خانواده

تقدیم به زوج هایی که از نعمت فرزند محرومند !

خداوندمتعال بنده ی خویش رابه چیزهای خوب وبد مورد آزمایش قرارمی دهد، عطا نکردن فرزند نسبت به بعضی از بندگان نیزآزمایشی است از سوی خدا ،اما خیلی از آنها تاب وتحمل این آزمایش را ندارند ودر نتیجه دنیا وآخرت خود را ازکف می دهند.
رهنمودهایی را ذکر می کنم به این امید که آن والدین که از نعمت فرزند محروم اند از آن بهره مند بگیرند
1)بکارگرفتن علل و اسباب، که مراجعه به دکتروپزشک جهت پیدا نمودن علت درد ومریضی اش می باشد،بکارگرفتن اسباب به این معنی نیست که فرد معتقد به توکل نباشد.
(ابن رجب) می گوید:باید دانست که بکارگرفتن اسباب که تقدیرات خدا منوط بدانها است این را نمی رساند که فرد به توکل به خدا باور ندارد ؛ چرا که سنت خدا در این دنیا چنین است وبه توکل وهمچنین استفاده ازاسباب امرفرموده است.
2) دعاکردن زیاد:زن ومردی که از نعمت فرزند محرومند لازم است زیاد دست به دعا بردارند

خداوند متعال می فرماید:أمّن یُجیبُ المُضطرّ إذا دَعاهُ وَیَکشفُ السوءَ ویجعلکم خلفاء الأرض أإله مع الله قلیلاً ما تذکرون. نمل /62 یعنی:(آیا بت ها بهترند یا کسی که به فریاد درمانده می رسد و بلاوگرفتاری را برطرف می کند هرگاه او را به کمک طلبد وشما(انسان ها)را(برابرقانون حیات دائما بطورمتناوب)جانشین(یکدیگردر)زمین میسازد(وهردم اقوامی را بر این کره ی خاکی مسلط ومستقر میگرداند.حال با توجه بدین امور)آیا معبودی باخدا است؟!واقعاشما بسیار کم اندرز می گیرید؟
وبهترین زمان برای دست برداشتن به دعا،نصف شب هنگام قیام برای نمازشب می باشد خصوصاً با دعایی که زکریا(ع)خدا را به طلب خواست وی را به فریاد بخواندکه خداوند متعال به سبب این دعا به وی فرزند عطا نمود که (مدام)می فرمود: رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْداً وَأَنتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ. أنبياء89 یعنی:زکریا را یاد کن بدانگاه که پروردگار خود را به فریاد خواند وگفت پروردگارا!مراتنها مگذار وفرزندی به ما عطا کن تو بهترین وارثانی.
-پیامبر خدامی فرماید: إِنَّ رَبَّكُمْ تَبَارَكَ وَتَعَالَى حَيِيٌ كَرِيمٌ يَسْتَحْيِي مِنْ عَبْدِهِ إِذَا رَفَعَ يَدَيْهِ إِلَيْهِ أَنْ يَرُدَّهُمَا صِفراً یعنی:همانا الله تعالی باحیا وبخشنده است واز بنده ای که دستان خویش را به آستانه ی او بلند می کند حیا می کندکه آنها را خالی ومأیوس برگرداند.
-ازسرگذشت زکریا(ع)اهمیت وبزرگی دعا برای همه آشکارمی شود آنگاه که زکریا برای دیدن مریم به عبادتگاه رفت وخوراک ومیوه هایی را در نزد مریم دیدکه در آن زمان ومکان چنین میوه هایی موجود و در دسترس نبودند بهمین خاطر باشگفتی به مریم گفت: يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَـذَ ا یعنی:ای مریم:این از کجا برای تو می آید؟مریم درجواب گفت: هُوَ مِنْ عِندِ اللّهِ إنَّ اللّهَ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ](ال عمران:37)این از سوی خدا می آید خداوند به هرکس که بخواهد بی حساب وبی شمار روزی میرساند.
زکریا(ع)خیلی در حسرت فرزند به سرمی برد،هنگامی که آن همه لیاقت وشایستگی رادر مریم مشاهده نمود وآن همه مرحمت ومحبت خدا را درحق مریم دید دست به سوی آسمان بلند نمود و شروع به دعا کرد وگفت: رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاء (ال عمران:38 یعنی:پروردگارا! فرزند شایسته ای از جانب(لطف وکرم)خویش به من عطا فرما،بی گمان توشنونده ی دعایی.
اگرچه زکریا خودش پیر و خانمش نازا بود ولی بلافاصله خداوند دعای وی را پذیرفت و درحالی که درعبادتگاه به نیایش ایستاده بود فرشتگان وی را ندا در دادند که: أنَّ اللّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيَـى مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِّنَ اللّهِ وَسَيِّداً وَحَصُوراً وَنَبِيّاً مِّنَ الصَّالِحِينَ یعنی:خداوند تورا به یحیی مژده می دهد و او تصدیق کننده ی کلمه ی خدا و پیشوا و برکنار از هوس های سرکش و پیغمبری از تبار صالحان است(آل عمران:39 .
در سوره ی انبیا آمده [دعایی که زکریا بدان خدا را به یاری طلبید این دعابود. رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْداً وَأَنتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ](الأنبياء: 89 یعنی:زکریا را یاد کن بدانگاه که پروردگار خود را به فریاد خواند و گفت :پروردگارا!مرا تنها مگذار و فرزندی به ما عطا کن تو بهترین وارثانی.
3)تقوا وترس از خدا:خداوند به داد و کمک افراد متقی و ازخدا ترس می رسد و درگاه خود را به رویشان باز می کند ؛ چنانچه می فرماید :و َمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرجا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ (الطلاق:2ـ3) یعنی:هرکس هم از خدا بترسد و پرهیزگاری کند خدا راه نجات از هرتنگنائی را برای او فراهم می سازد و به او از هر تصور نمی کند روزی می رساند.

پیامبرخدامی فرماید:درصورتی که تمام مردم این آیه را دستاویز قرار دهند برایشان کافی و بسنده می باشد.

-ابن تیمیه می فرماید:تقوا مفید دوفایده است1-موجب گشوده شدن درگاه خیراست2-از راهی به وی بخشیده می شودکه تصورش نمی کند.
4)استغفار زیاد
استغفار زیاد یکی از اسباب گشایش درگاه خیر از سوی خدا به شمار می آید بدین خاطر است که پیامبر می فرماید:
مَنْ لَزِمَ الاِسْتِغْفَارَ جَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْ كُلِّ ضِيقٍ مَخْرَجًا، وَمِنْ كُلِّ هَمّ فَرَجًا، وَرَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لاَ يَحْتَسِبُ ).هرکه به استغفار التزام داشته باشد خداوند متعال درتمام تنگناها راهی را و از تمام غم واندوه ها گشایشی را  برایش قرار می دهد و از راهی که تصورش نمی کند به وی می بخشد.
خداوند متعال نیز روشن می سازدکه استغفار زیادموجب گشایش درگاه خیر به روی بندگان می باشدآنجا که می فرماید:فقلت استغفروا إنه کان غفاراً یرسل السماء علیکم مدراراً وَیمددکم بأموالٍ وبنین ویجعل لکم جناتٍ ویجعل لَکُم أنهاراً نوح:10ـ12 یعنی:وبدیشان گفته ام از پروردگار خویش طلب آموزش کنید که او بسیار آمرزنده است (اگرچنین کنید)خدا از آسمان بارانهای پرخیر وبرکت را پیاپی می باراند و با اعطای دارایی و فرزندان شما را کمک می کند و یاری می دهد و باغهای سرسبز وفراوان بهره ی شما می سازد و رودبارهای پرآب در اختیارتان می گذارد.
5)اگر باز هم از این نعمت محروم ماند چه کند؟
اگرتمام این راه ها را امتحان کرد و باز هم خدا فرزندی به آنها عطا نکرد ، بدیهی است که در این کار خیری نهته است که آنها بدان واقف و آگاه نیستند ؛ لذا لازم است به قَدَر خدا راضی باشند ؛ چرا که راضی شدن به قدر خدا موجب آرامش درون شخص در دنیا و همچنین سرافرازی در قیامت خواهد شد.
-ابن قیم می گوید:راضی شدن به قدر خدا خیلی مهم واساسی است ؛  چرا که اگر انسان به قدر خدا راضی شد دراین دنیا بمانند بهشت زندگی می کند وآرامش خاطر دارد ، هرکس ازعمق دل به قدر خدا راضی شد خداوند متعال دلش را از قناقت وآرامش ومحبت خودش لبریز می سازد ، ایمانی به وی عطا می کند که تنها خدا را در نظر داشته باشد و بر وی توکل نماید ودر غیر اینصورت مدام در درونش احساس نگرانی می کند و توکلش نیز نسبت به خدا ضعیف می شود.
منبع:اسلام پیک ترجمه:اسمعیل ابراهیمیان 93/10/23

 

نمایش بیشتر

اسماعیل ابراهیمیان

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ فعال دینی و دعوتگر

نوشته های مشابه

‫2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا