تاریخ

تفسیرآســان،ترجمه آزادوامروزی قرآن کریم منتشرشد

تفسیر آســان ، ترجمه آزاد و امروزی قرآن کریم منتشر شد

در این اثر با بهره گیری از روش «ترجمه تفسیری آزاد و آسان قرآن» تلاش شده است تا زمینه مناسب تری برای آشنایی با ارزش های انسان ساز و آزادی بخش قرآن، این فروغ جاویدان و کلام بدون گمان الله مهربان فراهم شود.

به همین خاطر از بکارگیری پاره‏ای از واژه‏های نا آشنا برای عامه مردم مانند:

 «کلاپیسه»  به جای «خِیره» ، «پادافره» به جای «پاداش» ، «کارنگاشت» به جای«عملکرد» و«سترون» به جای«زمین خشک و برهوت» و… خودداری شده است.

همچنین با استفاده از دانش تجربی در زمینه (اعجازعلمی قرآن) تلاش شده است تا در باره آیاتی از قرآن تفسیری تازه ارائه شود، برای نمونه می توان به آیاتی از سوره‏های: «التّکویر، النّازعات، العادیات و الطّارق» اشاره کرد.

سوره حمد

-۱ به نام الله مهربان مهرورز

۲- همه ستایش (همراه با دلبردگی و بندگی) ویژه الله پروردگار (جهان و) جهانیان است.

۳- مهربان مهرورز .

 ۴- مالک (و فرمانروای) روز سزا و جزا.

۵- تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می خواهیم .

۶- ما را به راه راست ( راه دانستن و به کار بستن قرآن) راهنمایی فرما!

۷- راه کسانی که به آنان نعمت (ایمان و خیر دو جهان) دادی، که نه مورد خشم تو و نه گمراهند.

سوره قلم

به نام الله مهربان مهرورز

ﮄ  نون، سوگند به قلم! و به آنچه که (اهل قلم) مى‏نویسند.

ﮔ   (ای پیامبر!) تو به لطف پروردگارت دیوانه نیستى.

ﮚ  و به راستی پاداشى بى‏منّت‏ (و بی‏پایان) خواهی داشت.

ﮟ   و بی گمانبر اخلاقی بزرگ (و برگرفته از قرآن) قرار داری.

ﮢ  سپس خواهی دید و (مشرکان نیز) خواهند دید.

ﮥ  که کدام یک از شما دیوانه‏اید.

ﮱ  به راستی پروردگارت به آن که از راهش گمراه شده و به هدایت یافتگان دانا‏تر است.

ﯖ  پس از تکذیب کنندگان (پیامبران و قرآن) پیروی مکن!

ﯛ  آنان دوست داشتند (در آیاتی از قرآن) نرمشی نشان می‏دادی تا آنان نیز نرمشی نشان دهند.

ﯡ  از هیچ آدم بسیار سوگندخورِ پَست، پیروی مکن!

ﯥ  آدم بسیار عیبجویی که برای سخن چینی (و فتنه‏گری) مدام در رفت و آمد است.

  او بسیار باز دارنده از کار خیر، تجاوزگر و گناه پیشه است.

  افزون بر آن او بد اخلاق، و بی‏تبار و ریشه است.

  از(غرور) این که دارایی و فرزندانی داشته است.

ﯽ   هرگاه آیات ما بر او خوانده می‏شود می‏گوید: افسانه‏هاى پیشینیان است.

ﭔ  بر بینى‏ او نشانه (و داغ خواری) خواهیم نهاد.

ﭟ  به راستی ما آنان را چون صاحبان باغ (میوه) آزمودیم هنگامی که سوگند یاد کردند سپیده دم (دور از چشم نیازمندان، میوه‏های) آن را می چینند.

ﭢ  و نگفتند: اگر الله بخواهد.

ﭪ  امّادر خواب بودند که از سوی پروردگارت آفتی (درختان) آن  باغ را فرا گرفت.

ﭭ  و چون زمینی بایر (خاکستری سیاه) شد.

ﭰ  سپس سپیده دم یکدیگر را بانگ زدند.

ﭸ  که اگر می‏خواهید (میوه‏ها را) بچینید صبح زود وارد باغ شوید!

ﭼ   ‏ (نهانی) به راه افتادند در حالی که آهسته به یکدیگر مى‏گفتند:

ﮃ  امروز نباید مستمندی در آن بر شما وارد شود!

ﮈ  و بامداد (با این گمان) که توانا هستند (مستمندان را) محروم کنند به راه افتادند.

ﮎ  هنگامی که باغ را (آنگونه) دیدندگفتند: (این باغ ما نیست) بی‏گمان راه را گم کرده‏ایم.

ﮒ  (یکی از آنان گفت:) بلکه (باغ از بین رفته و) بیچاره شده‏ایم.

ﮚ  بهترینشان گفت: مگر به شما نگفتم: چرا الله را (یاد نمی‏کنید و) منزّّه نمی‏شمارید؟

ﮡ  گفتند: پروردگارمان منزّه است! به راستی ما (با نادانی و نافرمانی خود) ستمگر بودیم.

ﮧ  سپس رو به هم کردند، (و به خاطر آن نیّت ناپسندشان) یکدیگر را سرزنش نمودند.

ﮭ  گفتند: واى بر ما! به راستی سرکش (و نافرمان) بودیم.

ﯙ  امیدواریم پروردگارمان(پس از توبه) آن را با باغی بهتر جایگزین کند! به راستی مشتاقانه به سوی پروردگارمان روی آوردیم.

ﯤ  عذاب (نافرمانی الله در دنیا) اینگونه است و عذاب آخرت یقیناً سخت‏تر است کاش! می‏دانستند.

  به راستی پرهیزکاران نزد پروردگارشان باغ‏هاى پر از نعمت دارند.

  آیا (گمان می‏برید) فرمانبرداران را چون گناه پیشگان می‏گردانیم، (و یکسان با آنان رفتار می‏کنیم؟)

  شما را چه شده چگونه داوری می‏کنید!

  مگر (از سوی الله) کتابى دارید که آن را می‏خوانید؟

  و به راستی هر چه را بخواهید در آن (کتاب در دسترس) دارید؟

  آیا پیمان‏هایی استواری تا رستاخیز بر ما دارید که حق هرگونه داوری داشته باشید؟

  (ای پیامبر!) از آنان بپرس! چه کسی از آنان مسئول این (داوری) است.

   آیا خدایانی دارند،(که به آنان وعده داده‏اند؟) اگر راست می‏گویند آنان را (برای گواهی)  بیاورند!

روزى که آستین بالا زده می‏شود (و زمان بازخواست فرا می‏رسد،) از آنان خواسته می‏شود (در برابر الله) سجده کنند، امّا (چون یکتاپرست و پرهیزکار نبوده‏اند) نمی‏توانند.

ﭝ  (از شرمندگی سر و) چشمانشان به زیر است و خواری (و درماندگی) آنان را فرا مى‏گیرد، و آنگاه که تندرست بودند به سجده (و فرمانبرداری الله) فرا خوانده می‏شدند.

ﭩ  (ای پیامبر!) مرا با کسى که این سخن (قرآن و رستاخیز) را دروغ می‏شمارد واگذار! آرام آرام به گونه‏ای که نفهمند آنان را (به سوی خواری و نابودی) پایین می‏کشانیم.

ﭰ  و به آنان مهلت مى‏دهم (باشد که توبه کنند) به راستی تدبیر من استوار است.

ﭸ  مگر (در برابر راهنمایی) از آنان مزدی می‏خواهی که از زیان آن بارشان سنگین است؟

ﭾ  یا مگر علم غیب دارند که (بنا بر آن تکلیف خود را) می نویسند.

ﮊ  پس (ای پیامبر!) در برابر حکم پروردگارتشکیبا باش! و چون یونس (افتاده در شکم نهنگ) مباش! آنگاه که اندوهناک (الله را) بانگ زد.

ﮕ  اگر رحمتی از سوی پروردگارش شامل حال او نمی‏شد یقیناً سرزنش شده (از شکم نهنگ) بر زمین برهوت انداخته مى‏شد.

ﮛ  امّا پروردگارش (دو باره) او را برگزید و از شایستگانش گردانید.

ﮨ  (ای پیامبر!) کافران آنگاه که (قرآن) یادآوررا شنیدند نزدیک بود با (نگاه‏های تهدید آمیز) چشمانشانبه راستی تو را (از راه ادای مسئولیت) بلغزانند و می‏گفتند: بی گمان او دیوانه است.

ﮮ   ولی این (قرآن) چیزی جز یادآوری براى جهانیان نیست.

اثر: استاد عبدالعزیزسلیمی       خبرهای “سوزی میحراب”

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

‫2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا