نمایش بیشتر

عبدالواحد رحمت الله

نویسنده و شاعر و مترجم آذربایجان غربی - مهاباد خطیب و دعوتگر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا