اصول

توبه و شرایط آن

«توبه»
توبه: یعنی بازگشت از گناه و نافرمانی الله به طاعت و عبادت الله.
توبه ، محبوب الله تعالی می باشد. الله می فرماید: إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ ‏(بقره۲۲۲) خداوند توبه کاران و پاکیزگان را دوست می دارد.
توبه، بر هر مومنی واجب است، یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَهً نَّصُوحًا (تحریم۸) ای کسانی که ایمان آورده اید، به درگاه خدا توبه کنید، توبه ای از، روی اخلاص باشد.
توبه، از اسباب رستگاری است، وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (نور۳۱) ای مومنان! همگی به سوی خدا برگردید تا رستگار شوید.
توبه نصوح- الله بوسیله توبه نصوح همه گناهان را می بخشد هر چقدر هم که بزرگ و زیاد باشد، قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ (زمر۵۳) بگو: ای بندگان من که بر زیان خویش اسراف کرده اید، از رحمت خدا مایوس، مشوید زیرا خدا همه گناهان را می آمرزد اوست آمرزنده و مهربان.
ای برادر گناهکار از رحمت پروردگارت نا امید مشو، زیرا باب توبه بازاست تا وقتی که خورشید از مغرب طلوع می کند.
پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید: « إِن الله تعالى یبْسُطُ یدهُ بِاللَّیْلِ لیتُوب مُسیءُ النَّهَارِ وَیبْسُطُ یَدهُ بالنَّهَارِ لیَتُوبَ مُسِیءُ اللَّیْلِ حتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ مِن مغْرِبِها » رواه مسلم. خداوند ید (دست) خویش را به شب می گستراند تا توبه کسی را که در روزگناه نموده قبول نماید و ید خویش را به روز می گستراند تا توبه گنهکار شب را بپذیرد، تا آفتاب از مغرب طلوع کند.
چه انسان هایی که از گناهان زیاد و بزرگشان توبه نموداند و الله توبه آنان را پذیرفته است الله می فرماید: ‏ وَالَّذِینَ لَا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ وَلَا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا یَزْنُونَ وَمَن یَفْعَلْ ذَلِکَ یَلْقَ أَثَاماً/‏ یُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَیَخْلُدْ فِیهِ مُهَاناً/‏ إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلاً صَالِحاً فَأُوْلَئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَکَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِیماً (فرقان۶۸-۷۰) و کسانی که همراه با الله معبود دیگری را به فریاد نمیخوانند، و جانی را که خداوند [خونش را] حرام کرده است جز به حق نمیکشند، و زنا نمیکنند و هر کس چنین کند کیفر آن را میبیند. عذاب او در قیامت دو چندان میگردد و خوار و ذلیل جاودانه در عذاب میماند. مگر کسی که توبه کند و ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد، پس اینانند که خداوند بدیهایشان را به نیکیها تبدیل میکند و خداوند آمرزنده مهربان است.
توبه نصوح، باید پنج شرط در آن موجود باشد:
اول: اخلاص، هدف از توبه فقط خدا و دریافت ثواب و نجات و رهایی از عذابش باشد.
دوم: پشیمانی از گناه به وسیله احساس ناراحت شدن از گناهان و تمایل به انجام ندادن آن.
سوم: ترک سریع گناه و معصیت، پس اگر گناه حق الله باشد آن را باید ترک نماید و اگر آن فعل حرام باشد ترک آن واجب است، و اگر از حقوق مردم باشد به خلاص شدن از آن اقدام نما، یا حق را به صاحبش برگردان و یا طلب بخشش و حلالیت کن.
چهارم: عزم بر اینکه در آینده به آن گناه برنگردد.
پنجم: اینکه توبه نباید هنگام تمام شدن وقت آن انجام شود مانند وقت فرارسیدن اجل و یا طلوع خورشید از مغرب.

الله می فرماید: وَلَیْسَتِ التَّوْبَهُ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئَاتِ حَتَّى إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّی تُبْتُ الآنَ (نساء۱۸) ‏توبه کسانی پذیرفته نیست که مرتکب گناهان می‌گردند( و به دنبال انجام آنها مبادرت به توبه نمی‌نمایند و بر کرده خویش پشیمان نمی‌گردند) تا آن گاه که مرگ یکی از آنان فرا می‌رسد و می‌گوید : هم اینک توبه می‌کنم ( و پشیمانی خویش را اعلام می‌دارم ) .
و پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید: « مَنْ تاب قَبْلَ أَنْ تطلُعَ الشَّمْسُ مِنْ مغْرِبِهَا تَابَ الله علَیْه » رواه مسلم  آن کس که پیش از طلوع نمودن آفتاب از مغرب توبه کند خداوند توبه اش را می پذیرد.
پروردگارا توفیق توبه نصوح را به ما عطا فرما و از ما بپذیر، براستی که تو شنونده و دانا هستی.

ترجمه: ادریس موحد بوکانی

نمایش بیشتر

ادریس موحد بوکانی

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا