خانواده

توصیه هایی برای خواهران در رمضان 

معمولا زنان در ماه مبارک رمضان فرصت های زیادی را از دست می دهند زیرا اغلب اوقات به کارهایی مشغول می شوند که نفع مادی و معنوی در بر ندارد، پس تصمیم گرفتم طی این یادداشت برنامه ای برای نفع و استفاده بیشتر، از این اوقات طلایی و مغتنم تنظیم نمایم امید است که عملی شود.

١_ یک خانم مسلمان باید برای ادای نماز هایش بیشتر وقت بگذارد و از تعجیل بپرهیزد خصوصا در این ایام مبارک، مدتی پیش از نماز صبح برای مهیا کردن و تناول نمودن سحری بیدار شود زیرا پیامبر فرموده اند: سحری میل نمایید چون در آن برکت زیادی نهفته است و مستحب است که به تأخیر انداخته شود تا به اذان نزدیک شود.

٢_ زن مسلمان باید برای اقامه نماز صبح آمادگی داشته باشد این درحالی است که باید وضو گرفته و منتظر اذان  بماند و اطمینان حاصل کند که زمان اذان صبح فرارسیده زیرا پیامبر در سفر و حضر نسبت به زمان و وقت نماز حساس بود و اهمیت ویژه ای قائل می شد مخصوصا نماز صبح چون اندک زمانی پیش از آن فجر کاذب و به دنبال آن فجر صادق وجود دارد.

٣_ زن مسلمان بعدا  از نماز صبح باید سعی کند که اذکار مستحب اعم از تسبیح ( سبحان الله)  و تهلیل (لا اله الا الله) تحمید(الحمدلله) و تکبیر(الله اکبر) را با آرامش کامل انجام دهد و از این راه توشه ای برای آخرت خویش مهیّا نماید.

۴_  در جایگاه نمازش تا طلوع صبح بیدار بماند و در این مدت قرآن تلاوت کند و بعد از طلوع افتاب دو رکعت نماز اقامه نماید تا طبق حدیث پیامبر (ص) پاداش یک حج و عمره را به دست آورد.

۵_  زن مسلمان اگر کار ضروری نداشته باشد لازم است برای تجدید نیرو مدتی استراحت نماید و پس از آن نماز چاشتگاه را انجام دهد و بعد از انجام کارهای منزل برای نماز ظهر آمادگی داشته باشد.

۶_ یک زن مسلمان در طول این ماه باید روزانه حداقل یک جز قران قرائت کند چون قران در این ماه نازل شده تلاوت و گوش سپردن به آن لذت خاصی دارد.

٧_ ای خواهر دینی اگر  صدای اذان را شنیدی سعی کن کلمات اذان را با مؤذن تکرار نمایی و جواب اذان را با دعای مأثور بدهی .

٨_ یک خانم مسلمان خانه دار در زمان انجام کارهای منزل و در موقع پخت و پز غذا و حد تعادل را رعایت کند و اسراف ننماید و مایحتاج افراد خانواده را بدون مبالغه فراهم سازد.

٩_ قبل از اذان مغرب زمانی را برای دعا و راز و نیاز و اذکار تنظیم نماید زیرا دعا در این زمان مستجاب است.

١٠_ زمانی که مؤذن نماز مغرب را اذان گفت، مستحب است که زود افطار کند پیامبر(ص) زمانی که مسلمانان در افطار عجله کنند در خیر و برکت به سر می برند.

١١_  آمادگی و انتظار برای نماز عشاء همراه با انجام تراویح به این شرایط:

*سنت است زن نماز تراویح را در منزل به جا آورد هر چند پیامبر (ص ) فرمودند از رفتن زنان به خانه خدا جلو گیری نکنید ولی انجام تراویح در خانه بهتر است.رواه مسلم

*هنگام رفتن به مسجد از عطر و وسایل آرایشی زیاداستفاده نکنند وسعی شود که حجاب اسلامی را مراعات نمایند .

*بعد از خروج مسجد با مردان اختلاط نکنید.

١٢_ زن مسلمان باید بعد از عشاء استراحت نماید ودر حالت بیداری به سر نبرد و زیاد مشغول صحبت کردن و امور دنیوی و غیره …نباشد.

این نکاتی بود که لازم دانستم آنان را برای خواهران دینی یادداشت نمایم امید است که بتوانید نهایت استفاده را از این ماه مبارک ببرید.

سایت :طریق اسلام

ترجمه:مطلب یوسفی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا