اصول

جشن میلاد مسیح(ع)


مقدمه :
یادمان حضرت عیسی (علیه السلام )اشکال ندارد چنانکه یاد میلاد پیامبر اسلام(علیه السلام)اشکال ندارداگر به منظور یاد وخاطره ورهنمودهای ایشان باشد ودر آن زندگی حضرت عیسی بررسی شود چه بهتر ،حق برآن است که هر روز از رهنمودهای ایشان بهره ببریم.
ولی متاسفانه دین مسیحیت دچار اشکالاتی فراوانی شده  است که ما امروز به قسمتی  از آن می پردازیم و همچنین به موضع گیری ما مسلمانان در این زمینه اشاره می کنیم
1) در باره تاریخ تولد آن حضرت اختلافاتی فراوانی وجود دارد،اینکه هر سال درروز1/1ژانویه به عنوان روز تولد ایشا ن ودر فصل زمستان اختلافاتی وجود دارد، حتی در مورد نحوه تولد ایشان، برای بهتر متوجه شدن تولد ایشان به تفسیر آیات شریفه22و23و24 و25سوره مریم می پردازیم: (( فَحَمَلَتْهُ فَانتَبَذَتْ بِهِ مَكَانًا قَصِيًّا ))﴿٢٢﴾
‏( مشيّت خدا تحقّق يافت و مريم ) بدو باردار شد و با جنين ( خود عيسي ) در مكان دوردستي گوشه گرفت .‏(٢٢)

((فَأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ إِلَىٰ جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَٰذَا وَكُنتُ نَسْيًا مَّنسِيًّا ))
‏درد زايمان او را به كنار تنه خرمابني كشاند ( تا هم بدان تكيه زند و هم خويشتن را از ديد مردمان پنهان دارد . انديشيد كه خانواده‌اش و خويشان و بيگانگان نسبت بدو چه خواهند گفت . اندوه و هراس سراسر وجود پاك او را فرا گرفت . گريان و نالان ) گفت : كاش ! پيش از اين مرده بودم و چيز ناقابل فراموش شده‌اي بودم .‏(٢٣)

((فَنَادَاهَا مِن تَحْتِهَا أَلَّا تَحْزَنِي قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تَحْتَكِ سَرِيًّا)) ﴿٢٤﴾
‏( جبرئيل ) از پائين او ، وي را صدا زد ( و گفت كه از تنهائي و نبودن خوردني و نوشيدني ، و از اين كه مردم چه خواهند گفت ) غمگين مباش . پروردگارت پائين ( تر از ) تو چشمه‌اي پديد آورده است ( و روانش كرده است ) .‏(٢٤)
وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا ﴿٢٥﴾
‏تنه خرمابن را بجنبان و بتكان ، تا خرماي نورس دست چيني بر تو فرو افكَنَد .‏(٢٥)در تفسیر این ؟آیه    اشاره براین دارد که جشنی که مسیحیان در زمستا می گیرند واقعیت ندارد چون خدای متعال می فرماید خرمای تازه که در فصل زمستان نمی روید . در باره خرما عمربن میمون می گوید:((برای زنان در حال نفاس(زایمان)چیزی بهتر از رطب(خرمای تازه) نیست.
2)خرافات دیگر،یابهتر بگویم تبلیغات دیگر مسیحیت، بابا نوئل است که درمورد تولد ومکان ولادت اشان چند دیدگاه وجود دارد.
الف)- نام اصلی آن سانتا کلاوزیا سانتاقوس . در شهر نیکولاس ۱۷۰۰ سال پیش در ساحل جنوبی ترکیه امروزی، در شهر باستانی « مایرا»، به دنیا آمد؛ جایی که کارهای خیر نیکولا سر زبان ها افتاد و بعدها به صورت مراسم کریسمس رواج پیدا کرد. این گونه بود که افسانه بابانوئل زاده ۱۷۰۰ سال پیش، در دور افتاده ترین گوشه امپراتوری روم، شد.در خانواده مرفه ای اسم پدرابی فانیوس ونام مادر تونه بوده تک فرزند خانه بودهبعد ازفوت پدرش در خدمت به خانواده های فقیر زیاد زحمت کشیدحتی می گویند شبه دزدکی از راه روزنه یا پنجره ویا دود کش پول را برای فقرا می فرستاد.
ب)-دیدگاه دوم اینکه ایشان در کشور سوئد در سده 11متولد شده  ودر اول سال به بچه هافقیر هدیه داده است.
ج)-در کشورفنلاند ودر روستای لاپلان وهر سال 75هزار بچه در اول سال درآنجا جمع می گردندویاد آن روزرا گرامی می دارن.

 برخی از اعتقادات درباره بابا نوئل


برخی از اعتقادات درباره بابا نوئل به شرح زیر است(البته پر واضح است که این باورها مختص کودکان مسیحی می‌باشد): کودکان جورابهای خود را بر میخهایی در بالای تخت خوابشان می‌آویزند(این نیز از کارهای «نیکلاس» قدیس برداشت شده که جورابهای بچه‌ها را پر از هدایایش می‌کرد
اعتقاد بر این است که بابا نوئل از «شومینه» وارد خانه می‌شود
خانه بابانوئل و کارخانه اسباب بازی سازی اش در قطب شمال قرار دارد
بابانوئل با نوعی سورتمه که چندین گوزن شمالی آن را می‌کشند به شهرهای مختلف می‌رود. سورنمه‌ای که قادر به پرواز است.
بابا نوئل می‌داند که کدام بچه در طول سال خوب بوده و کدام بد؟ چون او با خداوند ارتباط دارد. و او فقط به بچه‌های خوب هدیه می‌دهد…نگاه.(ویکپیدیا)
درسال 1823بدل کاری ازاین شخص درست کردندازطرف شاعر امریکایی به نامکاک موریسوبعد ازایشان نقاشی های درست کردند وسپس کمپانیای کوکاکولا در امریک برای جذب مشتریهایش ودر ضمن برای ترویج فکرمسیحیت این بابانوئل را درریکلام وپیام های بازرگانیش ثبت کرد.


یک سوال؟
جای سوال است است چرا با نام واقعیش این ریکلام را نکردند که سانتا کلاوزیا سانتاقوس بودمعلوم است برای تبلیغات مسیحیت بوده که بابا نوئل در زبان فرانسه یعنی پدر میلاد ودر زبان غرب یعنی خدا همراه ما است یعنی هر کس با بابانوئل باشد ایشان خدا همراه ایشان است برکوه ها وشهرها پرواز می کند ازطریق روزنه یا پنجره اسباب بازی وسایل مورد نیاز بچه ها را تامین می کند وبرای آنها دراین شب اول سال این هدایا رامی فرستد .این بابانوئل به زبان حال می گوید بچه همراه بابانوئل باشید همه هدایا همراه آن است ولی برای همراهی با ایشان ابتدا باید دین ایشان که مسیحیت است قبول کردمی بینیم دربازیهای کامپیوتری در کارتونهای  تلویزیونی و…این در حالی است که اولا: بابا نوئل وجودندارد تا بیاید به بچه ها کمک کند دوم :اینکه چگونه می تواند پرواز کند ودر یک شب برتمام کوه ها شهرها قاره ها همه منازل سربزنداین کار کاملاخیالی وبرای فریب اذهان کودکان است.
ملای کویه که یکی ازبرجسته ترین عالم کرد بوده در دوره خودش که دراویش وقسمتی ازصوفیان تبلیغات می کردند برای بعضی از مشایخ که می گفتند:امروز شیخ نماز مغرب رادر مکه ونماز صبح را دربیت المقدس بود ودر آسمانها پرواز کرده بردریا حرکت می کند و…ملای کویه درنقد این نوع مشایخ (که شیخ واقعی نبودند ویا مریدانشان دروغ را برای آنه مبندند)کتابی را به نام (فرفر قه ل فری) نوشت . به معنای (بوقلمون پروازکرد)یعنی انسان نمی تواند این حرکت کند.
پس بابا نوئل رمز مسیحیت است.متاسفانه در کشورهای اسلامی نیز زیاد به آن اهمیت می دهند خوراک تبلیغات شرکتهاواسباب بازیها و…شده
3)بخشیدن کارت دراول سال اینهم تبلیغات مسیحیت است یعنی باید ما کارت را ببخشیم چون خداوند عیس مسیح را به ما بخشیده که درسال 1944این کارت بخشیدن پیدا شد
4)درخت اول سال درروم باستا قبل از مسیحیت بوده ولی درسال1840ویکتوریالامپ را برآن نصب کرد وهمچون بت پرستان دراین شب درتمام دنیا درختی را بالامپ مزین می کنند بمنظور شادمانی تولد عیسی مسیح ودورآن جمع وجشن ورقص وپایکوبی می کنند متاسفانه در کشورهای اسلامی نیز اهمیت به این مراسم می دهند هم اکنون درکشورامارت هتل پنج ستاره ای است دراین شب این لامپ ودرخت را روشن می کنند که 2ملیارد دلارپول را دربرداشته.


موضعگیری :
الف)- مامسلمانان باید برای تمامی ادیان واعتقادغیر مسلمانان احترام قائل شد ولی ما بعنوان مسلمان نباید همچون آنها عمل وتقلید از آنها بکنیم وبه خرافات آنها ایمان داشته باشیم.
ب)- آیا آنها برای اعیاد وجشن های ما احترام قائلند آیاآنها درروز 12 ربیع الاول سالروز تولد پیامبراسلام(صلی الله وعلیه وسلم)جشن را برپا می کنند وحتی روسای جمهورآنها برای ما مسلمانان پیام تبریک را می فرستند،ویا درروزعید قربان وعیدفطر .
وقتی آنها ارزشی برای ما قائل نیستند چرا ما بیش از حد حتی برای رضائیت آنها ازاصول خود عدول کنیم که در اصطلاح سیاسی بدان گفته می شود شکست سیاکولوزی.
پیامبراسلام(صلی الله وعلیه وسلم) می فرمایند:لتتبعن سنن الذین من قبلکم شبرا بشبرذراعا بزراع حتی لودخلو فی حجر ضب لاتبعتموهم،قلنا یارسول الله الیهود والنصاری،قال فمن؟
فرمودند: دنباله روروشهای (نادرست وغلط)قبل از خودتان می باشید  پنجه به پنجه ومتر به متر دنبال آنهامی روید حتی اگرداخل سوراغ سوسمارشوند ،گفتیم یارسول الله منظورت یهود ومسیحیت است؟فرمودند :پس منظورم کیست،بله منظورم آنها است .
امروزه ما مسلمانان درریش تراشیدن اصلاح سر،ساختمان سازی تقلید ازآنها می کنیم.
حتی دراسلام این همه تاکید بررعنا(دراصطلاح کردی خنه)دارد واین همه فوائد دارازآن استفاده نمی کنیم وازلاک که به ناخن ها می زنند واین همه ضرر دارد از (خانمها)ازآن استفتده می کنند.

 

نویسنده:محمدامین واژی

نمایش بیشتر

محمدامین واژی

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ فعال دینی و مدنی

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا