خانواده

توصیه های امام احمد (رض) به پسرش در روز عروسی اش!

 

فرزندم! سعادت وخوشبختی را در خانه ­ات بدست نمی ­آوری مگر زمانی که ده خصلت و ویژگی داشته باشی و با دارا بودن آن با همسرت زندگی نمایی ؛ لذا این خصلت ­ها را به خاطر بسپار و بر آن ­ها مواظبت کن.

(۱-۲) بی ­گمان زنان از رفتار خوب و اظهار محبت و دوستی خوشحال می ­شوند، لذا نسبت به همسرت از این جهت مضایقه نکن و اگر بی تفاوت باشی در واقع میان خود و همسرت پرده ­ای از  بدرفتاری وخشونت و نبود مودّت ومحبت قرار داده ­ای.

(۳) زنان از مردان خشونت ­طلب وسخت ­گیر نفرت دارند و دنبال مردانی هستند که مهربان باشند و برخورد ملایمی با آنان داشته باشند لذا همه چیز را در نظر بگیر تا محبت و دوستی و آرامش در زندگی وخانواده ­ات بر قرار شود.

(۴) زنان دوست دارند که همسرانشان به گونه ای باشند که آنان دوست دارند زنان­شان اینگونه باشند از قبیل شیرین زبانی، ظاهری زیبا، لباس تمیز و بوی خوش، پس همیشه از این صفات برخوردار باش.

(۵) خانه مملکت زن است، زن در خانه­ اش احساس می ­کند که بر تخت سلطنتش نشسته و او ملکه ­ی این خانه است.

فرزندم! مبادا مملکتی را که زن در آن زندگی می ­کند خراب کنی و مبادا همسرت را از تختش پایین بیاوری و ساقط کنی ؛ زیرا در این صورت با همسرت دعوا راه انداخته ­ای و بدان که برای پادشاه هیچ دشمنی خطرناکتر از آن دشمنی نیست که می خواهد سلطنتش را برُباید .

(۶) زن می ­خواهد ضمن اینکه همسرش را به دست بیاورد، خویشاوندانش را هم از دست ندهد.

فرزندم! مبادا خودت را در مقابل خویشاوندان همسرت قرار دهی  و او را ناگزیر کنی که در این میان یکی از تو یا آن ها را انتخاب کند!  که اگر همسرت تو را انتخاب ­کند و بر خانواده ­اش ترجیح ­دهد، یک عمر  در غم و غصه می ­ماند و  آن غم و غصه به زندگی روزانه ­ات سرایت خواهد نمود!

(۷) زن از دنده کج آفریده شده و این سرّ زیبایی زن و تمایل مرد به او است. این برای زن عیب نیست؛ زیرا کج بودن ابرو سبب زیبایی آن است؛ لذا اگر زن مرتکب اشتباهی شد مبادا با تندی و خشونت بخواهی کجی ­اش را راست کنی ! که او را خواهی شکست که شکستنش طلاق دادن اواست.

البته در صورت ارتکاب خطا و اشتباه همسرت را رها نکن تا کجی ­اش بیشتر شود و در نتیجه، آزادی واختیار تام بر نفسش پیدا کند که نسبت به شما نرمی نشان ندهد و به حرف هایت گوش نکند؛ بلکه همیشه با همسرت میانه ­رو باش.

(۸) زنان بر اساس سرشت وفطرتشان معمولاً نسبت به شوهرانشان، ناسپاس آفریده شده ­اند و خوبی ها و کارهای مثبت را زودتر فراموش و انکار می­ کنند، اگر نسبت به زنی یک عمر خدمت و نیکی کرده باشی سپس یک بار از تو بدی ببیند، می ­گوید: هرگز خیری از تو ندیده ­ام ؛ پس این ویژگی زن، تو را وادار نکند که از همسرت برنجی و یا از او متنفر باشی!

فرزندم! اگر یکی از اخلاق ­ها و ویژگی های همسرت را دوست نداشتی بدان که حتماً او اخلاق­های دیگری دارد که آز آن خوشت خواهد آمد ، پس بخاطر این یک اخلاق ناپسند همه خوبی های او را نادیده نگیر.

(۹) زن در بسیاری از حالات دچار ضعف جسمی و خستگی درونی می ­گردد تا جایی که خداوند متعال برخی واجبات را در این حالات از او برداشته است؛ مثلا نماز و روزه را در زمان بیماری از او ساقط کرده و تا زمانی که سلامتی ­اش را به دست نیاورد و به حالت طبیعی ­اش برنگردد از انجام آن ها معاف است؛ پس با همسرت در این حالات وشرایط مهربان و ربانی باش؛ یعنی همان طور که خداوند در این حالات عبادت و واجبات را از او برداشته، تو هم در این شرایط مطالبات وخواسته ­هایت را از او کم کن.

(۱۰) پسرم! این را هم بدان که زن  نزد تو اسیر نیست پس به او رحم کن و از ضعف وکاستی­ هایش در گذر ؛ که آن وقت برایت بهترین کالا ونیک ­ترین یار و رفیق خواهد بود.

منبع: اینترنت

ترجمه: عبدالباسط اصغری

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا